Duitsland, Zwitserland, Italië - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Duitsland, Zwitserland, Italië - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Duitsland, Zwitserland, Italië

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

09 September 2012 | Italië, Gravedona

Zaterdag 8 september 2012:

Rond half 8 thuis vertrokken. Net voorbij Eindhoven op de Stabrechtse Heide zagen we de lage mist boven het land hangen die door de zon verdreven werd. De rit ging voorspoedig en ook in Duitsland op de A61 naar Koblenz en verder naar het zuiden geen centje pijn. Zelfs bij de Zwitserse grensovergang bij Basel konden we zo doorrijden. Totdat we bij Luzern aan de Vierwaldstättersee kwamen. Door wegwerkzaamheden op de Luzerner ringbaan hebben we ruim 2 uur in de file gestaan. Niet dat we mensen aan het werk hebben gezien maar de file stond er wel. Het leek alsof het van de andere kant niet zo was, maar dat was maar schijn. Toen we uiteindelijk weer konden rijden zagen we aan de andere kant een zo mogelijk nog langere file staan. Geen pretje om over 8 km zo lang te doen.

Ach we reden weer maar het ging er naar uit zien dat we onze bestemming niet meer zouden kunnen halen. Gewaarschuwd door de beoordeling op booking.com en de reisgids van de bieb hebben we onze bestemming gebeld en doorgegeven dat we pas op zondag zouden arriveren door verkeersproblemen. In de beoordelingen en de reidsgids stond allebei vermeld dat Agriturismo La Sorgente in de bergen heel moeilijk te vinden was en bovendien alleen bereikbaar via hele smalle straatjes en weggetjes. Daar wilden we ons in het donker niet aan wagen. In het licht hadden we het niet meer kunnen halen vooral omdat het in Zwitserland toch wat vroeger donker bleek te worden dan in Nederland, zal wel door de bergen komen (denken wij). We besloten om de Gotthard via de pasweg te rijden en niet via de tunnel. Via Andermatt kwamen we in Hospental, een nog kleiner dorpje, op 1453 m hoogte terecht waar we Hotel Restaurant Burg vonden. Die hadden tenminste kamers met douche en wc op de kamer. Er waren wel meer gelegenheden maar die hadden allemaal een etage douche en wc die je met anderen moet delen. Dat zagen we niet zo zitten, vandaar. Achter Hotel Burg lag een middeleeuwse burchttoren, dus een originele naam voor het hotel. De kamer was erg ruim en ook over het eten hadden we niets te klagen.
Jammer dat het internet niet werkte, dus vandaar nu 2 verslagen in 1!

Zondag 9 september 2012:

Na een ontbijt van croissantjes met een gekookt ei, jam en honing even voor half 10 vertrokken naar de Gotthardpas. De oude pasweg, de Via Tremolo, genomen en over kleine kinderkopjes naar boven gereden waar we het bord San Gottordo 2108 m tegenkwamen. We waren het voorbij voordat we er erg in hadden. In de afdaling naar Airolo zijn we gestopt bij een uitzichtpunt waar je werkelijk een prachtig uitzicht had over het dal en de bergen rond Airolo. We zagen ook nog een paar Murmeltieren in een bergweide die Wil heeft geprobeerd te fotograferen. Wonderwel gelukt ook nog.

Via Lugano langs Lago Lugano richting Como. Prachtige route langs het meer met veel mooie vergezichten op het meer en de bergen. In de plaats Gandria passeerden we de grensovergang met Italië, waar wederom niemand te zien was. Gaat lekker makkelijk zo. Van Porlezza het laatste plaatsje aan het meer van Lugano reden we zo naar Menaggio aan het Lago di Como. Vandaar reden we langs het Comomeer maar meer door tunnels dan dat we het meer zagen. Bij Crema de Tomtom aangezet om ons naar Agriturismo La Sorgente te loodsen. Hij stuurde ons mooi de bergen in maar wel weer hartstikke verkeerd. We kwamen op een klein doodlopende weggetje terecht waar we maar ternauwernood konden draaien. Twee keer de weg gevraagd en de laatste automobilist reed een eindje voor ons uit zodat we in de goede richting gingen. Toen moesten we nog 2 km over een smal weggetje en kwamen in een klein gehucht terecht dat Brenzio heet en daar lag ook ons appartement, net buiten het dorpje. We hebben de auto geparkeerd op de plek waar normaal de postauto staat, want een andere parkeerplek was er niet te vinden, en zijn te voet op zoek gegaan naar de Via Brenzio 30. De doorgang tussen de huizen werd steeds smaller totdat we een bordje tegenkwamen dat alleen auto's die maximaal 1,85m breed waren er door konden (en dan alleen nog met ingeklapte spiegels). Het bleek echter te kloppen en een stukje verderop vonden we na eerst bij de buren te hebben aangebeld het gezochte adres.

