Laatste dag in de Algarve (5 april 2014) - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Laatste dag in de Algarve (5 april 2014) - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Laatste dag in de Algarve (5 april 2014)

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

06 April 2014 | Nederland, Veldhoven

We waren al op tijd wakker en nadat we alles hadden ingepakt, ontbeten e.d. stonden we al voor 10 uur klaar om te vertrekken. Alleen was het kantoortje niet open en daar moesten we toch echt de sleutels afgeven. Bovendien hadden we gisteravond al ingecheckt en wilden we daar vragen of ze de boardingpassen voor ons wilden printen. Tot kwart voor 11 gewacht; vertrektijd was uiterlijk 11.00 uur, en toen toch maar naar de parkeergarage gegaan om de auto te halen. Buiten gekomen bleek intussen het kantoor geopend te zijn. Binnen een paar minuten was alles geregeld; sleutels ingeleverd én printjes klaar.
Het was harstikke bewolkt en we hadden de zon nog niet gezien maar toch vertrokken richting Faro waar Wil graag terug wilde naar hetzelfde gebied waar we afgelopen zondag waren. Onderweg bij een Pastelaria koffie gedronken met wat er bij en 2 baguettes met tonijn meegenomen voor tussen de middag. Geen idee waar we dan zouden zijn en geen zin om honger te lijden; zo waren we op alles voorbereid.
Het gebied bij de Ludo boerderij en het Parque Natural da Ria Formosa blijken tegen elkaar aan te liggen, zodat we besloten hebben nu toch maar eens die wandeling te gaan maken. Ondertussen kwam de zon door met een heerlijk temperatuur. Jassen uit en lopen. Hier en daar stoppen om foto's te maken en rond te kijken. Ria Formosa is een 60 km lange gordel van eilanden, schiereilanden met daarachter een lagune tussen Faro en Tavira. Wij hebben alleen het meest westelijke puntje daarvan gezien. De lagune bestaat o.a. uit zoute moerassen, slikken, schorren, zoutpannen, zandeilandjes en kanalen. Er is veel te zien, vooral vogels natuurlijk maar ook planten en andere diersoorten. Op een klein stukje zandstrand hebben we tijdens onze wandeling heerlijk in de zon geluncht. Het was een hele tippel die begon tussen de zoutpannen bij de Ludo boerderij en daarna verder via een lange dijk langs de lagune. Het laatste stuk via een pad langs de prachtig gelegen golfbaan waar we eindelijk de purperkoet zagen waar Wil de hele week al naar uitkeek. We zagen er zelfs een paar meer en Wil genoot ervan. Het laatste stukje weer via de zoutpannen terug naar de auto en alles bij elkaar waren we toch wel zo'n 4 tot 4,5 uur onderweg geweest en was het een stuk verder dan we hadden verwacht, maar ja dat maakte ons niks uit. Terug bij de auto heeft Wil zijn verrekijker en fotoapparatuur weer ingepakt en zijn we de auto weer vol gaan tanken vlakbij de luchthaven. We kwamen nog een tentje tegen waar we een kop koffie hebben gedronken en zijn aansluitend bij Auto Jardim de auto terug gaan brengen. Binnen een paar minuten was ook daar alles geregeld en zaten we in de shuttle naar de luchthaven.
De incheckbalie was nog niet open maar ook dat duurde niet lang en hadden we onze koffer zo afgegeven. In de vertrekhal hebben we een hamburger gegeten met frietjes en zitten wachten tot de gate bekend werd gemaakt. Aangekomen bij gate A54 bleek het boarden ook zowat meteen te beginnen en het vliegtuig vertrok dan ook op tijd. Onderweg zagen we nog een prachtige zonsondergang en bij Eindhoven was het zo helder dat we duizenden lichtjes zagen op de grond. Niet te zien welke dorpen het precies waren, maar mooi was het wel. Het toestel landde om 22.55 uur op Eindhoven Airport en nadat we onze koffer even later terug hadden bleken Yvette en Bart in de aankomsthal op ons staan te wachten. Leuk om zo thuis te komen. Een weekje is zo voorbij maar we hebben er in elk geval weer van genoten. Bedankt allemaal voor alle leuke reacties!

• 06 April 2014 - 23:30

Patricia:

mooie trip weer...heerlijk portugal!

• 07 April 2014 - 17:34

Karin:

Hoi Kruimel, fijn dat jullie weer thuis zijn en nog zo'n leuke laatste dag hebben gehad daar. Laat thuis maar wel nog goed benut die laatste dag zo te lezen. Wat een prachtige watervogel die purperkoet.
    En die beelden voor het vliegveld ook erg mooi om te zien.
    Nu maar wennen aan het ritme hier.
    Groetjes van mij