Donderdag 6 oktober 2011 - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Donderdag 6 oktober 2011 - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Donderdag 6 oktober 2011

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

07 Oktober 2011 | Spanje, Sevilla

Sevilla, hot hot hot (al weer)

Vanochtend bleek internet het niet te doen in het hotel, er waren problemen bij de server. Gelukkig was het probleem vanavond opgelost, zodat we jullie nu toch weer op de hoogte kunnen brengen.

Gisteren bij aankomst was het zo'n 34 °C in Sevilla en vandaag is het er vast niet erg veel minder geweest. Toen we met een taxi rond 5 uur terugreden naar het hotel gaf een thermometer 39 °C in de zon aan. Lekker weer dus, vooral toen we een smsje van Yvette kregen dat het thuis regende.

Vanmorgen zijn we gaan ontbijten bij La Manteca in de Pages del Corro, bij het hotel om de hoek. Tostada con mantequilla, tomates y jabon d.w.z. een geroosterd broodje met boter, tomaat en ham.
Lekker hoor met een kopje thee erbij. Wil bestelde daarna nog zo'n broodje maar dan met jam want aan eentje had ie niet genoeg met zijn lange lijf. Vandaar via de Calle Pureza naar de Triana brug, die eigenlijk de Puente de Isabel II heet, maar in de volksmond de Puente Triana wordt genoemd. In de Calle Pureza ook nog even de Capilla de los Marineros bezocht met het Mariabeeld van de Esperanza de Triana, een van de meest vereerde beelden in Sevilla. Bijna op de brug staat een klein kapelletje, de Capilla del Carmen, die door zijn vorm ook wel “El Merchero” heet (de aansteker). Via de brug over de Guadalquivir naar de overkant gelopen. Ook vanochtend werd er weer geroeid op de rivier en we zagen zowaar nog een acht met stuurman voorbij komen. Volgens de informatie op het bandje in zo'n open dubbeldekker waarin we vanochtend een rondrit hebben gemaakt, komen er hier op de rivier allerlei nationale ploegen trainen waaronder die van Nederland omdat het een traject van 10 km is met heel rustig water omdat de “echte rivier Guadalquivil” buiten de stad omloopt om overstromingen te voorkomen. Vanaf de brug liepen we o.a. langs de Plaza de Toros waar tegenover een aantal standbeelden staan o.a. twee van bekende matadores en een van Carmen (opera van Bizet). We liepen in de richting van de Torre del Oro, waarin tegenwoordig een museum zit. Daar is nl. de stopplaats van die hop on/hop off bussen, waarmee je aardige rondritten door de stad kunt maken. Wij hebben nl. niet het idee dat we in 2 dagen alles van Sevilla kunt bekijken, maar met zo'n rondrit krijg je dan toch enig idee van wat er zo allemaal staat. Dus eerst zo'n rondrit gedaan en heerlijk boven in de bus in het windje gezeten, want als de bus stilstond was het al erg warm. Daarna het centrum ingelopen op weg naar de Kathedraal van Sevilla en La Giralda. Maar we wilden eerst wat drinken. Passeerden toevallig een Starbucks en daar konden we niet omheen, dus zaten we even later op het terras met een mocca en een chocolademuffin voor Wil en een vanille frappucino voor mij.

Weer “volgetankt” liepen we even later via de Puenta de San Cristóbal de kathedraal van Sevilla binnen. Het is een immens bouwwerk, de op twee na grootste in de christelijke wereld, na de Sint- Pieter in het Vaticaan en St. Paul's in Londen. Eerst kom je in een ruimte met schilderijen voordat je in de kathedraal zelf komt, maar de indruk die het geheel op je maakt is niet te beschijven, echt alleen al door de grootte, de hoeveelheid van kapellen, beelden, schilderijen, gebrandschilderde ramen etc. De kathedraal is gebouwd op de plaats waar voorheen een moskee stond, die in 1401 werd gesloopt. Daarna werd begonnen met de bouw van de kathedraal. De 96 m hoge minaret van de moskee, de Giralda, werd echter behouden en de klokkentoren van de kathedraal en daarmee het symbool van de stad. Aan de andere kant van de kathedraal ligt de Patio de los Naranjos, dat vroeger de plaats van de rituele reiniging was. Het is een prachtige binnenplaats die vol staat met sinaasappelbomen in een paar fonteinen en kanaaltjes in de bestrating tegen overstromingen. Via de schatkamers van de kathedraal kom je ook in de verschillende sacristieën, die weer uitpuilen van de kunstvoorwerpen. Je komt ogen tekort. Ook ligt in de kathedraal Cristoffel Columbus begraven in een praalgraf. Net op dat moment begaf de accu van mijn fototoestel het, dus was het gedaan met het fotograferen. Weer buiten was aan de overkant een Ierse pub waar we een tijdje lekker op het terras hebben gezeten en genoten van een potje thee en sandwiches met frites. Ondertussen was het al bijna 5 uur en hebben we een taxi genomen naar het hotel om wat uit te rusten en de accu van de camera weer op te kunnen laden.

Rond 7 uur zijn we weer via een ander straatje door Triana naar de rivier gelopen en overgestoken om met de bus de “La Sevilla Iluminada” en “La Sevilla Romántica” tour te gaan maken, de verlichte en de romantische tour aaneen geplakt. We waren een beetje aan de vroege kant maar geen nood aan de rivier klonk muziek dus gingen wij maar eens kijken. Daar bleken een hoop jongeren rond te lopen met trommels en met koperen blaasinstrumenten, van hoorn tot schuiftrompet en wat ander voor ons onbekend spul. Er kwamen er steeds meer samen, stonden in een grote kring en maakten muziek. Dat was erg leuk om te zien. Waren we bijna te laat voor een plek bovenin de bus, maar gelukkig was er nog net een bankje vrij. Het was nog zulk lekker weer dat binnen in de bus zitten niet onze voorkeur had. De avond rondrit vonden we mooier en meer de moeite waard dan die van vanochtend, we kregen ook meer te zien en kwamen in een ander stuk van de stad. Na een dik uur stonden we weer bij de Torre del Oro en konden we weer richting Triana lopen. Onderweg kwamen we ineens misschien wel 200 Harley Davidson motoren tegen, voorafgegaan door de politie. Daar moesten we natuurlijk ook een paar foto's van maken. In Triana hebben we in een klein straatje op een terrasje spaghetti carbonara met een gemengde salade gegeten. Kleine hapjes want het was ondertussen al kwart over 10. Daarna terug naar het hotel voor ons verslag aan jullie en een goede nacht slaap!

• 07 Oktober 2011 - 10:37

Margo En Jack:

Hallo Wil en Cobi geniet er jullie laatste dagje van en al vast een goede reis naar huis gewenst. groetjes fam vd Velden

• 07 Oktober 2011 - 10:43

Jose:

Ziet er erg mooi uit allemaal jullie hebben wel veel gedaan zeg op een dag is wel een mooie stad hoor. Veel plezier nog op jullie laatste dagen.
    Grts jose

• 07 Oktober 2011 - 19:37

Rianne:

hoi, hoi,

even vlug een berichtje, misschien lees je het nog.
    bereid je maar voor op herfst, koud, wind en regen.
    wens jullie een goede terugvlucht rn we spreken elkaar van de week en de Maria foto's komen wel.
    heel veel groetjes, Kees en Rianne, die nu naar bed gaat want het vroege op staan van vanmorgen begint zich te wreken. welteruste