Woensdag 18 juni 2014: Vertrek naar Ijsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Woensdag 18 juni 2014: Vertrek naar Ijsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Woensdag 18 juni 2014: Vertrek naar Ijsland

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

19 Juni 2014 | IJsland, Reykjavik

Na het opstaan en ontbijt de laatste spulletjes ingepakt en de koffers en tassen in de auto gezet. In het CityCentrum nog een bloemetje gehaald en daarna even na 10 uur op weg naar België. Vriendin Sonja woont daar al geruime tijd met haar vriend Jean in Grimbergen en wij moeten tot onze schande bekennen dat we er nog niet toe waren gekomen om hen te bezoeken. Aangezien Grimbergen vlakbij Zaventem ligt en wij vandaag van Brussel Airport naar Reykjavik vliegen moest het er vandaag eindelijk eens van komen. Even na half 12 werden we hartelijk ontvangen door Sonja en Jean en hebben we heerlijk uit de wind in de zon op het terras koffie gedronken en daarna geluncht. Sonja en Jean nogmaals van harte bedankt voor de gezellige paar uurtjes.

Rond kwart voor 2 vertrokken naar de luchthaven waarbij we een paar keer bijna verkeerd reden, maar via een omweg toch nog bij de door ons gereserveerde parkeerplaats terecht kwamen. Vandaar was het met de bus niet zover naar de luchthaven en werden we netjes vlakbij de hoofdingang afgezet. Incheckbalie nr.11 van Thomas Cook was ook zo gevonden. We dachten met Condor te vliegen maar de vluchten naar Ijsland worden uitgevoerd door partnermaatschappij Thomas Cook. Ondertussen was het al zowat kwart voor 3 en we werden bij de balie gewaarschuwd dat we om half 4 uiterlijk bij gate A70 moesten zijn en het als we flink doorliepen toch minstens 20 min. “stappen” was zonder de security check. Eigenlijk hadden we nog koffie willen gaan drinken maar dat lieten we door die boodschap maar even zitten en ze hadden gelijk hoor. Gate A70 ligt bijna helemaal aan het einde van pier A en we hebben er met de security erbij meer dan 35 min. over gedaan om er te komen. Wees dus gewaarschuwd als je met Thomas Cook vanuit Brussel ergens heen vliegt. Zorg dat je genoeg tijd hebt want het is echt een hele tippel vanuit de vertrekhal. We waren toch ruim op tijd voor het boarden bij de gate en konden na een kwartiertje rustig onze plaats gaan zoeken. Het vliegtuig zat niet helemaal vol, zodat Wil de ruimte van de stoel die overbleef naast ons kon gebruiken voor zijn lange benen. De vlucht vertrok op tijd om 16.15 uur en duurde 3 uur en 10 min. en Wil heeft het altijd al moeilijk om zolang te moeten zitten en helemaal als hij dan ook nog zijn benen niet kwijt kan. Om 5 over half 6 landden we op Keflavik Airport; hartstikke bewolkt, 11ºC en af en toe wat motregen. Het is hier 2 uur vroeger dan in Nederland. Gelukkig duurde het niet al te lang voordat de koffers kwamen en konden we daarna bij Herz de sleutels van onze huurauto gaan ophalen. Dat was zo gepiept en na een stop bij de tappenflap bij de vlak naast Herz gelegen vestiging van de Ijslandse koffieketen Kaffitar koffie gedronken met een bagel met cream cheese.

Onze auto was volgens de dame van Herz een oranje Suziki Swift 4WD. Nou klopt dat misschien formeel volgens de papieren wel, maar oranje dat een beetje naar bruin of roest neigt misschien? In elk geval rijdt ie goed al is de kofferbak zo klein dat alleen de reistas van Wil achterin paste en de 2 koffers op de achterbank mee moesten. Het landschap is nog niet te beschrijven, dat komt de komende dagen vast nog wel. Wel vallen ons de vele blauwe lupines op die overal bloeien, zelfs al op en rond de luchthaven. Het is een rechte weg van Keflavik naar Reyjavik dat zo'n 52 km verderop ligt. Van de week had ik nog een navigatieapp op mijn mobieltje gezet van Ijsland en dat kwam nu heel goed uit omdat die alleen op gps werkt en internet niet nodig heeft. In onze Tomtom bleek nl. geen kaart van Ijsland te zitten en die schijnen ze ook helemaal niet te hebben. Vandaar die gedownloade app die ons rechtstreeks naar Bakkavör 32 in Seltjarnarnes bracht, een wijk van Reykjavik waar het appartement staat dat wij voor deze week hebben gehuurd. We werden hartelijk ontvangen door onze gastvrouw Erna die ons het appartement liet zien en even later voor ons uit reed om de weg te wijzen naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Brood etc. gekocht voor het ontbijt en daarna weer terug om alles uit te pakken, een hapje te eten en uit te gaan rusten. We zitten hier echt binnen 2 min. lopen aan zee met prachtige lange wandelpaden. Moeten we van de week toch eens gebruik van maken. Wil heeft al een korte wandeling gemaakt en al een natuurgebied gevonden vlak om de hoek. Het komt vast wel goed. Het klopt echt dat het hier praktisch niet donker wordt in de zomer. Het is nu nl. een paar minuten voor 12 's nachts en het is nog steeds licht buiten ondanks dat het toch best donker regenachtig weer is. Welterusten allemaal.

• 19 Juni 2014 - 11:45

Henk Vesters:

Cobi en Wil, veel plezier daar in IJsland en maak maar veel foto's dan kunnen wij mee genieten van jullie reis.

Groetjes Henk en José Vesters

• 19 Juni 2014 - 11:45

Karin:

Leuk weer een verslag van jullie te kunnen lezen. Ik wens jullie een hele fijne week met veel mooie uitstapjes. Tis een prachtig land, ben benieuwd naar je foto's. Groetjes en geniet.

• 19 Juni 2014 - 11:53

Betsie De Laat:

Geniet ervan en als het kan laat ons ook maar meegenieten van je prachtige reisverslagen.

• 19 Juni 2014 - 13:14

Jose:

Fjjn dat de reis goed is verlopen op die auto hoef je in ieder geval geen oranje vlag te doen he! Wat een service om voor jullie uit te rijden naar de supermarkt ook. Fijne dagen daar in ijsjesland ben benieuwd naar de foto's en verslagen.

• 19 Juni 2014 - 14:55

Rianne:

gezellig jullie reisverslagen weer te lezen.
    blauwe lupines, dat vind ik prachtig vooral omdat het blauw is, maar dat snap je.
    gisteren helemaal vergeten te appen, had ook wel iets anders aan mijn hoofd. maar het is allemaal goed gegaan.
    geniet en laat ons mee genieten.
    groetjes, rianne

• 19 Juni 2014 - 20:45

Margo:

goed aangekomen dus, is niet zo lang vliegen 3 uur is om te doen, veel plezier en geniet ervan groetjes Margo en Timo

• 19 Juni 2014 - 22:05

Cindy: