Vrijdag 30 september 2011: Cueva de Nerja - Reisverslag uit Vélez-Málaga, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Vrijdag 30 september 2011: Cueva de Nerja - Reisverslag uit Vélez-Málaga, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 30 september 2011: Cueva de Nerja

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

01 Oktober 2011 | Spanje, Vélez-Málaga

We schrokken vanochtend pas na half 10 wakker en dat na een lange nacht want we gingen ook al voor twaalven slapen. Het was vanochtend dan ook onaards stil in de normaal zo drukke straatjes rond ons appartement. Komt ook door de Feria de San Miguel want praktisch iedereen heeft daardoor een lang vrij weekend en dus sliep ook de plaatselijke bevolking uit. Vandaar ook dat wij niet vroeger wakker waren....het kwam door de stilte. De hele ochtend zitten lezen en puzzelen. Wil is alleen ff weggeweest om vers brood te halen voor de lunch. Door de telefoontjes met het thuisfront komen we er ook achter dat we voor het mooie weer nu echt niet helemaal hierheen hadden hoeven gaan, maar ja.....als je alles van te voren weet.

Na de lunch naar de auto gelopen en richting Torre del Mar gereden en vandaar over de kustweg naar Nerja. Nadat we Vélez en Torre del Mar en nog een paar andere plaatsjes uit waren liep de weg ineens door de bergen en hadden we een paar schitterende uitzichten op de zee, de bergen en de rest van de omgeving. Op een uitzichtpunt waar we stopten zagen we een groot aantal meeuwen op het strand zitten. Dit bleek een soort te zijn die Wil nog niet eerder had gezien nl. de geelpootmeeuw. Daarna doorgereden naar ons doel voor vandaag de Cueva de Nerja. Een druipsteengrot die pas in 1959 door een aantal spelende kinderen is ontdekt en al op 12 juni 1960 voor het publiek werd geopend. In de Sala del Cataclismo staat een 32 m hoge zuil (kolom) met een omtrek van 18 m, die als grootste ter wereld in het Guinness Book of Records staat. Ook zijn er muurtekeningen gevonden die bewijzen dat de grot omstreeks 20.000 jaar voor Christus al werd bewoond. Wij vonden het een geweldige ervaring en waren onder de indruk van alle stalagtieten en -mieten en het is echt niet de eerste druipsteengrot die we hebben gezien. Vooral de Sala del Cataclismo maakte een diepe indruk op ons. Bij de grotten is een restaurant met een prachtig uitzicht vanaf het terras, dus hebben we daar de inwendige mens versterkt.

Vlakbij de grotten staat een prachtig aquaduct, dat in de 19e eeuw werd gebouwd om een locale suikerfabriek van water te voorzien. Tegenwoordig is het nog steeds in gebruik om het land van locale boeren te irrigeren. Het telt 4 verdiepingen en bestaat uit 38 bogen en is ontworpen door Francisco Cantarero. Uiteraard hebben we ook daar een fotostop ingelast. Verder moet je volgens onze reisgids het ´Balcon de Europa´ hebben gezien. Dat is een prachtig uitzichtpunt midden in het centrum van Nerja op een uitstekende klif in zee en 23 m boven de zeespiegel. In de 9e eeuw lag op dit punt een Moors kasteel dat in 1487 tot een fort werd omgebouwd. Dit fort werd door de Fransen in de 18e eeuw vernield. Koning Alfonso XII bezocht dit punt in 1884 na een verwoestende aardbeving en gaf het de naam Balcon de Europa. Van hem staat er dan ook een standbeeld op het balcon. Met helder weer schijn je er de Afrikaanse kust te kunnen zien, maar dat zat er vandaag niet in. Het was lekker weer met zo´n 29°C vanmiddag maar wel heel erg heiig, dus geen overkant te zien jammer genoeg. Parkeren lukte alleen bij een supermarkt omdat er een stel wegen in het centrum van Nerja waren afgesloten. Dus wij er te voet heen door de mooie smalle straatjes waarvan verschillende met kleine stenen zijn bestraat in mooie patronen en die dan ook verkeersvrij zijn. Zo echt Spaans als Vélez is ook Nerja, alleen is daar alles op de toeristen gericht en dan vooral op de Engelsen met pubs, Engelse restaurants en zelfs hebben we 2 Indiase restaurantjes gezien.

Op de terugweg nog wat boodschappen gedaan bij de Lidl en omdat het al donker aan het worden was via de snelweg teruggereden naar Vélez. Dat ging aanzienlijk sneller dan de kustweg al was die natuurlijk stukken mooier. Gelukkig konden we nog redelijk snel een parkeerplaats vinden niet al te ver van het appartement want het is nog altijd erg druk in het centrum. Hier om de hoek bij het theatercafé staat het rijendik op de straat te drinken. Daar hing nl. van de week al een bordje op de deur dat het bier (cerveza) er maar 1 euro per glas kost. Geen wonder dus dat het er zo druk is. Als je het gaan vergelijken met thuis lijkt dit Feria de San Miguel nog het meest op onze jaarlijkse kermis. We zijn trouwens erg blij met de 3 grote openslaande deuren en Franse balkonnetjes in ons appartement en hebben ze meestal openstaan waardoor we de airco praktisch niet hoeven gebruiken want omdat we redelijk hoog zitten komt er altijd wel een fris windje binnen. Heerlijk. Tot morgen maar weer!

• 01 Oktober 2011 - 01:00

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

veel te vroeg wakker, meteen maar reageren anders komt het er niet van. ga dadelijk nog wel terug en hoop nog even te slapen.
    mooie brug, kun je over al de 4 lagen rijden? heerlijk als je zo lang kunt slapen, weet niet wat dat is.
    hier genieten we ook nog steeds van het heerlijke weer. marieke en ik gaan straks naar het Eindhoven stadion voor Pink Ribbon. Eindhoven staat op tegen borstkanker en vormen we het grootste menselijke Pink Ribbon lint. vanavond willen we nog een keer barbecuen.
    wens jullie een fijne zaterdag, groetjes, Kees en Rianne

• 01 Oktober 2011 - 10:11

Jose:

Hoi daar
    ziet er weer goed uit daar. Kreeg helaas de foto's deze keer niet op het grote scherm geopend weet niet waar dat aan ligt heb dus alleen de kleine foto's kunnen bekijken raar want al die andere gingen wel goed. Ja is hier ook mooi weer gisteren een keer met dino langs de maas af gefietst bij ravenstein. Is helaas geen weer voor de vrijemarkt dus sla dit wkend een keer over is ook nog koopzondag dus heeft geen zin nu. Veel plezier verder
    grts jose