Onze laatste vakantieweek - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Onze laatste vakantieweek - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Onze laatste vakantieweek

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

27 September 2009 | Nederland, Veldhoven

Afgelopen maandag hebben jullie ons laatste verslag kunnen lezen dat we in Cognac on line hebben gezet. Die dag begon het eindelijk mooi weer te worden waardoor we van dinsdag tot en met donderdag niets anders hebben gedaan dan genieten van het prachtige weer, de zon en de rust op de camping en dus ook niet meer in de buurt van internet zijn geweest om een verslagje te plaatsen.

Maandagmiddag waren we even na half 2 in het centrum van Cognac waar we gelijk een parkeerplaats voor de auto vonden zowat naast de Place Francois I. Via de winkelstraat de Rue d´Angoulême naar le Vieux Cognac gelopen, het oude Cognac dus. Door een paar leuke smalle straatjes naar de kade aan de Charente gelopen. O.a. la Maison de la Lieutenance uit de 16e eeuw gezien, de stadspoort: Les Tours St. Jacques uit de 15e eeuw en de achterkant van het Chateau van Cognac (Le Chateau des Valois waar Francois I in 1494 werd geboren). Via de kade en de brug naar de hoofdingang van het kasteel gelopen waar sinds 1795 de firma Otard cognac maakt. Om 15.00 uur zou er weer een rondleiding zijn en wel in het Engels. Daarop hebben we gewacht. Krijg je een stukje van het kasteel te zien en wordt er wat verteld over Koning Francois I van Valois en andere bewoners tot de Baron Otard het Chateau in 1795 in zijn bezit kreeg en er zijn chais in vestigde. Het kasteel bezit 2 grote kelders met een natuurlijke vochtigheid van 90% door de ligging aan de Charente waarmee het dat voorheeft op andere chais die hun 90% vochtigheid op een andere manier moeten zien te verkrijgen. In deze kelders leeft een schimmel op de muur waaraan ze kunnen zien of alles goed gaat. Ook leven er veel spinnen die ze ongemoeid laten omdat ze veel insecten en ongedierte opruimen. Als je goed kijkt kun je zien dat er geen enkel fatsoenlijk spinnenweb te zien is. Dat komt omdat de spinnen constant dronken zijn door de lucht van de cognac in de vaten. Wij mensen worden er niet dronken van maar de spinnen dus wel. Daarna gaat de rondleiding verder door de droge kelders en kelders met hele grote vaten.Ook kom je langs Le Paradis, de kerkers uit het Middeleeuwse kasteel. Hierworden nu de hele oude cognac´s uit vorige eeuwen bewaard (ouder dan 40 jaar). Alle vaten zijn gemaakt van eikenhout uit de Charente en Vichy en worden in de omgeving van Jarnac gemaakt. Verder krijg je nog een korte uiteenzetting waar de druiven voor de cognac verbouwd worden en hoe de distilatie in zijn werk gaat. Als de druiven geperst zijn en er wijn met een alcoholpercentage van 10% is gemaakt dan wordt deze 2x gedestilleerd en dan op eikenhouten vaten te rusten gelegd. Dit kan tot 60 jaar, daarna geven de vaten geen tannine e.d. meer af aan de cognac. Elk vat wordt maximaal 2 à 3 keer gebruikt. Als de cognac uit het destilleer proces komt is deze gewoon doorzichtig en kleurloos, net als water. De kleur krijgt cognac pas door het rijpen in de vaten. Verder is cognac een blended, een gemixte drank. Meerdere druivensoorten uit verschillende jaren kunnen zo een cognac vormen. Er zijn verschillende gradaties zoals VS voor de jongste cognac, via VSOP, Napoleon, gold voor de 15 tot 40-jarige cognac. Deze worden door alle chais gebruikt. Tot besluit kregen we nog een cognac VSOP en een gold te drinken. Er was een groot verschil zowel in reuk, kleur als smaak. De oudste was echt lekkerder. Kreeg het er wel erg warm van trouwens terwijl het toch maar een klein slokje was. De cognac van Otard was aan de prijs een fles oude koste bv. 234 Euro. Maar je had ook al een VSOP voor 38 Euro. Het was maar net wat je er voor over had. Aangezien wij geen Cognac drinkers zijn hebben we uiteraard niets gekocht. Via wat andere straatjes en de kerk teruggelopen naar de auto. Onderweg nog thee gedronken bij zo'n koffie- en theewinkel zoals je hier regelmatig ziet. Op dat moment was het lekker zonnig weer in Cognac met zo'n 24°C rond 5 uur 's middags. Terug via Montbron om bij de Intermarché nog wat boodschappen te doen. Onderweg zagen we de temperatuur teruglopen tot 18°C op de camping om ongeveer 19.30 uur.

Dins-, woens- en donderdag hebben we van het mooie weer genoten en alleen de hoogstnodige boodschappen gedaan in Montbron en La Rochefoucauld. In de zon gelegen, gelezen, gepuzzeld, gevist en buiten gegeten. Heerlijk. Alles wat we de week ervoor eigenlijk ook al van plan waren maar er niet van kwam doordat het weer nu eenmaal niet altijd doet wat wij graag willen. Vrijdagochtend zijn we even na half 9 vertrokken in Le Lindois met bewolkt en nevelig weer. Pas vanaf Vierzon zagen we de zon weer tevoorschijn komen. De reis verliep voorspoedig en even voor 5 uur waren we Parijs al voorbij terwijl we de toch de langere weg La Francilienne (N104) rond Parijs hadden genomen in plaats van de veel dichter bij de stad liggende A86/A3 en we bovendien de laatste afslag van de N104 misten waardoor we in de voorsteden van Parijs belandden in plaats van op de A1. Na wat draaien en keren en borden volgen was het leed al snel geleden en kwamen we toch nog op de A1 richting Lille terecht. Besloten om dan maar in een ruk door te rijden omdat we dan toch tussen 11 en 12 uur thuis zouden kunnen zijn. Ook de rest van de reis ging alles van een leien dakje waardoor we rond 10 uur de Nederlandse grens passeerden en al voor half 11 thuis het woonerf opreden. In totaal deze vakantie zo´n 2732 km gereden.

• 27 September 2009 - 20:09

Kaatje:

Welkom thuis en tot morgen. Fijn dat jullie op een mooie vakantie terug kijken. Doei doei, Kaatje

• 28 September 2009 - 19:11

Rianne:

het zou kees z'n kostje wel zijn, het proeven van de cognac. hij zou die van ons marieke en mij ook nog op drinken.
    misschien komen wij ooit die kant op en dan kunnen we ook gaan proeven. lekker dat je de laatste dagen allerlei dingen hebt kunnen die je wilde doen.
    nu weer terug thuis, zag de caravan zaterdagmorgen toen ik vroeg boodschappen ging doen al staan.
    we hebben een druk weekend gehad.
    ik ga zo nog even een kaart af maken voor mensen die 50 jaar getrouwd zijn.
    CU,
    Rianne