Zondag 27 mei 2012. Hallo, hallo... - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Zondag 27 mei 2012. Hallo, hallo... - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Zondag 27 mei 2012. Hallo, hallo...

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

28 Mei 2012 | Frankrijk, Le Havre

Vanmorgen om half 8 opgestaan en op ons gemak ontbeten en de laatste dingen ingepakt. Langs de bank (de flappentap bij AH deed het gisteren niet) en daarna tegen tienen op weg richting Frankrijk. Het eerste stuk van de reis ging voorspoedig, zelfs bij Antwerpen geen centje pijn. Dat veranderde echter op de E40 richting Oostende. Door het prachtige weer ontstond hetzelfde probleem als bij ons met mooi weer: iedereen wil naar de kust. De weg zat dan ook regelmatig verstopt en dan stond alles weer stil om naderhand toch weer een stukje te rijden. Enfin we kwamen er en vlak voor Oostende konden we de “rustige”weg naar Calais opdraaien. Dat was echter schone schijn want na een paar km stonden we rats weer stil. Nu was het een file van een km of 7/8 i.v.m. wegwerkzaamheden. Daar hebben we dus een hele tijd over gedaan voordat we daar voorbij waren. De middenberm stond vol met margrieten, klaprozen, boterbloemen etc. en da's wel ff leuk maar op een gegeven moment zou je toch eigenlijk wel wat anders willen zien. Bij Mannekensvere bij een tankstation gestopt rond 13.00 uur om wat te eten. Er stond een vrije picknicktafel en daar hebben we maar gelijk gebruik van gemaakt. Het was erg lekker in de zon met een zacht windje vanaf zee. Even later de grens gepasseerd zonder dat we het hebben gezien. Het bord La France 1 km wel gezien, maar daarna niets meer, totdat we merkten dat de borden langs de weg er anders uitzagen. Tot een eindje voorbij Calais over de autoroute en dat schoot heel goed op. Daarna zijn we via de Routes Departementale 901, 1001 en 925 verder naar het zuiden afgezakt met hier en daar een prachtig uitzicht op het landschap en de zee.
Even voor Abbéville reden we ineens door het plaatsje Nouvion. René Artois had in de tv-serie Hallo Hallo zijn café in Nouvion samen met zijn vrouw Edith en diverse serveersters waaronder altijd ene Yvette. Jammer genoeg was dat caféetje natuurlijk onvindbaar. Tussen Abbéville en Dieppe merkten we ineens dat de temperatuur zakte en de zon verdween. Reden we ineens midden in de mist. Van de naast de weg staande windmolens zagen we alleen een paar meter van de onderkant, van de rest echt helemaal niets. De temperatuur zakte in de tussentijd van 28 naar 14º, een groot verschil. Na Dieppe klaarde het gelukkig weer op en kwam de zon terug. Ook de temperatuur ging weer wat omhoog maar bleef steken bij 18ºC. Ondertussen was het al rond half 7 en vonden we dat we maar eens op zoek moesten gaan naar een slaapplaats in het mooie kustplaatsje Fécamp. Toevallig reden we net de touristeninfo voorbij en die was nog open. Wij dus vragen of ze wisten of er nog ergens iets vrij was. In het hele gebied Seine-Maritime (Dieppe, Rouen en Le Havre) was er alleen in Le Havre nog een hotel dat nog 5 kamers over had, het Inter-Hotel Terminus tegenover La Gare de Le Havre (treinstation). Hoewel ze nu natuurlijk de hoofdprijs vroegen toch maar gereserveerd omdat we niet wisten hoever we anders nog zouden moeten rijden. Van Fécamp naar Le Havre was ook nog circa 45 min. met al die drukte op de weg. De dame van de touristeninfo was heel behulpzaam en aardig. Ze had vandaag al voor heel veel mensen een slaapplaats moeten regelen omdat door het mooie weer en het lange vrije weekend veel mensen op de bonnefooi een weekend weg waren gegaan. In elk geval hadden we iets. Dus op naar Le Havre nu met de Tomtom aan, want hoe vind je anders een hotel in een onbekende stad. Het lukte wonderwel en om kwart over 7 stonden we in Hotel Terminus. Kamer betaald, sleutel gekregen en een plattegrond van Le Havre met een route naar het strand uitgelegd waar aan de boulevard veel restaurantjes zijn op 25 min. lopen vanaf het hotel. Spullen op de kamer gezet en rond 8 uur aangelopen richting La Plage. Ze zijn hier overal aan de weg aan het werken, ook rond het hotel. Er wordt een trambaan aangelegd richting strand en ook als voetganger heb je daar hier en daar behoorlijk last van. Eerst kwamen we voorbij het hele grote Hotel de Ville met een prachtige fontein ervoor, waarvan de helft niet aanstond ...ja inderdaad door de werkzaamheden. Vlakbij het Hotel de Ville zagen we een sushibar en ja hoor eindelijk heb ik Wil zover gekregen dat hij mee sushi ging eten. Het was errug lekker. Eerst 24 stuks met vis soldaat gemaakt samen en daarna nog 12 stuks met kip. De kok was heel creatief bij die kip zat er bv. eentje bij die Chicken Caesar heet en waar o.a. gepaneerde kip, parmezaanse kaas, sla, caesarsaus en paarse aardappelchips inzaten. Echt ontzettend lekker. Daarna doorgelopen naar het strand waar we op een terrasje een capuccino hebben gedronken want thee, nee dat hadden ze niet. Opnieuw de hoofdprijs (€ 4,30 per kopje) betaald, maar aller we zijn op vakantie en geld is niet voor niets rond gemaakt. Rond 11 uur waren we terug in het hotel, dus hebben we onze avond goed gevuld.

