Algar do Carvão, 15 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Algar do Carvão, 15 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Algar do Carvão, 15 juni 2015

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

16 Juni 2015 | Portugal, Terceira

Vanmorgen hebben we van dat weer gehad, waar ik het gisteren over had. Vanmorgen eerst helemaal bewolkt, daarna prachtig zonnig totdat het rond half 3 ineens dichttrok en we in de nevel reden; later hebben we ook nog wat regen gehad. Het is hier dus inderdaad erg wisselwallig!

Aan het einde van de ochtend met prachtig weer vertrokken om een stuk van de kustweg westwaards te gaan verkennen van São Bartolomeu tot en met Serreta. Onderweg eindelijk ook eens 2 van die opvallende Heilige Geest kapelletjes op de foto gezet, getooid met een kroon met een duif er bovenop. Het verhaal hierover is het volgende: “Impérios zijn letterlijke heilige huisjes; en wel van de Heilige Geest. Officieel heten ze Impérios do Espírito Santo. Er staan er heel veel op Terceira. Vrijwel iedere wijk en zeker ieder stadje heeft zo'n kapelletje gewijd aan de Heilige Geest. Ze zijn het middelpunt van een jaarlijks feest tussen Pasen en Pinksteren. Oorspronkelijk werd de heilige geest aangeroepen als beschermer tegen natuurrampen en ander onheil. Er werden gratis maaltijden verstrekt aan de armen. Later werd op Pinksterzondag een "Heilige Geest soep" gemaakt. Tegenwoordig gaat het meer om een groot dorpsfeest met dans, muziek en feestbanket.”

In Cinco Ribeiras koffie gedronken in een kaasmakerij. Het halve dorp dronk er koffie dus was er vast nergens anders iets te krijgen. Onderweg mooie vergezichten over zee. Doorgereden tot bij de vuurtoren (farol) van Serreta. Dat viel wat tegen want de oude vuurtoren, die boven op een huisje moet hebben gestaan, stond er niet meer. Wel een heel moderne op zonne-energie (volgens een bordje sinds 2008). Daar zijn we omgekeerd om bij Cruzinhas richting de hoogste berg van Terceira, de Santa Barbara, te rijden. Reden we in Doze Ribeiras zomaar ineens in de dichte nevel die van zee kwam. Niks berg op dus. Wel hebben we onderweg al het “Centro de Interpretaçäo da Serra de Santa Barbara” bezocht. Een soort bezoekerscentrum waar we uitgebreid informatie hebben gekregen over het ontstaan van Terceira, vulkanisme op het eiland en de flora en fauna. Heel interessant. In de nevel doorgereden naar Algar do Carvão, een vertikale grot en eigenlijk de schoorsteen van een vulkaan die tijdens 2 verschillende uitbarstingen is ontstaan. Hij is bijna 100 m diep en heel indrukwekkend. Je kijkt van binnenuit omhoog in de open kraterwand die helemaal begroeid is met mos en varens en ander groen. Naar beneden zie je in de diepte een klein meertje en er is ook nog een hele grote hoge ruimte die de Kathedraal wordt genoemd. De gids vertelt ook nog dat er soms concerten worden gehouden in de Kathedraal omdat de akoestiek er zo geweldig goed is. De rotswanden hebben veel verschillende kleuren en er hangen ook witte stalactieten (door Silica) die als ze te zwaar worden spontaan afbreken en in het water van het meertje vallen. Ook in deze grot druipt het van alle kanten en is de luchtvochtigheid heel erg hoog. We vinden hem erg indrukwekkend en eigenlijk veel meer de moeite waard dan de Gruta do Natal. Van hieruit rijden we weer terug naar Angra met een kleine omweg via ons eetadresje van gisteravond voor een kop koffie en een lekker ijsje.

Vandaag trouwens een video over de dolfijnen geplaatst. Hopelijk staat ie er snel op.

• 16 Juni 2015 - 07:04

Karin:

Waauw tis daar prachtig, wat een mooie natuur en gebouwen. Op de een of andere manier had ik dag 1 gemist, hele mooie foto's van jullie hotel-uitzicht en vooral de kleuren met de donkere lucht als achtergrond. Leuk Cobi om weer met jullie mee te reizen.

• 16 Juni 2015 - 09:43

Jose:

Mooie foto's weer hoor vindt vooral die van die begroeide kraterwand heel mooi. Leuk om weer verslagen van jullie te krijgen en jullie vakantie een beetje mee te beleven.Fijne dag vandaag.

• 16 Juni 2015 - 19:10

Willy:

Hoi Wil en Coby
    ik krijg de reisinformatie van Henk doorgestuurd helemaal mooi, mooie natuur en de gebouwen zijn prachtig alleen Willem moet niet zo serieus kijken het is tenslotte vakantie. we gaan het verder volgen. Geniet er nog van !! Groetjes Willy