Sant Salvador in Felanitx - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Sant Salvador in Felanitx - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Sant Salvador in Felanitx

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

26 September 2015 | Spanje, Palma de Mallorca

Vanochtend werden we wakker met een mooi zonnetje aan de hemel. Lekker! Even op het balkon gezeten na het ontbijt en rond de middag vertrokken richting Artá. Zo ver zijn we echter niet gekomen want voor Felanitx zagen we ineens een klooster/heiligdom boven op een berg staan. Daar wilden we wel even gaan kijken voor het uitzicht want de berg stond helemaal vrij tussen veel lagere heuvels. Ook hier weer een steile weg vol haarspeldbochten. Deze was maar een km of 5 lang en we waren dus zo boven. Eerst kom je langs een 7 m hoog kruis op een punt van de berg waar je via een steil pad naar toe kunt lopen. Vanaf het plateau waar het kruis op staat heb je een helikopterview over het grootste deel van het eiland. Je ziet de zee in de verte liggen aan beide zijden, diverse dorpen en stadjes, de bergen in de verte. Helemaal geweldig. Na een tijdje weer verder en blijkt er een stuk verderop nog een Christusbeeld te staan met daarbij een eveneens prachtig uitzicht. Ook daar weer staan genieten en vandaar te voet naar het klooster aan de andere kant van de hele lange parkeerplaats. Het Sant Salvador op 510 m hoogte is een kloosterburcht en al sinds de 14e eeuw een pelgrimsoord, hoewel het kruis en het Christusbeeld pas in de 20e eeuw zijn gebouwd. Er is een restaurantje bij waar we op het terras hebben geluncht en koffie gedronken. Ook zijn we nog eventjes in de kloosterkerk uit 1716 geweest maar daarna hadden we het wel gezien. Nog genietend van de vergezichten onderweg zijn we weer naar beneden gereden.

Op mijn horloge kijkend schrokken we ervan dat het al tegen 16.00 uur liep en we wel wisten dat we Artá vandaag niet meer zouden gaan halen. Besloten om dan de 2e grootste stad van Mallorca, Manacor, maar een uurtje of wat te gaan bekijken. Tegenover de kustplaatsen is Manacor echt een Spaanse stad. Praktisch alles was er nog gesloten bij aankomst. Pas na 17.00 uur ging alles weer open. Het is een echte industriestad. Er staan veel meubelfabrieken én de imitatieparels komen hier vandaan. De stad was niet veel bijzonders. Er waren vooral veel kleine kledingwinkeltjes. Op een terras bij de eveneens gesloten kerk Dolors de Nostra Senyora, met een 84 m hoge toren, thee gedronken. Rond 17.30 uur waren we alweer op de terugweg naar Cala d’Or. ’s Avonds weer heerlijk gegeten bij Tony’s Bar en aansluitend genoten van Grease op het terras van Club Marthas. Het is echt geweldig wat dit nog heel jonge animatieteam het publiek elke dag voorschotelt.

• 26 September 2015 - 12:02

Karin:

Lijkt me mooi dat klooster daarboven op die berg, zeker het uitzicht als je dat aan alle kanten vrij hebt. Heb je geen foto's gemaakt. Hier komt gelukkig vandaag ook een zonnetje om de hoek en komen er een paar mooie najaarsdagen.
    Groetjes
    Karin

• 26 September 2015 - 13:03

Jose:

Mooie vergezichten hoor vooral dat vergezicht met die doorkijk mooie foto is dat. Mooie kerk en dat christusbeeld is ook heel mooi. Jammer dan weer dat manacor wat tegenviel. Maar daarna lekker eten en show maakt weer een hoop goed he! Veel plezier vandaag.

groetjes jose

• 26 September 2015 - 21:20

Betsie:

Hoi Cobi en Wil,
    wat vinden jullie weer hele mooie plekjes waar het net lijkt of je er zo'n mooi vergezicht achter plakt. Het is inderdaad de moeite waard om dit allemaal op je gemak te bekijken en te genieten in het lekkere zonnetje.
    Ik ben blij dat ik via de verhaaltjes en foto's mag mee genieten. Groetjes en geniet ze nog saampjes

• 27 September 2015 - 11:00

Marja:

Het is daar erg prachtig hoor. Gelukkig is het weer wat beter. Lekker veel gezien en genoten van Grease. Leuk hoor. Nog veel plezier. Hier is het ook prachtig weer. Leuk voor Cult en Tumult!
    Groetjes Fred (India) en Marja, poot van Mambo die steeds bij de jullie de poort in wil lopen!