Rule Britannia - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Rule Britannia - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Rule Britannia

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

17 November 2007 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje uit Edinburgh. Het laatste waarschijnlijk aangezien we morgenochtend weer terug naar huis vliegen...en al erg vroeg. Onze vlucht vertrekt 0m 5 voor 7, dus moeten we ons B&B al tussen half 4 en 4 uur verlaten om naar Prestwick te rijden, maar het zal allemaal best in orde gaan komen.

Gisterochtend is Wil voor de 3e keer hier een stuk wezen hardlopen waarna we met bus 35 naar Leith naar de Ocean Terminal zijn gegaan. De Ocean Terminal is een groot erg modern winkelcentrum waaraan The Royal Yacht Britannia ligt afgemeerd. Op de 2e verdieping van het winkelcentrum is het Visitor Center voor de Britannia en kun je het schip bezoeken. Leith is het gedeelte van Edinburgh waar de haven is. Eerst hebben we geluncht in het restaurant van Debenham's ('n warenhuis) met uitzicht op de Britannia en daarna zijn we het ding gaan bezichtigen. Daar hadden we meer tijd voor nodig dan gedacht want er is ontzettend veel te zien. Alleen al in het Visitor Center over de geschiedenis van dit en voorgaande koninklijke jachten vanaf circa 1660 kun je een hele tijd doorbrengen. Er hangen ook nogal wat, gedeeltelijk gesigneerde, foto's van de koninklijke familie. Ook op de Britannia zelf is dat zo. Van 1953 tot 1997 stond de Britannia in dienst van Elizabeth II en haar familie voor reizen naar het buitenland. Toen ze in november 1997 uit de vaart werd genomen is ze naar Leith gekomen en uitgegroeid tot een mega toeristentrekpleister. Voordat je het schip opgaat krijg je een soort telefoonhoorn mee in het Nederlands en kun je de rondleiding maken via de informatie die je zodoende krijgt. Bij elk vertrek waar je komt staat een nummer vermeld dat je intoetst en dan hoor je er het een en ander over. We hebben o.a. de kwartieren van de admiraal, officieren, onderofficieren en matrozen gezien compleet met keukens, ziekenboeg en wasserij. Er is zelfs een complete operatiekamer aan boord. Dit is gedaan omdat in oorlogstijd het schip kon worden gebruikt als hospitaalschip en binnen 1 uur kon worden omgebouwd voor de opvang van 220 zieken en gewonden. Gelukkig is dit nooit nodig geweest. In de appartementen van de koninklijke familie krijg je o.a. een salon te zien waar de koningin meestal ontbeet en haar afternoon tea dronk. Deze grenst aan het grote dek en door de grote ramen een mooi uitzicht. Verder zie je haar slaapkamer en die van Philip, hun zitkamers annex werkkamers, de Honeymoon suite met het enige 2-persoonsbed aan boord (gekocht door Charles voor zijn huwelijksreis met Diana) en de grote eetkamer en de zitkamers. Het is een indrukwekkend geheel maar niet overdreven rijk gedecoreerd. Wel met heel veel bloemen. Daar schijnt Elisabeth nogal van te houden. Bij de uitgang ligt de Royal Barge waarmee ze aan lang gingen als het jacht niet aan de kade lag en daarmee eindigde het bezoek aan de Britannia.

Vandaar zijn we weer teruggegaan naar het centrum en ook daar hadden we nogal wat tijd voor nodig want het was ondertussen weer spitsuur en dan schiet het verkeer hier niet op, net zomin als dat thuis het geval is. We hadden met Yvette afgesproken in Starbucks op de Royal Mile en hebben daarna bij de H&M op Princes Street wat nieuwe kleren voor haar gekocht. Ze had hard een paar nieuwe spijkerbroeken nodig omdat de meeste haar te groot zijn momenteel. Vlakbij was een Chinees buffet en daar hebben we gegeten. Was erg lekker en all you can eat compleet met soep en nagerecht. Wil heeft vooral weer goed zijn best gedaan en is wel een paar keer teruggegaan. Dese keer kregen we gelukkig gewoon lepel, vork en mes. Toevallig waren Karen en haar ouders er ook en hebben we nog een praatje met hen gemaakt toen we weggingen. Karen is de Ierse flatgenote van Yvette en zij studeert voor verloskundige. Zij had vanaf donderdag ook haar ouders over maar logeert bij hun in het hotel op Princes Street. Yvette is al uitgenodigd om eens mee naar Ierland te komen.

Vanochtend heeft Wil na het ontbijt een schroevendraaier geleend van onze gastheer om lampen op Yvettes fiets te zetten want die had ze gisteren eindelijk ook gekocht. Is wel een stuk veiliger dan fietsen zonder licht en dan vooral in deze stad waar ze toch niet helemaal aan fietsers zijn gewend. Daarna zijn we inkopen gaan doen bij de Asda en Tesco supermarkt en hebben we Yvettes school bezocht. Daarna hier geluncht in de flat want al haar flatgenoten zijn toch weg voor het weekend. Misschien gaan we vanmiddag nog wat doen, maar dat moeten we nog even bespreken. Dat was het weer voor nu. Tot morgen.

• 17 November 2007 - 13:52

Betsie:

He hartstikke leuk je verslag en nog heel veel plezier vandaag en een goede thuisreis. Ik hoor je van de week wel weer. De groetjes ook aan Yvette,

• 17 November 2007 - 15:02

Rianne:

Hoi Coby en Wil,

gezellig weer die verslagjes van de dingen die jullie daar doen. het went weer heel erg snel om dat regelmatig te krijgen.
    hier hebben we vandaag naar de intocht van Sinterklaas gekeken.
    ik heb de papieren boor Lourdes vandaag met iemand ingevuld.
    die kunnen morgen op de bus.
    kees is vandaag chauffeur van Sinterklaas en ik volgende week.
    verder geen bij zondere dingen.
    een goede terugvlucht en we zien elkaar van de week wel ergens een keer.
    groetjes aan yvette.
    doeiiiiiiiiiiiiiii
    marieke,
    kees en rianne

• 17 November 2007 - 15:47

Toos:

Cobi en wil nog een fijne dag vandaag en morgen een fijne terug reis.
    zal van de week eens een keer een afspraak maken om bij te buurten he.
    doe Yvette de hartelijke groeten van ons .Toos en Dick