• 28 Mei 2012 - 03:15

Rianne:

Goedemorgen,

al vroeg wakker, ik ga dadelijk nog terug en hoop nog wat te slapen.
    ik zag gisteravond op tv dat het in Nederland ook erg druk was met het verkeer richting kust, dus zal dat in Belgie niet anders zijn geweest.
    jullie hebben gelukkig nog een slaapplaats kunnen via de VVV, ja met dat mooie weer trekken er toch veel mensen op het laatst er op uit. de volgende keer wil Wil ook weer aan de sushi?
    wij zijn gisteravond met de kinderen wezen eten bij Route 66 en het toetje hebben we om de hoek gegeten bij La Toscana.
    vandaag de mis bij de Grot volgen en verder beginnen met verzamelen van dingen voor de Alpe D'HuZes. we zijn lekker bezig. ik wens jullie een goede overtocht en kijk al uit naar jullie volgende verhaal.
    groetjes, Kees en Rianne

• 28 Mei 2012 - 07:03

Aad En Carla Versloo:

Hallo reislustigen, jaja jullie gaan er weer voor, nou ik heb begrepen dat het een fantastisch land moet zijn .Jullie zullen een hoop gaan zien. En voor Wil , hengel bij je want daar kun je vissen, tot je er bij neer valt. Nou Wil en Cobi heel veel plezier en een goede rond reis Groetjes

• 28 Mei 2012 - 09:54

Marja:

Het was een reis met hindernissen! Maar wel lekker gegeten. Geniet van de vakantie hoor!

• 28 Mei 2012 - 10:17

Allo Allo:

Maar goed dat jullie airco hadden met die hitte in de file. Wens jullie een goede overtocht zonder veel golven.
    Groetjes jose

• 28 Mei 2012 - 14:51

Patricia:

Zo, da's nog eens een lekker begin van je vakantie (de sushi dan ;))
    geniet ervan!

• 28 Mei 2012 - 17:27

Margo:

Hopelijk in Ierland ook mooi weer groetjes

• 29 Mei 2012 - 21:22

Sylvia:

Ik zie wel , lekkere hapjes en een mooi uitzicht. Ik hoop ook dat het weer wat goed blijft. Hier is het de afgelopen dagen ook zeer heet geweest , maar het is weer bijna afgelopen deze week volgens de TV.
    Cobi en Wil wij wensen jullie nog een prettige vakantie verder.

Groetjes, Sylvia