Going-to-the-Sun-Road - Reisverslag uit Kalispell, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Going-to-the-Sun-Road - Reisverslag uit Kalispell, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Going-to-the-Sun-Road

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

29 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Kalispell

Vandaag ontvingen wij een emailtje waaruit blijkt dat onze thuisblijver zich ook uitstekend vermaakt bij de buren, kijk maar naar de foto.

Kalispell was vandaag ons doel en omdat het maar circa 200 km van Missoula ligt, waren we rond 12 uur al hier. Inchecken in het hotel kon pas na 3 uur 's middags dus zijn we rechtstreeks doorgereden naar het Glacier National Park, dat weer zo'n 32 mile van Kalispell ligt. Tussen Missoula en Kalispell kwamen we langs een erg groot en prachtig gelegen meer: Flathead Lake, waar we zelfs even zijn gestopt om wat foto's te maken. De hele ochtend hadden we het rustig gehad onderweg, maar in Kalispell was het ontzettend druk. Wil wist even niet waar hij moest kijken, van alle kanten kwam het verkeer. Nadat we de stad uitwaren werd het gelukkig weer een stukje rustiger.

Het makkelijke van de Annual Parks Pass die we bij Devils Tower al hebben aangeschaft is dat je bij de ingang van het park alleen je pasje hoeft te laten zien en zo kunt doorrijden. Glacier National Park vormt samen met het in Canada gelegen Waterton Lakes National Park één park. In 1932 hebben zowel de regering van Canada als die van de U.S. de 2 parken gelinkt als het eerste International Peace Park van de wereld. Sinds 1995 staat het zelfs op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Glacier dankt zijn naam aan het landschap dat miljoenen jaren geleden is ontstaan door de bewegingen en het schuren van de gletschers in de bergen. Van de 150 gletschers die er in 1850 nog waren zijn er nu nog maar 28 over en de verwachting is dat er in 2030 geen enkele gletscher meer over zal zijn, zo snel gaat het smeltproces.
Als je het park in rijdt vanaf West Glacier komt je al snel bij het grote, heldere en erg mooi gelegen Lake McDonald. Bij de Sprague Creek Campground is ook een picknickplaats waar wij op ons gemak een broodje hebben gegeten in de nabijheid van het meer. Sinds dit jaar rijden er ook een oud model rode bussen door het park (zie foto), net als in Yellowstone, al zijn ze daar naturlijk geel van kleur.
Bij Logan Pass, met circa 1994 m hoogte, het hoogste punt waar wij vandaag zijn geweest, is het uitzicht adembenemend. Vele bergtoppen, een aantal gletschers en vergezichten. Daar troffen we ook een dier dat we nog eerder hadden gezien nl. een Bighorn Sheep (Dikhoornschaap). Een stukje verder was onze laatste stop bij Jackson Glacier Overlook van waar je het beste gezicht op een gletscher hebt op de hele Going-tot-the-Sun-Road. Zo heet de weg die in de dertiger jaren dwars door Glacier werd aangelegd en waarvan wij vandaag een gedeelte hebben gereden. Bij Jackson Glacier Overlook zijn we omgedraaid omdat het anders weer nachtwerk zou worden en daar hadden we nu niet zo'n trek in. Terug in Kalispell hebben we heerlijk met honing gegrilde zalm met broccoli en rijst met amandelen gegeten bij Applebee's. Da's weer eens wat anders dan al die verschillende burgers waar ze hier zo gek op zijn.

P.s. We komen ook nog elke dag achter andere dingen die onze huurauto allemaal kan. Zo kwamen we er achter dat het zonnedak waarvan we dachten dat het niet open kon, dus echt wel open kan. Hebben we later heerlijk met een open dak gereden. Dat kan met het mooie weer dat we tot nu toe steeds hebben.

• 29 Augustus 2007 - 06:05

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

leuk dat jullie iedere keer nog nieuwe dingen ontdekt aan de huurauto, een open dak is lekker hoor, kan ik uit ondervinding vertellen, zit in m'n peugotje 205 ook.
    ik ga dadelijk wat kaarten in elkaar zetten, heb de afgelopen week driftig geborduurd en nu moeten het nog kaarten worden.
    straks lunchen met Karin, Anita en Nova en Marieke. ik kan me ergere dingen voor stellen. we gaan bij Brown's dus weet ongeveer waar we uit kunnen kiezen.
    vanmiddag nog wielrennen kijken, dus de dag is weer goed.
    geniet er van en we blijven jullie heel graag volgen.
    groetjes,
    Rianne en de rest van de family

• 29 Augustus 2007 - 08:27

Jose:

Goeiemorgen

• 29 Augustus 2007 - 08:35

Jose:

Denk tik ik alleen goeiemorgen omdat het vorige nog altijd de 1e keer fout ging gaat hij nu meteen goed, maar heb nu in ieder geval al goeiemorgen gezegd. Heb net de winkel geopend en zit nu effe lekker op mijn gemak aan de koffie jullie foto's te bekijken, jammer dat dat straks is afgelopen als jullie terug zijn, vindt het wel mooi allemaal nog steeds. Nog een paar dagen dan kan ik er ook effe tussenuit al is het maar naar brussel.Ga hier zo de kasten opruimen en poetsen moet alles anders neerzetten want krijg een nieuwe soort elfje bij en kan die zo niet kwijt. Heb hele mooie glazen verhogingen waar ik ze op kan zetten en heb sinds maandag ook een kaartencarousel dus ga zo maar beginnen.
    groetjes Jose

• 29 Augustus 2007 - 19:25

Brabjes:

Wij ons is het ondertussen alweer avond!
    Wat een prachtige natuurfoto's zeg! Ook van het Dijkhuizen schaap, ach het lijkt erop, toch? Echt heel mooi! Ik vind Cobi dat jij reisverslaggeefster moet worden, jij kan het zo boeiend schrijven allemaal. Lekker rijden hè met een open dakkie! Net airco, maar dan fijner! Ja, leuk die foto van Yvette hè? Ze zitten daar een spel op de tv te doen, de controller in hun handen. Vanavond hebben we frites en snacks gegeten, ook met sla hoor! Aangezien Yvette daar ook dol op is, heb ik gevraagd of ze weer bij ons wilde eten, daar had ze wel oren naar natuurlijk. Morgen gaat we weer terug naar Duitsland.
    Nog veel plezier toegewenst!
    groetjes!

• 29 Augustus 2007 - 20:16

Ad,nijs@tiscali.nl:

Hallo Cobi en Wil,

Hartelijk bedankt voor de prachtige foto's en het reisverslag.
    Leuk hè die foto van Pim en Yvette,
    Wat is het daar prachtig zeg.
    En zo kunnen wij er ook van genieten.
    Hoerah voor de cmputer.
    Heerlijk zo samen hè.
    Natuurlijk mis je iedereen, maar dit mag toch ook wel een keer.
    Veel liefs Greet
    Poot van Mambo