Vakantie is begonnen – Het wilde westen in Spanje - Reisverslag uit El Rocío, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Vakantie is begonnen – Het wilde westen in Spanje - Reisverslag uit El Rocío, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Vakantie is begonnen – Het wilde westen in Spanje

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

24 September 2011 | Spanje, El Rocío

Vanmorgen heeft Yvette ons rond half 9 afgezet bij Eindhoven Airport en het was er behoorlijk druk. Ondanks dat we al on-line hadden ingecheckt moesten we toch in de rij gaan staan om de bagage af te geven. Tegenwoordig wegen ze ook de handbagage en laat nu toch mijn van Yvette geleende koffertje zo'n 2 kilo te zwaar te zijn. Wil z'n rugzak ging net en dus maar wat daarin overgeladen, vals gespeeld dus, waarna mijn koffertje na het opnieuw wegen wel mee mocht.
Zoals altijd vertrok Ryanair vlucht FR 5269 op tijd om 10.05 uur en landden we al om 12.30 uur op de luchthaven van Sevilla. Nadat we onze tassen van de bagageband hadden geplukt zijn we onze huurauto bij Herz gaan ophalen, een donkerrode Renault Clio met pas zo'n 16.000 km op de teller. Tomtom ingesteld maar blijkbaar een foutje gemaakt want hij stuurde ons dwars door Sevilla naar de een of andere straat die ook El Rocio heet. Dus geparkeerd en het nog eens geprobeerd. Nu ging het voorspoedig en zaten we al snel op de “Autovia” in de richting van Huelva. Ons Tommetje bracht ons nu netjes rechtstreeks naar El Rocio en na wat gedraai i.v.m. eenrichtingsverkeer vonden we zowat nog de juiste straat en kwamen we aan bij de Hostal Rural La Fonda del Rocio. We werden hartelijk ontvangen en kregen een glaasje koud water aangeboden, dat heel welkom was. Leuke maar eenvoudige kamer met badkamer, airco èn een grote koelkast!

Vandaag was het zo'n 27ºC, heerlijk zonnig weer. Nou was het dat thuis vanmorgen ook al, dus hopen we dat jullie allemaal ook een hele mooie dag hebben gehad. El Rocio is een wat vreemd plaatsje. Zodra je de weg verlaat en het dorp inrijdt is er alleen nog maar zand, zand en nog eens zand. De wegen zijn zandwegen en ook de pleinen zijn niet bestraat. Het is een grote zandbak. Er schijnen zo'n 700 mensen in dit dorp te wonen, maar het is eigenlijk best een groot dorp. De meeste huizen staan nl. het grootste gedeelte van het jaar leeg. Met Pinksteren vindt de Romeria del Rocio plaats, de grootste en belangrijkste bedevaart van Spanje. Tienduizenden pelgrims komen dan naar de Iglesia de la Virgen del Rocio om hun devotie aan de H. Maria te belijden. Ook hier heeft zij een aantal bijnamen zoals Blanca Paloma (witte duif) en Onze-Lieve-Vrouw van de Moerassen. Die pelgrims zijn verenigd in meer dan 100 broederschappen die hier weer allemaal een huis hebben, de een nog groter dan de ander en mooier versierd met afbeeldingen van de H. Maagd. Die huizen worden meestal alleen met de bedevaart gebruikt, vandaar dat er zoveel leeg staat. De meeste huizen hebben ook nog een hek of balk voor de ingang waaraan paarden kunnen worden vastgebonden, dat in combinatie met de witte gebouwen, vaak met een veranda, zorgt voor een vreemd wild west sfeertje.

Nadat we onze spullen in de kamer hadden gezet zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt om wat water en frisdrank in te slaan. Je moet tenslotte af en toe wat te drinken hebben als je onderweg bent. De kleine supermarkt hier in El Rocio zijn we voorbij gereden maar in Matalascañas hadden we zo een grotere gevonden. Matalascañas is volgens onze reisgids een van de drukste badplaatsen van Andalusië, maar nu is het er heerlijk rustig. Wel luxe hoor, 's morgens in het vliegtuig stappen en dan 's middags al pootje baden in de Atlantische oceaan in de Golf van Cadiz. Lekker op een terrasje thee gedronken en na onze strandwandeling genoten van een heerlijke ijscoupe. We hebben tenslotte vakantie. Het valt wel op dat er hier al veel winkeltjes zijn gesloten en terrasjes zijn opgeruimd, ook hier loopt het seizoen op zijn einde. Onderweg terug richting El Rocio rijdt je door het Parc National de Doñana, de reden waarom we een paar dagen hier zijn. Kan Wil o.a. vogels kijken. Zijn we bij het El Acebuche (wilde olijfboom) visitor centre gaan kijken. Langs de weg stond een vreemd verkeersbord....pas op voor de Iberische Lynx. Ik dacht dat er een wilde kat op het bord stond afgebeeld, maar Wil hielp me meteen uit de droom. In het bezoekerscentrum stond een tv die beelden uitzond van een webcam die op een hol van de Iberische lynx stond. Eerst was er niets te zien, maar even later zag je een stuk of 3 lynxen samen spelen. Deze lynx is een zeer bedreigde diersoort. Ergens op internet stond vermeld dat er nog maar 84 volwassen lynxen in Spanje zouden leven. Dus echt wel een beestje om zuinig op te zijn. Vandaar terug naar El Rocio. Ondertussen was het bijna 8 uur dus werd het tijd om een hapje te gaan eten. Klein restaurantje gevonden waar de plaatselijke bevolking naar het voetbal zat te kijken. Wil iets van vlees besteld met frites en ik iets van witvis met sla. Nou kreeg Wil allemaal kleine stukjes vlees met bot op zijn bord en ik een hele vis met kop en staart en alle “vlimmen”, graten dus, er nog in. Daar houd ik helemaal niet van, ook al smaakte de vis goed. Probleem is ook dat de mensen die we vandaag tegenkwamen helemaal geen Engels of Duits of zoiets spreken, echt alleen maar Spaans, en dat maakt iets bestellen wel moeilijk. Terug op de kamer dus maar meteen het boekje Wat en hoe in het Spaans uit de koffer gevist, zodat we het morgen niet vergeten mee te nemen.

