Goed weer maar wel veel wind - Reisverslag uit Brussel, België van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Goed weer maar wel veel wind - Reisverslag uit Brussel, België van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Goed weer maar wel veel wind

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

11 September 2009 | België, Brussel

Omdat we onverwachts op internet konden op deze camping hebben we besloten om de weblog ook voor deze vakantie in gebruik te nemen. Of dat na maandag in Frankrijk ook gaat lukken is nog maar de vraag, maar in elk geval krijgen jullie nu toch een paar verslagen vanaf de

Belgische kust:

Donderdag 10 september zijn we thuis om 13.15 uur vertrokken en hadden we een voorspoedige rit naar Nieuwpoort. Zelfs op de Antwerpse ring was het aan onze kant redelijk rustig terwijl op de rijstroken richting Nederland lange files stonden door een ongeluk in de Kennedytunnel en wegwerkzaamheden verderop. Om even na 4 uur vonden we een plekje op Kompas Camping Nieuwpoort. Wel een veel grotere camping dan wij gewend zijn. Het was hier behoorlijk zonnig en met 22°C een graad of 3 warmer dan thuis. Het waaide alleen erg hard waardoor we voor alle zekerheid maar wat extra scheerlijnen aan de luifel hebben bevestigd. 's Avonds zijn we naar Nieuwpoort Stad gereden waar we eerst wat hebben rondgekeken en daarna lekker zijn gaan eten bij een café brasserie die “In de Luwte” heet.

Na een luie ochtend zijn we op vrijdag 11 september na de lunch naar het Albert I monument en het Ganzenpoot sluizencomplex gegaan. Het Koning Albert I monument houdt de talrijke slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog in herinnering. Rond een beeld van de koning te paard staat een zuilenkring gemaakt van klei die langs de Ijzer werd gedolven. Het is gebouwd in 1938. Je kunt met een trap of lift naar de bovenverdieping waar je een panoramisch uitzicht hebt op het hele gebied rond Nieuwpoort. Aan de voet van het monument ligt het Ganzenpoot sluizencomplex dat een grote rol heeft gespeeld in de Eerste Wereldoorlog. In oktober 1914 werden de sluizen bij hoog water geopend waardoor de laagvlakte achter Nieuwpoort onder water kwam te staan en zodoende de Duitsers belette om verder op te rukken. Tussen de sluizen staan nog enkele oorlogsmonumenten, waaronder het Ijzergedenkteken dat een vrouw voorstelt die de Belgische kroon onder haar hoede neemt. Daarna zijn we naar het Vlaams natuurreservaat De Ijzermonding gegaan, een slikken en schorren gebied aan de havengeul, c.q. de monding van de rivier de Ijzer. Het is een getijdengebied waar veel verschillende vogels voorkomen en je dat je via een wandelpad en vogelkijkhut kunt bekijken. Wil heeft zich weer even uitgeleefd met vogels spotten en we hebben o.a. gezien: Lepelaar, Goudplevier, Eidereend, Oeverloper, Kluut, Zwarteruiter, Wulp, Aalscholver, Bergeend, Tuureluur en Kleine Geelpootruiter. Vanochtend was er bijna geen wind en was het fris maar zonnig maar naar mate het later werd kwamen er steeds meer wolken en wind.

• 11 September 2009 - 19:31

Betsie:

Hoi Cobi en Wil,
    Wat leuk dat je ook nu op internet kunt en ons kunt mee laten genieten.
    Veel plezier en de groetjes

• 11 September 2009 - 20:20

Yvet:

Hey pap en mam,

Leuk zo even te lezen waar jullie uithangen en wat jullie allemaal doen. Ook grappig om de foto´s te zien van dat monument waar je het aan de telefoon over had.

Yvette

• 12 September 2009 - 06:26

Els:

Gezellig dat we weer mee mogen genieten.
    Grappig Wil zo vertekend boven zijn kop soep, ziet er goed uit ( de soep).
    Hopelijk blijft het weer zo goed , maar geniet.
    groetjes van ons hier

• 12 September 2009 - 07:10

Henny:

super leuk dat we weer mogen meereizen ik hoop op nog leuke verhalen veel plezier groetjes Henny

• 12 September 2009 - 07:35

Aad En Carla :

Zo vakantiegangers jullie hebben er ook nooit genoeg van he dat op vakantie gaan, nou het is gegund hoor maak er een mooie trip van.
    Nou als je in Frankrijk aan komt doe ze dan allemaal de groette.

• 12 September 2009 - 07:36

Aad En Carla :

het berichtje was nog niet klaar. Rij voorzichtig en vermijd de grote steden, en weer heel thuis komen
    Groetjes Aad en Carla

• 12 September 2009 - 10:56

Tineke:

ha die vakantiegangers,geweldig zo kunnen wij toch mee genieten van alles wat jullie zien daar in het buitenland.Wat een grote uitkijktoren zeg.Mooi hoor, wij horen de verhalen wel als we jullie weer zien.Heel veel plezier nog en tot horens.Groetjes De Dijkies