Lange dag in Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Lange dag in Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Lange dag in Yellowstone

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

27 Augustus 2007 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Vanmorgen héél vroeg opgestaan voor in de vakantie nl. al om 7 uur want we wilden vroeg naar Yellowstone omdat het zondag was en het er dan volgens iedereen hier ontzettend druk is. Om half 9 zijn we vertrokken en een uurtje later waren we bij Old Faithful. Er zaten al veel mensen op de bankjes te wachten en dat is een teken dat het niet meer lang duurt voordat hij gaat spuiten. Momenteel is dat gemiddeld 1x in de 88 min. En inderdaad lang hoefden we niet te wachten of daar begon het schouwspel. Heel indrukwekkend dat water en stoom die zo'n 60 m de lucht in worden gespoten. Jammer dat het erg snel weer voorbij is. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt over de boardwalk langs de andere geisers en poelen in het Old Faithful gebied, maar deze waren lang niet zo mooi van kleur als die we afgelopen vrijdag bij West Thumb Geyser Basin hadden gezien. Zelfs de Anemone Geyser was minder terwijl dat volgens de folder dan heel wat zou moeten zijn. Ook hebben we 's werelds grootste blokhut nog een stukje van binnen bekeken nl. de Old Faithful Inn, gebouwd in 1904 en een beschermd monument. Van binnen is het erg mooi. In de "lounge" brandde vanmorgen zelfs een houtvuurtje in de open haard en zou koud was het nou echt niet.

Vandaag zijn we er ook achter gekomen dat al die verbrandde bomen niet afkomstig zijn van een brand i.v.m. nieuwe ondergroei e.d., maar het resultaat zijn van een grote alles verwoestende brand die in 1988 bijna heel het bos van Yellowstone en gedeeltelijk Grand Teton in de as heeft gelegd. Gelukkig is er op veel plekken al weer veel nieuwe aanwas, maar de kale afgebrande stammen steken er nog wel bovenuit.

Via Isa Lake en West Thumb zijn we naar de South Entrance van Yellowstone gereden omdat we ook graag een stukje van het aangrenzende Grant Teton National Park wilden bekijken. Daar hebben we aan de rand van Jackson Lake heerlijk in de zon op een picknickplaats zitten lunchen. Een heel stuk verder langs het meer gereden en naar het uitkijkpunt op Signal Mountain gereden vanwaar je een heel mooi uitzicht hebt op de Grand Teton Range aan de ene kant en het achterland aan de andere. Jammer dat op de top de bomen zo hoog waren dat je eigenlijk alleen de andere kant nog kon zien en niet de Tetons. Die bergen zouden hun naam te danken hebben aan Franse gelukzoekers uit de 19e eeuw. De spitse toppen zouden hun hebben doen denken aan de sneeuwwitte borsten van de vrouwen die ze hadden achtergelaten (Frans voor borst: teton). Dit ritje heeft ons echter veel meer tijd gekost dan we dachten en dat bleek toen we weer in Yellowstone terugwaren. We konden onmogelijk alles gaan bekijken wat we nog wilden zien want dat kregen we voor het donker echt niet meer klaar en we moesten nog zeker 200 tot 250 km rijden!

Allez, eerst de modderpoelen maar even bekeken bij Mud Volcano, inclusief Dragon's Mouth en Mud Volcano zelf. Daarna verder naar de Grand Canyon of the Yellowstone. Op 3 uitzichtpunten heb je een spectaculair uitzicht over de Canyon inclusief de Upper en de Lower Falls. Deze canyon heeft op ons een zeker zo grote indruk gemaakt als de Grand Canyon in 2004. Al kun je ze eigenlijk natuurlijk niet met elkaar vergelijken. De Grand Canyon is een belevenis op zich. Maar het is een beetje de sfeer die in de Yellowstone Canyon hangt en vooral ook de spectaculaire 94 m hoge Lower Falls. We waren er in elk geval weg van. Ondertussen was het al dik 6 uur geweest en zijn we in Canyon Village maar gauw wat gaan eten in de cafetaria. Al voor 7 uur konden we zodoende weer doorrijden. We wilden de Mammoth Hot Springs nog gaan bekijken, maar hadden niet in de gaten hoe ver dat nog wel niet was. Eerst moesten we met 25 mile per uur de 2700 m hoge Dunraven Pass over en dat schoot op zich natuurlijk al niet op, maar de omgeving was geweldig mooi. Yellowstone heeft zoveel verschillende gezichten, zoveel verschillende landschappen, ongelooflijk gewoon. Waren we goed en wel over die pas stond er op een bepaalde plek een hele stoet auto's en mensen met fotocamera's. Sommigen zelfs met van die toeters van telelenzen net alsof ze paparazi waren. Wil zei al daar zal wel iets te zien zijn en ja hoor...onze gebeden waren verhoord. Toch op de valreep nog een beer gezien, wat heet eentje...het waren er 5. Een Grilzly berin met 4 jongen. Dat was echt geweldig om te zien. Na een tijdje en vele foto's toch maar weer verder gereden maar op andere plekken stond ook weer het een en ander stil en ook daar moest Wil natuurlijk het fijne van weten. Zo zijn we nog 3x gestopt, ook om door de spotting scopes van anderen te kunnen kijken hoor, want die van Wil hebben we niet meegenomen naar Amerika. Dat blijkt nu "een beetje dom" te zijn geweest. Op de 1e stop waren 2 moose (elanden) en 3 wolven te zien te zijn en op de 2 en 3e stop 9 wolven. Erg ver weg en natuurlijk niet te fotograferen maar wel leuk om gezien te hebben, toch?
Ondertussen ging het steeds meer schemeren en wij hadden nog meer dan 100 km voor de boeg voordat we weer in het hotel zouden zijn. Het laatste grote stuk hebben we dan ook in het donker moeten rijden. Tegen 22.00 uur waren we weer in West Yellowstone. Nou hebben we nog Mammoth niet gezien, maar we hebben onze plannen en de route voor morgen veranderd en rijden via Yellowstone. Dan maar wat later in Missoula dat voor ons toch alleen een overnachtingsplaats is op weg naar Kalispell en Glacier National Park. Nu we de rest in het donker hebben gezien willen we dat toch ook bij daglicht nog bekijken.

