Maandag 28 mei 2012: Oscar Wilde - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Maandag 28 mei 2012: Oscar Wilde - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Maandag 28 mei 2012: Oscar Wilde

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

28 Mei 2012 | Frankrijk, Cherbourg-Octeville

Vanmorgen genoten van een zeker voor Frankrijk uitgebreid ontbijtbuffet. Alleen aan de fruitsalade zat een vreemde smaak, dus hebben we die laten staan. Rond kwart voor 10 Le Havre verlaten in de richting Caen. Net voorbij Le Havre ga je over 2 grote bruggen waarvan de laatste, de Pont de Normandie, je over het estuarium van de Seine brengt. Dit is een grote hangbrug waarvan de ene pijler 200 m en de andere 215 m hoog is. Het is een indrukwekkende brug die langer en hoger schijnt te zijn dan de Golden Gate Bridge in San Francisco. Aan beide zijden van de brug liggen naast de Seine moerasachtige natuurgebieden en aan de voet van de brug is daarvoor ook een soort bezoekerscentrum. Jammer genoeg is het alleen in de middag open, dus ging het onze neus voorbij. Daarna over de brug, die gaat vrij steil omhoog en bovenop heb je een prachtig uitzicht over het estuarium van de Seine tot aan de open zee. Je mag zelfs te voet of per fiets over deze brug en we hebben echt verschillende fietsers de grote klim zien wagen. Voetgangers hebben we maar 2 gezien.

Bij Caen wilden we eigenlijk naar het Chateau de Caen waarin ook het Musée de Normandie is ondergebracht, maar misten de afslag. Jammer dus geen museum met oudheden maar ook geen kleine kantafdeling (vooral jammer voor mij dan). We wilden niet omdraaien en tijd spenderen aan het zoeken dus zijn we doorgereden naar Bayeux. We wisten al dat de daar gevestigde kantschool en het kantmuseum vandaag gesloten zouden zijn (had ik al opgezocht op internet), maar het is een hele mooie plaats met heel veel oude gebouwen waaronder een grote kathedraal. In Bayeux hebben we 2,5 uur rondgelopen, van alles bekeken en op een terrasje thee gedronken. Het was de hele dag al prachtig weer en tegen dat we Bayeux weer achter ons lieten was het toch zo'n 23 à 24ºC. Onderweg nog gestopt voor een late lunch op een bankje in de zon langs een kanaal en daarna verder naar Cherbourg, waar we werkelijk de hele stad door moesten voordat we bij de haven waren. We waren mooi op tijd en hoewel de rij voor de controle eerst niet op leek te schieten, ging het ineens snel toen er 3 bussen aan de kant werden gezet om door iemand anders te worden gecontroleerd. Na de pascontrole konden we zowat gelijk doorrijden de boot op en waren we op de Oscar Wilde.

Onze spullen naar onze hut (6310) op dek 6 gebracht en daarna heerlijk op het achterdek van de zon gaan zitten genieten. Ook na vertrek nog even, maar het werd toen al snel frisser en zijn we binnen in het Lafayette Café thee gaan drinken. De zee is heel erg rustig al is er wel wat deining waardoor je af en toe toch net loopt of je wat te veel op hebt. Het valt tot nu toe hartstikke mee op onze eerste bootreis op de Atlantische Oceaan. Gelukkig maar. Op dek 7 zijn verschillende restaurants en hebben wij een hapje gegeten in het zelfbedieningsrestaurant The Left Bank Brasserie. Daarna naar onze hut om wat te hangen en tv te kijken. Terwijl ik dit schrijf is Wil een rondje lopen en de zonsondergang fotograferen. Hij blijkt ook in de winkel te zijn geweest. Hoewel in Frankrijk moeilijk aan de blaaspijpjes voor de nieuwe wet te komen is (overal uitverkocht) hebben ze er hier op de boot genoeg, Bij de Auchan waren ze ook uitverkocht maar hier op de boot hebben ze er genoeg, verpakt in setjes per 2. Alleen wel een beetje duur, zo'n setje kost € 7,50 terwijl ze bij de Auchan maar € 1,-- per stuk waren. Ach we kijken op de terugweg nog wel ff of de mensen die ze bij mij hebben besteld moeten zeggen dat ik op de terugweg die dure maar voor ze moet kopen op de boot.

Hierna gaan we nog ff terug naar dek 7 want daar hebben ze de wifi de we in onze hut niet hebben, en ook een lekker kopje thee of een wijntje of zo...

• 28 Mei 2012 - 22:21

Jose:

Gelukkig geen golven dus. Mooie zonsondergang zeg.
    Groetjes

• 29 Mei 2012 - 01:33

Rianne:

die brug kennen we wel als we naar Bretagne rijden komen wij er ook over. de brug er voor is ook al behoorlijk hoog. het is altijd weer een ervaring om er over te rijden.
    nu dus een nachtje en een dagje op de boot en dan in Ierland en gaat het daar beginnen.
    ik hoop dat jullie lekker geslapen hebben. veel plezier. groetjes, Kees en Rianne

• 29 Mei 2012 - 08:27

Christ En Annie:

Hallo Cobi en Wil,

Wij wensen jullie een hele fijne vakantie.
    Hopelijk is het weer in Ierland goed en kunnen julllie genieten van alles.
    Veel plezier.

• 29 Mei 2012 - 10:25

Yvette:

Ik neem aan dat jullie inmiddels Ierland al een heel eind zijn genaderd.
    Leuk om even weer te lezen wat jullie allemaal aan het doen zijn. Ziet er mooi uit zeg die zonsondergang!

• 29 Mei 2012 - 15:21

Els/Jack:

Geniet van de overtocht!
    Fijn dat het lopen zo goed gaat!

• 29 Mei 2012 - 17:35

Mariës:

Leuk om te lezen. Peter, mijn man en ik zijn twee jaar geleden in Bayeux en omstreken geweest. We zijn toen niet op de boot gegaan.
    Goede reis verder,

Groetjes,