Dinsdag 5 juni 2012: Cliffs of Moher - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Dinsdag 5 juni 2012: Cliffs of Moher - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 5 juni 2012: Cliffs of Moher

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

06 Juni 2012 | Ierland, Dublin

Afgelopen nacht slecht geslapen, het bed had een kuil in het midden, maar voor de rest was Parkhouse B&B ok., het ontbijt was zelfs erg lekker. Net voor half 10 vertrokken naar The Burren. De naam The Burren stamt af van het Ierse woord Boireann dat 'rotsachtig land' betekent, een toepasselijke naam voor dit uitgestrekte kalksteenplateau in het noordwesten van County Clare. Vanuit Bunratty waren we zo in het gebied en hebben we eerst de High Crosses uit de 12e eeuw in de ruïne van Kilfenora Cathedral bekeken. Daarna kwamen we langs het strand van Lahinch waar we even zijn gestopt om te kijken. Er werd ontzettend veel gesurft en ook surfles gegeven, blijkbaar waren er daar de juiste “waves” voor. In het volgende plaatsje Liscannor kwamen we de St. Bridget's Well tegen waarbij een grot was, waarin de bron ontspringt, die vol staat met van alles en nog wat, wat pelgrims kwijt willen of willen schenken.

Toen kwamen we bij ons uiteindelijke reisdoel The Cliffs of Moher, 214 m hoge en 8 km lange kliffen. Het motregende de hele ochtend al en dat werd bij de Cliffs niet beter. De steile rotsen die bestaan uit afwisselende lagen zwarte schalie en zandsteen lagen steeds in de wolken, dan weer ff wel en dan weer ff niet. Op de richels huizen veel vogels o.a. Drieteenmeeuwen, Papegaaiduikers, Alken en nog wat andere soorten. Wil was er in zijn element met zijn vogelkijker, maar op een gegeven moment begon het zo hard te regenen dat we doornat werden. Goede raad is duur dus op naar het bezoekerscentrum met een café met broodjes en warme thee. Na een tijdje bleek het te zijn opgehouden met regenen en was het weer helemaal helder. Het zicht was zelfs veel beter dan tevoren. Dus Wil weer met zijn kijker op zoek naar de verschillende vogels. Af en toe liet hij ook andere mensen even kijken en meegenieten. Na een tijdje toch maar vertrokken omdat we nog meer van The Burren wilden zien. Zo hebben we o.a. nog foto's gemaakt van de gestapelde muurtjes die je hier overal aantreft, naast de weg, als erfafscheiding en als afscheiding voor weien enz. De stenen worden gewoon los opgestapeld. Waren we bij Poulnabrone Dolmen, een van Ierlands meest gefotografeerde dolmen (soort hunebed) en bij Cahermore Fort, weer zo'n fort uit de ijzertijd van gestapelde stenen. Alleen was hier het toegangshek al gesloten en konden we alleen een foto op afstand maken. Daarna zijn we via een mooie weg door het hart van The Burren naar Kinvara gereden, waarbij we onderweg ook een prachtig uitzicht hadden op Galway Bay. Opeens schoot er een dier voor onze auto door en dat bleek een das te zijn. Het ging jammer genoeg te snel om er een foto van te kunnen maken, maar mooi was het wel. Ondertussen was het al half 7 dus werd het tijd om op zoek te gaan naar onze B&B voor de komende 2 nachten, Kinvara Guesthouse. Deze is een stuk groter dan we tot nu toe gewend zijn, maar zeker niet slechter zo te zien. Aan de overkant in de pub gaan eten en daarna een rustige avond tot besluit want al die indrukken maken je best wel moe.

• 06 Juni 2012 - 10:38

Jose:

Mooi die kliffen. Vindt trouwens wil zomet zijn hoedje op wel een echte ontdekkingsreiziger lijken. Veel plezier nog en goed weer gewenst.