Gravedona verkent - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Gravedona verkent - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Gravedona verkent

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

11 September 2012 | Italië, Gravedona

Vanmorgen waren we weer zo vroeg wakker maar zijn toch allebei nog een uurtje of wat blijven liggen. Na het ontbijt in het zonnetje op het balkon is Wil gaan mountainbiken. Er is hier nergens een parcours of zo, alleen over de weg die wel heel steil is, dus eigenlijk is het een behoorlijke bergtraining hier. Een hele inspanning zelfs voor Wil.

Na de lunch zijn we naar Gravedona gereden, de auto geparkeerd bij een gelateria (ijssalon) waar we natuurlijk niet zomaar aan voorbij konden gaan. Allebei genoten van een heel lekker Italiaans ijsje op weg naar het meer. Een stukje gewandeld naar de Santa Maria del Tiglio, een kerkje, gebouwd in de 11e en 12e eeuw met een achthoekige klokkentoren, dat op een prachtige plek aan het meer ligt. In het kerkje restanten van middeleeuwse fresco´s, een fragment van een mozaïekvloer en een houten kruisbeeld uit 1200. Vlak ernaast ligt de San Vincenzo een gereconstrueerde kerk uit de 11e eeuw die als parochiekerk in gebruik is. Aan het meer achter de kerken staat een bordje dat dit heilig gebied is en een gebied van absoluut respect. Vandaar terug gewandeld naar de boulevard en op een terrasje thee gedronken. Aan de overkant op de bankjes aan het meer was de bijeenkomst van de ouderen en de jeugd van Gravedona. De jeugd op een bankje, de ouderen op de rest. Zo te zien gaat het dagelijks zo. Terug gelopen via de hele smalle en heel steile straatjes achter de boulevard. Er kan geen auto in zo smal is het er. Soms niet meer dan een verhard paadje. Jammer genoeg is op de foto´s niet te zien hoe steil het er is maar wel dat het heel oud is.

Terug in het appartement hebben we met een glaasje Prosecco getoost op een fijne verdere vakantie en daarna hebben we lekker op het balkon van ons diner genoten. Vandaag waren er meer wolken dan gisteren (27º) maar ook veel zon en met zo´n 26ºC was het heerlijk weer. Tegen de avond kwam er meer bewolking en voor morgen worden er onweersbuien voorspeld voor deze regio. Hopelijk valt het mee.

• 12 September 2012 - 08:38

Margo:

He Wil en Cobi,

Jullie hebben lekker weer geneiet ervan en niet te veel ijs eten groetjes