Laatste dag Vélez-Málaga - Reisverslag uit Vélez-Málaga, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Laatste dag Vélez-Málaga - Reisverslag uit Vélez-Málaga, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Laatste dag Vélez-Málaga

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

04 Oktober 2011 | Spanje, Vélez-Málaga

Morgenochtend gaan we richting Sevilla maar met een omweg. We gaan nl. eerst op de koffie bij Henk en Jacqueline Pennings en hun kids in Cion. Dat moet om te doen zijn.

Vanmorgen is Wil wat boodschappen gaan doen terwijl ik lekker zat te lezen. Hij is o.a. op zoek geweest naar Axarcos voor zijn muntenverzameling. Hier in La Axarquia is in 1988 een locale munt ingevoerd de Axarco, die gewoon naast de Euro wordt gebruikt. Er zijn 3 verschillende munten en een aantal bankbiljetten van in omloop, maar deze zijn nergens te krijgen. Vanmorgen is Wil er voor naar een bank, het stadhuis en een verkoper voor geweest. De munten en biljetten zijn erg zeldzaam en als er nieuwe uitkomen zijn deze meteen weg naar verzamelaars. Bovendien bevatten de munten echt zilver waardoor ze ook nog eens erg duur zijn. Wil kon 3 munten kopen voor € 150,--, maar dat vond ie dus echt veel te duur. Van dat in omloop zijn naast de Euro komt dus niet veel terecht hé.

Vanmiddag hadden we een rit langs de kust de andere richting in gepland, nl. van Torre del Mar naar Rincón de la Victoria en Málaga. Ondanks dat de weg af en toe bijna over het strand liep heeft dit stuk kust geen echte indruk op ons achter gelaten. Er zaten wel een paar aardige stukjes bij maar ook veel stukken waar het er op leek dat er maar van alles neergesmeten was en het erg rommelig op ons overkwam. We zijn maar op een plek gestopt om even te kijken en dat was in Rincón bij een soort watertoren die uitkeek over het strand. We zijn via de snelweg weer teruggereden naar Vélez waar we uiteraard zoals bijna elke dag weer wat boodschappen hebben gedaan om de avond door te komen. Weer terug is Wil nog een wandelingetje door Vélez gaan maken naar het hoogste punt waar de donjon staat van de voormalige burcht (Alcazaba) die werd verwoest door het leger van Napoleon. Vandaar heb je een mooi uitzicht over de stad. Onderweg kwam hij ook nog langs het Museo de la Semana Santa dat is gevestigd in een oude kerk. Ook hier heeft hij rondgekeken en wat foto's gemaakt. De heilige week (Paasweek) is nogal wat hier in Vélez met diverse processies etc. Zoals in El Rocio zijn er ook hier Hermandades die zich bezighouden met die Semana Santa. Aangezien wij ook niet wisten wat we er ons van moesten voorstellen, heb ik een filmpje op you tube opgezocht over de Semana Santa 2010. Voor als jullie het willen bekijken:
http:/youtube.com/watch?v=nm7jRfF_gOs Een van die Hermandades heeft hier vlakbij een huis waar in een soort kapel een Mariabeeld staat op de 1e verdieping en Jezus met het kruis op de begane grond. Wil had het al eerder gezien maar ik zag het gisteren voor het eerst toen we na het parkeren van de auto naar het appartement liepen. De manier waarop ze hier nog het geloof beleven is toch wel heel anders dan bij ons.

We melden ons weer vanuit Sevilla in de hoop dat de internetverbinding in ons hotel net zo goed zal zijn als in El Rocio en hier. Mocht dat niet zo zijn dan komt de update een paar dagen later.

P.s. Ria en Rianne: Wil loopt as. zondag de halve marathon niet omdat we zondag naar Hornburg gaan i.v.m. de bijzetting van de urn van Bernhard op maandag. Wil vind trouwens 12°C over het algemeen een hele goede temperatuur om te lopen.

• 06 Oktober 2011 - 16:33

Karin:

Ik wens jullie in elk geval een hele fijne terugreis en zondag een fijn samenzijn tijdens de urn bijzetting van Bernhard. Groetjes