Na het eten zijn we nog eventjes naar de kerk gelopen om wat foto's te maken omdat hij zo mooi verlicht was. De kerk was nog open want er ging net een bruidspaar weg, met wat gasten erbij. Eentje ervan was in zo'n flamencojurk compleet met mantilla (zoals die klederdrachtpoppetjes aan de Costa Brava), maar ik was natuurlijk weer te laat om er een foto van te knippen. Willen we de kerk inlopen, zien we een vrouw, wel modern in een korte spijkerbroek en hemdje, op haar knieën zakken en zo naar voren in de kerk kruipen. Daar stonden we wel even van te kijken, dat soort dingen zijn wij nuchtere Brabanders dan ook niet gewend. Kaarsje aansteken in deze kerk is er niet bij, daar hebben ze aan de zijkant los van de kerk een speciale kapel voor gebouwd. Gaan we een dezer dagen ook nog eens kijken. Het altaar met het Mariabeeld was overweldigend voor onze begrippen, maar past op de een of andere manier hier helemaal in het plaatje. Ondertussen is Wil al in slaap gevallen en zelf ben ik ook wel een beetje moe, dus wens ik jullie allemaal vanuit Spanje welterusten en tot morgen!

• 24 September 2011 - 22:20

Jose:

He fijn dat jullie goed aangekomen zijn en dat alles goed is gegaan op die motmot met de navigatie na dan. Had ik gisteren ook toen ik naar nijmegen ging hij ging op hetzelfde punt weer in de fout daar zegt hij eerst dat je links moet en dan sta je voor links en dan moet je ineens rechtdoor nu wist ik dat dus al gelukig. Maar afgelopen week deed hij helemaal raar voor het kruispunt zei hij eerst rechts toen daarna rechtdoor toen links en toen weer rechtdoor was op terugweg en herkende het punt en wist dat ik rechtdoor moest gelukkig. Veel plezier op jullie 2e dag gewenst groetjes jose

• 25 September 2011 - 06:13

Tinus En Marij Rover:

Hoi Cobi en Wil, wat leuk om 's morgens vroeg weer eens een verslagje te lezen van jullie vakantie. We wensen jullie een hele fijne vakantie en geniet ervan! Als jullie de fam. Pennings nog zien, doe ze dan de groeten. Groetjes Tinus en Marij

• 25 September 2011 - 06:33

Karin:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Jullie hebben in die dag al veel gezien. Wat een prachtig mooi kerkje!

• 25 September 2011 - 06:48

Stefan:

Fantastische auto... Heerlijk
    Ben nu al jaloers op jullie. Heerlijk weer, strand, omgeving, auto en ijscoupe... Jummie.
    Veel plezier en tot schrijfs
    Vriendelijke vakantiegroetjes Stefan

• 25 September 2011 - 08:18

Mariës:

Ziet er leuk en gezellig uit ! Genieten doen jullie wel zo te zien. Zo aan de zijlijn kan ik even meegenieten. Bedankt voor de verhalen en beelden.

• 25 September 2011 - 08:38

Wilma En Thies:

Hoi Cobi en Wil , wat leuk weer een reisverslag met foto,s van jullie !
    Zijn mooie foto,s zeg! Ziet er mooi uit daar !
    We wensen jullie een hele fijne vakantie !

Groetjes ,Wilma en Thies

• 25 September 2011 - 09:35

Jacqueline En Henk:

Hoi Cobi en Wil, Wij moeten helaas nog 'n weekje wachten maar we raken door jullie leuke verhalen en foto's wel alvast in de stemming. Leuk.
    Ik was vergeten ons adres door te geven dus bij deze: Finca la Toronga, Carretera de Mijas s/n, 29100 Coin.
    Geniet ervan en misschien nog tot ziens. Groetjes van ons.

• 25 September 2011 - 09:44

Sandra :

Fijne vakantie!

• 25 September 2011 - 14:34

Harrie V E:

coby en wil prettige vakantie enne wij werken wel!!!!!

• 25 September 2011 - 18:19

Mary:

Nu weet je waarom je zuinig op mij moet zijn. De lynx is nml mijn totemdier.

Geniet ervan
    Mary