Woestijn en Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Woestijn en Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Woestijn en Arches

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

09 September 2007 | Verenigde Staten, Moab

De hotels voor de laatste 3 dagen hebben we vanmorgen via internet geboekt in Georgetown, Colorado, van waaruit we maandag het Rocky Mountains National Park gaan bekijken, en verder voor maandag- en dinsdagnacht een hotel in Denver. Het hotel bij D.I.A. voor woensdagnacht was al geregeld, zodat we as. donderdagochtend makkelijk met de shuttle naar het vliegveld kunnen.

De hele rit naar Moab ging door de woestijn. Maar ook de woestijn heeft vele gezichten. Af en toe lijken het kale vlaktes, maar meestal staan er veel meer planten dan je zou verwachten. Zelfs staan er af toe nogal wat bomen van een wat gedrongen en laag model, bv. jeneverbes. Ook leven er nogal wat dieren in de woestijn en vandaag hebben we 2 grote kuddes Whitetail deer zien grazen vlak naast de Interstate.

Onderweg wilden we bij een supermarkt nog wat boodschappen doen, we hadden o.a. brood en water nodig. Het eerste dat we tegenkwamen was een K-Mart. Nog nooit geweest; bleek 't een soort Hema te zijn met wat minimale levensmiddelen te koop. Alleen het water konden we er kopen. Voordat we de volgende supermarkt tegenkwamen waren we dik 70 mile verder en ondertussen maar een klein plaatsje gezien, natuurlijk zonder supermarkt. Gelukkig hadden ze in Price bij Albertsons alles wat we nodig hadden en nog wel wat meer ook. Wilden we een plekje om te lunchen een uurtje later, maar mile na mile geen parkeerplaats of rest area zoals dat hier heet. Pas rond 2 uur vonden we er eentje, net voor de afslag naar Moab. Op die parkeerplaats zag Wil ineens een mooie Hummer staan, die zo groot was dat we er maar een foto van hebben gemaakt. We vroegen ons af hoe je zo'n ding nu toch goed door een bocht kunt sturen. Hier geen probleem, maar bv. op die kleine rotondes "back in Veldhoven?"

Rond 15.00 uur kwamen we in Moab aan waarna we na het inchecken onze spullen op onze kamer hebben gezet en gelijk zijn doorgereden naar Arches National Park. De reden waarom we zo graag naar Moab gingen. Eerst hebben we de gebruikelijke tentoonstelling en film in het Visitor Center bekeken. Daardoor weet je dan het een en ander over het ontstaan van het park. Het is moeilijk uit te leggen en een best wel lang verhaal dus laat ik dat maar achter wege. In elk geval komt de vorming van de arches, spires, balanced rocks, sandstone fins en eroded monoliths (moeilijk te vertalen) door erosie van de verschillende steenlagen in vele miljoenen jaren. Die erosie gaat ook nu nog door, zodat het best mogelijk is dat er over een paar jaar in het park weer nieuwe arches bij zijn of oudere zijn ingestort of iets dergelijks.

We hebben echt genoten van onze rondrit en klimpartij naar een van de arches. Ook hebben we nog een paar korte stukjes gelopen, maar die waren wat vlakker. Op de terugweg stond de zon al erg laag en heeft Wil nog een mooie foto gemaakt van de vallei. Vooral al die kleurschakeringen zijn erg prachtig op die manier. Verder laten we de foto's maar voor zich spreken.

• 09 September 2007 - 04:42

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

die Hummer kan in Veldhoven de rotondes echt niet door.
    met heoveel man/vrouw zou je daar in kunnen zitten?
    het einde van de vakantie komt in zicht.
    jammer voor jullie en voor ons, je bent zo gewend om 's morgens een berichtje van jullie te krijgen wat je die dag gedaan hebt.
    het is nog heel vroeg. marieke komt over een half uurtje naar huis, weer een nachtdienst er op zitten, nog een nachtje.

gisteren wat in de tuin gewerkt en verder rustig aan gedaan. geniet van de dingen die je vandaag gaat doen.
    groetjes,
    Rianne en de rest van de family

• 09 September 2007 - 07:22

Els:

FANTASTISCH!!!!

• 09 September 2007 - 08:53

Annie:

Wat een mooie reis hebben jullie
    En wat zien jullie veel echt geweldig
    wij wensen jullie nog een fijne vakantie
    Groetjes van Tiny en Annie

• 09 September 2007 - 11:28

Jose:

Heel mooi allemaal, zat er toevallig geen VIP in die hummer.

groetjes Jose

• 09 September 2007 - 19:11

Trudy Helmer:

He wat een schitterende vakantie zijn jullie aan het ondernemen geweldig en erg avontuurlijk.
    Coby leuk dat ik er ook in mee mag delen lees het ook bijna iedere dag erg gezellig en mooi wat jullie alemaal zien en tegen komen.
    Hoop dat jullie ook heel huids thuis komen en uitgerust zijn van dit alles.
    Veel liefs groeten en plezier Trudy en Toni Helmer uit Breda.

• 10 September 2007 - 11:13

Ria Vd Schans:

Erg mooie foto,s coob,echt genieten zeker?
    Gisteren naar Kyra (19)geweest,mijn 1 e uitje op de harde weg,was erg gezellig,lekkere borrels en flink te happen gehad,Renee en frank hadden erg goed gezorgd.Yvette is ook nog geweest,lekker ff gebuurt.Wij gaan ook een keer een weekend naar schotland.Ze zal het nog druk krijgen met al die familie.
    Zijn jullie niet uitgeput van al die mooie en drukke dingen,ik hoor het wel als jullie thuis zijn.Ben voorzichtig en kom vrijdag weer heelhuids terug. Groetjes uit het miezerige veldhoven.Ria .