Villa Carlotta - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Villa Carlotta - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Villa Carlotta

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

18 September 2012 | Italië, Gravedona

Wil is vanmorgen ruim 1,5 uur gaan hardlopen, terwijl ik me vermaakt heb met kantklossen. Daarna een uurtje in de zon op het balkonnetje en na de lunch naar Rezzonico gereden, een paar plaatsjes verderop. We hadden daar een kasteel zien staan en hadden de hoop dat het kon worden bezichtigd, maar het Castello di Rezzonico, in neo-middeleeuwse stijl, is privé bezit en niet voor het publiek toegankelijk. Via een smal steil straatje met trappen richting meer gelopen, waarna het laatste stukje via een donkere doorgang liep. Daarna stonden we op een stoep met 2 bankjes in de volle zon voor een aantal huizen direct aan het meer gelegen, met natuurlijk een fantastisch uitzicht, maar we konden niet rechts of links, alleen weer terug naar boven naar het kasteel. Aan de andere kant van het kasteel liep ook een paadje naar beneden en dat kwam uit op een strandje. Via een weggetje over de berg naar Santa Maria gereden. Daar kwamen we uit bij de kerk die met de achterkant naar het meer toe staat. Van buiten niets bijzonders ook al is hij gebouwd tussen 1464 en 1474 en heet hij Santa Maria Assunta. Van binnen echter was het een en al fresco uit de 16e eeuw (o.a. 1541 en 1595 volgens het bordje dat buiten stond). Dit rijke interieur hadden we niet verwacht en voor wat intenties hebben daar we een kaarsje aangestoken bij het beeld van Maria. Nog even op een bankje aan het meer gezeten terwijl Wil het water uitprobeerde met pootje baden. Het was hem echter veel te koud en na een paar minuten had hij het dan ook al gezien en kwam er weer uit.

De volgende en laatste stop werd de Villa Carlotta in Tremezzo, net na Cadenabbia. Deze villa werd vanaf eind 17e eeuw gebouwd voor de adelijke familie Clerici uit Milaan. In 1801 kocht Gian Battista Sommariva, een zakenman en een ‘politico e imprenditore’ (een beschermheer van de kunsten) de villa en de grond eromheen. Dankzij deze persoon bevindt zich een enorm aantal kunstwerken uit zijn collectie in deze villa. Zo zijn er meesterwerken van Canova, Thorvaldsen en Hayez in terug te vinden naast een romantische tuin. In de tweede helft van de 19e eeuw kocht Prinses Marianne van Nassau de villa met haar tuin voor haar dochter Charlotte in verband met haar huwelijk met George II van Saksen/Meiningen. George was een natuurliefhebber en hij heeft de tuin verder uitgewerkt tot het huidige botanische park. De villa dankt haar naam aan Charlotte (Carlotta in het Italiaans) ook al heeft zij er niet lang van kunnen genieten. Zij werd nl. maar 23 jaar oud. In de tuin met veel hoogteverschillen staan veel verschillende rododendrons en azalea's. In het voorjaar zullen de tuinen er werkelijk prachtig uitzien als dat spul allemaal bloeit. Verder is er een aangelegde vallei met watervalletjes, een Japanse tuin met meer dan 25 soorten bamboe en staan er ontzettend veel verschillende bomen en planten van palmbomen en cactussen tot sequoia's aan toe. Bij aankomst hebben we eerst een kopje koffie gedronken in de “antieke serre” die is omgebouwd tot een soort café. Daarna hebben we de tuin bezichtigd en aansluitend het huis. Ook in het huis is veel te zien. Heel veel kunst zoals schilderijen, bustes, standbeelden enz. Op de bovenste verdieping ook meubilair en de nog volledig origineel ingerichte slaapkamer van Charlotte. Net voor sluitingstijd om 18.00 uur stonden we buiten. Moe maar voldaan zogezegd. Van Tremezzo terug via de 340d met veel tunnels is een peulenschilletje en we waren dan ook redelijk snel weer in Brenzio waar we een welverdiend drankje hebben genomen. Net voordat we bij het appartement aankwamen lag er een zwarte geit midden op de zandweg, die geen centimeter aan de kant ging. Aan de kant stonden er nog een paar. Wil was die ook al eens tegengekomen in het bos toen hij aan het wandelen was. Met een beetje manouvreren konden we er net omheen. Rare beesten die geiten.

Vandaag was het aan het meer toch wel een graad of 26 en zal het boven hooguit een graad of 2 minder zijn geweest. Wel was er veel sluierbewolking en raakte het naar mate het later werd steeds meer bewolkt.

• 19 September 2012 - 00:39

Jose:

Was weer een mooie dag zo te zien mooi hoor die kerk en dat kasteel jammer dat je daar niet binnen mocht.Hele mooie foto's hoor.
    Groetjes jose

• 19 September 2012 - 04:40

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

jammer dat het kasteel niet te bezichtigen is. maar jullie hebben wel andere mooie plekken bezicht. die tuin was ook erg mooi als je de foto's bekijkt.
    volgens mij was het water echt brrr.
    hier is het echt een stuk frisser, gisteren miezer gehad en een jas had je echt nodig. de nachten worden ook kouder.
    geniet nog een paar dagen en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    groetjes, Rianne

• 19 September 2012 - 05:05

Karin:

Mooie foto's bij je verhaal. het is daar prachtig, wat is die kerk mooi van binnen en die villa ook.
    Geniet ze nog en groetjes

• 19 September 2012 - 08:10

Margo:

Fijn dat jullie mooi weer hebben geniet er maar van hier is het al koud en de herfst begint groetje

• 19 September 2012 - 09:32

Mariës:

Prachtige foto's ! Groetjes Mariës

• 19 September 2012 - 13:38

Marianne:

Hoi Cobi en Wil

Zo zal ik ook eens reageren. Ik wil wonen in die villa, past de hele familie inclusief jullie en alle andere gewoon in. Veel plezier nog in die mooie omgeving.

Groetjes Marianne

• 19 September 2012 - 13:49

Patricia:

hahahaha, geitenbreiers :) zijn goed voor meerdere dingen zoals melk, kaas, sokken, shoarma, boeken en andere rare dingen eten en gigantisch in de weg staan!