Eureka, we zitten in Canada! - Reisverslag uit Banff, Canada van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Eureka, we zitten in Canada! - Reisverslag uit Banff, Canada van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Eureka, we zitten in Canada!

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

30 Augustus 2007 | Canada, Banff

Vanochtend hebben we eerst eens even uitgebreid contact gehad met het thuisfront. Tante Mia vierde haar verjaardag en we wilden haar toch ook even persoonlijk feliciteren. En passant spraken we zodoende ook mijn moeder eventjes, omdat die daar toch aanwezig was. Ook Yvette hebben we nog even gesproken. Zij laat weten dat zij t/m a.s. maandag weer naar Duitsland is maar vraagt zich af of er daarna soms familieleden/vrienden zijn die zich geroepen voelen om het arme meisje te eten te willen geven.

Daarna hebben we uitgecheckt bij het Westcoast Outlaw Hotel in Kalispell en zijn na wat boodschappen voor de lunch via Highway 93 richting Canada gereden. In Eureka hebben we getankt want ook onze auto heeft “voeding” nodig van tijd tot tijd. Highway 93 is een 2-baans weg waar je echter wel 70 mph mag rijden. Heel vreemd dat we over de grens ineens nog maar 80 en 100 km mogen rijden. Ben je net aan die mijlen gewend, moet je ineens weer in kilometers gaan denken. Ja dat omschakelen vraagt nogal wat van ons aanpassingsvermogen hoor, haha. Wonder boven wonder stelde het bij de grens niet zoveel voor als toen we in 2002 naar Canada gingen. Het beroemde droppiesincident, bedoel ik daarmee. We moesten een aantal vragen beantwoorden zoals, waar gaan jullie heen; hoe lang blijven jullie in Canada; wat is je beroep; blijft er iets van wat jullie bij je hebben in Canada achter; alcohol of tabak bij je enz. Toen we alle vragen tot tevredenheid hadden beantwoord kregen we een stempel in ons paspoort en mochten we doorrijden. Een oponthoud van nog geen 3 minuten.

Bij Radium Hot Springs reden we gelijk de Parks Canada binnen. Bij een “booth” vroegen ze hoelang we in de parken wilden blijven (2 nachten > Banff en Jasper), daarna betalen en weer verder rijden. Na 5 m hadden we al door dat we gelijk midden in een prachtige natuur zaten en tussen massieve rotsen als een soort poort de parken inreden. Er blijken 4 Mountain National Parks aan elkaar te liggen: Kootenay, Yoho, Banff en Jasper. We reden dus bij Radium Hot Springs Kootenay binnen waar we weer vele mooie uitzichten hebben bewonderd en een aantal keren zijn gestopt om van het uitzicht te genieten. Wil heeft gelijk zijn nieuwe verrekijker (gisteren in Glacier gekocht) uitgeprobeerd en het ding bevalt nu al stukken beter dan zijn oude. Op een gegeven moment eindigt Kootenay N.P. en gaat naadloos over in Banff N.P. De uitzichten blijven even spectaculair.

Rond 6 uur kwamen we aan in de Voyager Inn in Banff, waarna we na het inchecken onze spullen naar onze kamer hebben gebracht en daarna eerst maar eens geld zijn gaan halen. We hadden nl. nog wel Amerikaanse dollars maar geen Canadese. Bij het pompstation annex supermarktje, annex broodjeszaak, annex Domino’s pizza stond een ATM (flappentapper) en daar hebben we dus maar snel wat Canadese dollars uit het apparaat getoverd. Gegeten hebben we achter het pompstation bij Bumper’s The Beef House. Wil heeft een hele “rack” spareribs op en daarna ook nog het restant van mijn kipfilet. Bij Bumper’s zeggen ze dat je niet in Banff bent geweest als je niet bij Bumper’s hebt gegeten. Het was dan ook erg lekker.
Verder doen we het vanavond rustig aan en morgen rijden we over de Icefields Parkway naar Jasper.

• 30 Augustus 2007 - 04:34

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

een nieuw land in, en weer mooie uitzichten gehad.
    hier is alles gewoon, gisteren lekker gegeten en daarna thuis nog wielrennen gekeken.
    nu vroeg eruit om dat de oudjes op ons Marieke wachten, die willen ook hun bed en kunnen dat niet alleen.
    geniet er nog van en we blijven jullie volgen.
    groetjes
    Rianne en de rest van de family

• 30 Augustus 2007 - 08:48

Jose:

Terwijl ik dit verslag lees heb ik het liedje American Wo(man) op de achtergrond hoewel het halverwege het verslag wel Candian Wo(man) had moeten worden. Heb nog nooit gehoord van dat droppies incident van 2002 dus dat moet je me dan nog maar eens vertellen.
    Veel plezier vandaag maar dat zal wel weer lukken.
    groetjes Jose