• 27 Augustus 2007 - 07:21

Rianne:

ja, soms moet je vroeg op staan, als je wat wilt zien, zlefs als het zondag is.
    groetjes, Rianne en de rest van de family

• 27 Augustus 2007 - 09:04

Anton En Lenie:

Wil, wat een fantastische prestatie, dat doe ik jou niet na.
    Ik had al eerder gereageerd, maar helaas ging deze log bij verzenden verloren.
    Dus dan meer eerst loggen in MS-Word.
    Boeiend lijkt me de natuur, als ik zo de foto’s van jullie bekijk.
    Dit zijn echt indrukken, die je je hele leven bij blijft.
    Blijf vooral loggen, het is erg leuk om jullie avonturen te lezen.
    Gisteren was de 50e Brabantse Dag. Geweldig, wat een schouwspel.
    Wij wensen jullie nog een fijne vakantie verder.
    Groetjes, Anton en Lenie.

• 27 Augustus 2007 - 10:27

Jacqueline En Henk:

Wil, nog gefeliciteerd met je marathon. Gewelgige prestatie. Heel indrukwekkend al die prachtige natuur. Cobi, erg leuk al die reisverhalen. Ik heb het zaterdag(is Silvie volwassen???geworden)en zondag nogal druk gehad en ben nu dus even alles aan het "bij" lezen.
    Nog veel plezier en veel groetjes van Fam.Pennings

• 27 Augustus 2007 - 15:19

Brabjes:

Tjonge, wat hebben jullie veel gezien zeg. Hartstikke mooie foto's. Geweldig om een berin met haar jongen te zien, ze lijken mij wel aaibaar.....niet dus!!
    Ben je weer een beetje bijgekomen Wil van de marathon!
    Groetjes van de buren!

• 27 Augustus 2007 - 15:29

Yvette:

Hoi pap en mam. Gave foto´s die jullie hebben gemaakt. Ziet er helemaal geweldig uit. Begin steeds meer te balen dat ik niet mee kon... Ik heb vandaag wel een naaktslak gezien is dat net zo goed als een grizzly beer???

• 27 Augustus 2007 - 17:53

Jurgen En Cindy:

Hoi ome Wil en tante Cobi,
    Wij vinden het heel leuk om jullie vakantie verhalen te lezen, en natuurlijk de geweldige foto's te zien, echt heel gaaf!!
    Enne ome Wil natuurlijk nog gefeliciteerd met het behalen van de marathon en nog 2de ook!!!
    Groetjes Jurgen en Cindy

• 27 Augustus 2007 - 18:04

Jose:

Och lief lief lief die beren(op een afstandje) en mooi mooi mooi die natuur.
    Heb hier alleen een hele leuke jack russel (niet dino) gezien op het strand die aan het voetballen was met zijn baasje iedere keer duwde hij met zn kop die bal weer terug naar zijn baasje was wel leuk om te zien, maar vindt dino ook wel lief hoor ook al kan hij dat niet.

groetjes Jose

• 28 Augustus 2007 - 06:47

Ria Vd Schans:

Yvette, Dat van die naaktslak en die beren...... toch wel een groot verschil van indruk,grapje, bij jouw in duitsland alles goed? Red je je wel zolang zonder vadertje en moedertje.Cobi de foto,s zijn geweldig,begint het al te duizelen,en kan je alles wel uit elkaar houden.Wat lopen en wandelen jullie veel kilometers,goed voor de spijsvertering.
    Groetjes ria vd Schans