Salines des Salobrar en Botanicactus, 27-09-2015 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Salines des Salobrar en Botanicactus, 27-09-2015 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Salines des Salobrar en Botanicactus, 27-09-2015

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

28 September 2015 | Spanje, Palma de Mallorca

Bij het opstaan was het helemaal bewolkt en zag het er somber uit. Gelukkig trok het open en kwam de zon door. Vanmiddag was het een heerlijke 27°C. Vanavond werd het jammer genoeg een beetje benauwd en rond 21.00 uur hoorden we de donder in de verte. Wil zat op het balkon en zag het ook weerlichten. Verder hebben we er geen last van gehad want het onweer trok over zee weg. De vooruitzichten voor de komende dagen zijn jammer genoeg niet zo goed, maar we hopen dat het mee gaat vallen.

Vandaag vertrokken we al voor de middag in de richting van Ses Salines / Colònia de Sant Jordi. Daar in de buurt zijn zoutpannen, volgens de reisgids waar een heleboel vogels zouden moeten zitten. We konden ze in eerste instantie niet vinden en kwamen in Colònia de Sant Jordi bij de toeristeninformatie aan de haven terecht. Toen was het natuurlijk niet meer zo moeilijk. Gewapend met een kaart van het gebied zouden we er wel uitkomen. Eerst nog een heerlijk kopje koffie gedronken op de boulevard en vandaar op zoek naar de kleine Salines de S’Avall die aan de rand van Colònia liggen. Daar zagen we niet veel vogels maar op het laatst zag Wil toch steltkluten waar hij wat foto’s van heeft gemaakt. Met de kaart in de hand vonden we de Salines des Salobrar ook makkelijk. Dit is een veel groter gebied en meteen aan het begin ligt de Salinas d’Es Trenc waar het zout verwerkt wordt met een winkeltje erbij waar je dat zout kunt kopen. Ze hebben ook verschillende kruidenmengsels met het zout die niet echt goedkoop zijn. Normaal kun je er ook mee met een rondleiding en mag je in het gebied komen, dan ging nu niet. De zoutpannen liggen aan dezelfde smalle toegangsweg als het Platja Es Trenc en is daardoor heel druk. Bij het strand was alleen betaald parkeren mogelijk en omdat wij nog meer op het programma hadden staan, zijn we doorgereden naar de andere kant van de salines. Daar zagen we eindelijk waar we voor waren gekomen: rose Flamingo’s die midden in de zoutpannen liepen.

Voor de lunch kwamen we in Ses Salines terecht waar we in een echt grillrestaurant hebben geluncht en Botanicactus hebben bezocht. Dit is een grote botanische tuin met voornamelijk heel veel verschillende cactussen, palmensoorten en Mallorquinse planten. Heel mooi en echt de moeite waard. Een uurtje rondgelopen en heel veel foto’s gemaakt van al die pracht. In hetzelfde gebied is ook nog de Cap de ses Salines met natuurlijk alweer een vuurtoren erop, de Far Ses Salines. Daar kwamen we er achter dat ik van de week dat eiland dat we zagen liggen vanaf het burchtklooster een verkeerde naam heb gegeven. Het is niet Sa Dragonera maar Cabrera (ik pas de tekst bij de foto aan). We dachten daar op de cap weer een mooi uitzicht te hebben maar dat viel een beetje tegen zodat we al snel weer terug naar Cala d’Or zijn gereden. Vanavond zijn we niet uit eten gegaan en hebben we gewoon een boterhammetje gegeten in onze studio. Tenslotte hebben we dat keukentje ook niet helemaal voor niets hé. Het animatieteam verzorgde vanavond de musical Sister Act en na afloop heeft Wil al voor de 3e avond op een rij mee staan dansen ter afsluiting. Ik heb er foto’s en een filmpje van als bewijs!

• 28 September 2015 - 12:07

Jose:

Heel mooi die cactussen en hoog ook zeg, vindt trouwens die foto van die palmbomen in het water ook weer postermateriaal erg mooi. Als je smiddags al lekker gegrillt hebt snap ik dat je savonds liever een boterham pakt. En weer een show savonds jullie worden wel vermaakt zo.

Groetjes jose

• 28 September 2015 - 12:08

Jose:

Grote berg zout trouwens ook.

• 28 September 2015 - 13:55

Yvette:

Tip hier die ik kreeg -> Valdemossa. Dat is super mooie weg om daar naar toe te rijden. En dan nog door naar Dea dat schijnt echt super mooi te zijn.

• 28 September 2015 - 22:39

Margo:

hallo vanavond gaan jullie met Marion en Ad wat drinken hoor ik doe ze de groten en fijne avond