Het uitzicht is werkelijk prachtig vanuit ons appartementje. We kijken kilometers ver weg over het meer en de bergen vanaf het balkon bij de woonkamer en het balkon bij de slaapkamer; het heet dan ook Casa “Due balconi”. We hebben een woonkamer met keuken, grote badkamer en een ruime slaapkamer, meer hebben we echt niet nodig. Laat geluncht op het balkon met brood etc. dat we nog van thuis hebben meegenomen. Daarna spullen uitgepakt en wat uitgerust. Geen zin om veel te ondernemen. Net voordat we rond 7 uur naar Brenzio wilden gaan om te eten werd er aan de deur gebeld en stond de eigenaresse aan de deur met een welkomsmand met theezakjes, koffie, melk, jam, verse frambozen en gebak. Erg leuk. Daarna het kleine stukje naar La Fattoria gelopen, het enige restaurantje in Brenzio waar pizza's nog in een echte houtoven in het restaurant worden gebakken en we heerlijk op het terras met uitzicht op het meer hebben gegeten. Ondertussen was het donker en hadden we uitzicht op de duizenden lichtjes rond het meer. Ronduit geweldig. Foto's van proberen te maken maar die geven echt niet weer wat onze ogen zien, jammer genoeg.

• 10 September 2012 - 04:23

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

gezellig om weer verslagen van jullie te krijgen.

jammer dat jullie bij Luzern in zo'n file terecht kwamen dat de eindbestemming niet echt meer te halen was.
    dat zullen jullie ook gevonden hebben nadat jullie het weggetje bij daglicht gereden hebben.
    heb je nog een betere parkeerplaats gevonden?
    de verrekijker bij om nog verder te kunnen kijken.
    vanuit jullie appartement regelmatig op pad om de omgeving te verkennen.
    hier is de koffer gepakt, zal nog wel open gaan. ik zit nu op 18.2 kilo, maar er moeten op dinsdagmorgen nog dingen in.
    straks naar den Bosch om de trein uit te zwaaien en dan begint het voor ons ook langzamerhand, als die vertrokken is.
    toch al behoorlijk kriebels in de buik, terwijl we dit al veel vaker gedaan hebben.
    heel veel plezier, doe leuke dingen en misschien lees ik over een week wel bij.
    heel veel groetjes, Kees en Rianne

• 10 September 2012 - 07:58

Betsie De Laat:

Hoi Wil en Cobi,

Wat fijn dat jullie weer internet hebben en ons zodoende op de hoogte kunnen houden van jullie belevenissen.
    Jammer van de file maar ook weer niet want nu heb je toch een mooiere route genomen en dat is ook wel wat waard lijkt me. Ik hoop op meer verslagen en wens jullie ondertussen heel veel plezier en geniet ervan.
    groetjes Ad en Betsie

• 10 September 2012 - 11:55

Jose:

Hoi daar in bella italia

Weet niet of je mijn berichtje nog hebt gezien voor jullie vertrek dacht er pas op her laatst aan.
    Leuk om weer verslagen te krijgen verheug me er weer op. Fijn dat de reis zo voorspoedig is verlopen op die
    Ene file na dan. En dat jullie zulk mooi uitzicht hebben en een fijn appartement. Had zelf ook een mooi uitzicht gisteren op de rommelmarkt aan het water maar dat daaraan niet kunnen tippen wil wel ruilen.

Una bellisima tempo alla prossima volta.
    Jose

• 10 September 2012 - 13:01

Karin:

Fijn dat jullie er veilig zijn aangekomen, nu tijd om te genieten en te ontspannen, fijne vakantie!
    Groetjes
    Karin

• 10 September 2012 - 19:21

Tineke Dijkhuizen:

Hè Cobi en Wil,
    Wat een gezellige verhalen alweer.
    En wat apart zo'n smalle straatjes.
    Had je ook foto's er bij gezet?
    Kon deze niet vinden,Henk en ik waren benieuwd naar de murteldieren.
    We zien het wel,wens jullie nog heel veel plezier,en tot de volgende mail.
    Groetjes,
    Henk en Tineke en Rob