Cead Mile Fáilte! – oftewel "100.000 maal welkom" - Reisverslag uit Tramore, Ierland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Cead Mile Fáilte! – oftewel "100.000 maal welkom" - Reisverslag uit Tramore, Ierland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Cead Mile Fáilte! – oftewel "100.000 maal welkom"

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

30 Mei 2012 | Ierland, Tramore

Dinsdag 29 mei: Nadat we wakker waren geworden zagen we door het raam van onze hut een heel stel dolfijnen voorbij maar ook met de boot mee zwemmen. Een machtig mooi gezicht. Denk dat we er wel meer dan 100 hebben gezien. Natuurlijk ook geprobeerd er foto's van te maken, maar daar is niet al teveel van gelukt. Die beesten zijn gewoon te snel. Wil is ook nog even op het dek gaan kijken met zijn verrekijker en zag behalve al die dolfijnen ook nog een zeehond. Het weer houdt niet over, het is grijs en bewolkt, maar niet al te koud en het voornaamste is toch dat het droog is.
Vannacht eigenlijk heel goed geslapen en na het ontbijt weer een tijdje aan dek geweest. Net voordat de boot aankwam in Rosslare onze spullen uit de hut gehaald en naar het cardeck gegaan. We reden om kwart voor 12 de boot af en de douane formaliteiten waren ook snel gedaan. Even pas laten zien en toen konden we doorrijden. Via Wexforf en Waterford naar Tramore waar onze B&B Beach Haven Guesthouse staat. Wel steeds opletten in het begin...oh ja links rijden en ook de rotondes moeten linksom. Maar na een paar km gaat het als vanzelf, al moet je wel steeds alert blijven.

Even na twee uur kwamen we bij de B&B aan en kregen we een leuke niet al te grote kamer op de 2e verdieping met uitzicht op zee (wat verder weg maar de zee is goed te zien). We hadden nog niet geluncht omdat er nergens langs de weg mogelijkheid was om te stoppen, dus maar even op onze kamer snel een broodje gegeten met een kop vers gezette thee. Daarna te voet naar het dorp en het strand, maar dat viel ff tegen. Het lijkt Brighton in Engeland wel in het klein. Een grote kermis en op de boulevard de ene arcade (gokhal) na de andere, evenals fish and chipstenten. Een stukje over het strand gelopen waar toch nog enkele die-hards in bikini lagen en via een andere weg terug naar de B&B gelopen. Volgens de kaart net zover als de heenweg maar in de praktijk zeker 1,5 keer langer. Hierna de auto gepakt en een stuk langs de kust gaan rijden. Voorbij Fennor reden we praktisch langs de kust en konden we de hele tijd de zee en de rotsen zien. Zo mooi. Bij Annestown lag een mooi strandje met veel stenen en rotsen en ook daar gestopt en wat rondgelopen en de nodige foto's gemaakt, daarna naar Cuan Harbour en Bunmahon. Cuan Harbour is een heel klein haventje dat aan het einde van een heel smal heel steil weggetje ligt, maar heel leuk om gezien te hebben. Op de kade stonden stapels met van die viskratten en daar stond er eentje bij van de visafslag in Den Helder uit 1988. Bij Bunmahon gestopt bij een oude kopermijn die daar boven op de rotsen staat. Er is een oude schacht van 256 m diep, maar gelukkig is alles heel goed met hekken afgezet, je moet er toch niet aan denken dat je erin kukelt. De mijn stamt uit de 19e eeuw en is in het begin van de 20e eeuw in verval geraakt. Vandaar zijn we via een andere weg weer terug naar Tramore gereden. Ondertussen was het tegen zevenen en hadden we wel trek. Na wat zoekwerk vonden we The Seahorse Tavern waar we heerlijke allebei kabeljauw hebben gegeten, maar wel allebei op een andere manier klaargemaakt.

• 30 Mei 2012 - 13:00

Laurin:

Leuk verslag, Cobi. Jammer dat de foto's van de dolfijnen niet gelukt zijn. Dat bord met die auto in het water kukelen is leuk!
    Groetjes, fijne vakantie verder nog!

• 30 Mei 2012 - 15:22

Rianne:

zo dat is leuk wakker worden, dat je uit je raam kijkt en dan dolfijnen ziet zwemmen.
    het ziet er wel grauw uit, qua weer dan, of het vertekent op de foto's. hier nog zon., lekker de was buiten gedroogd.
    straks strijken. al bezig met verzamelen. weten nu dat we zaterdag om 6.30 u met een ontbijt beginnen in Stads op de paradijslaan en om 7.30 u willen we aan rijden met z';n allen, niet iedereen gaat er een week naar toe. er komen er dus ook in de loop van de week. wel gezonde kriebels in de buik, voor het onbekende. we hebben er veel zin in. groetjes en we kijken uit naar het volgende verslag.
    doeiii rianne

• 30 Mei 2012 - 15:32

Jose:

Jammer dat je geen betere foto's kon maken van die dolfijnen vindt ik zo'n mooie beesten. Die kabeljauw zag er ook goed uit die was in ieder geval niet meer zo snel.(wel snel op denk ik)
    Grts jose

• 30 Mei 2012 - 16:37