Whale Watching vanuit Angra, 14 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Whale Watching vanuit Angra, 14 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Whale Watching vanuit Angra, 14 juni 2015

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

15 Juni 2015 | Portugal, Terceira

Om 7 uur liep de wekker af maar we waren allebei al een tijdje wakker. Al voor 8 uur zaten we aan het ontbijt maar bleken geen van beiden al erg veel trek te hebben. Toch maar wat gegeten want op zee is immers niets te krijgen. Om 10 voor half 9 werden we met het busje van Ocean Emotion opgehaald en bij de haven voor het kantoortje afgezet. Na een korte briefing van wat we konden verwachten te voet naar de boot in de jachthaven. Het was prachtig zonnig weer en na ruim 3 uur op de boot was ik hier en daar een beetje rood, maar dat mag de pret niet drukken want we waren blij dat de zon scheen. We hebben 2 soorten dolfijnen (tuimelaars en de gewone dolfijn) en 2 soorten walvissen (de vinvis, het op 1 na grootste dier ter wereld, en de potvis) gezien. De zee was heel rustig en we hebben van de tocht genoten. Tegen half 1 zaten we op een terrasje aan de jachthaven aan de lunch met een lekkere kop koffie.

Daarna hebben we even rondgekeken in de Igrea da Misericórdia die aan de haven staat. Vandaar zijn we naar het vroegere Convento de St. Francisco gelopen dat nu het museum van Angra herbergt. Tot onze verbazing was het gratis entree en er was ontzettend veel te zien, van de vroegere kloosterkerk met prachtige azulejo’s tot aan oude koetsen toe. Op onze tassen werd bij de receptie goed gepast zodat we ze niet hoefden mee te slepen. Nadat we er een uurtje hadden rondgekeken zijn we de aangrenzende Jardim Publico rond gewandeld, een prachtige kleine botanische tuin. Buiten de poort van die tuin lonkte een terrasje waar ze trouwens ook erg lekker ijs verkochten. Hierna te voet terug naar het hotel dwars door het oude centrum van Angra de Heroismo dat op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. We kwamen ook nog langs de Sé, de kathedraal van Angra, die officieel de naam Igrea do Santissimo Salvador da Sé heet. Die gaan we van de week misschien nog wel eens van binnen bekijken. Omdat het zo warm was wilden we liever gaan zwemmen in het zwembad van het hotel en lekker ff afkoelen. Het was dan ook lekker om ff te zwemmen en daarna nog een half uurtje op een ligbed in het zonnetje te luieren.

Boven land begonnen zich weer flink wat wolken te verzamelen maar aan zee bleef het zonnetje nog haar best doen. Zoals we ondertussen wel hebben begrepen ben je hier nooit zeker van wat het weer zal doen en de mensen hier wagen zich dan ook niet aan een weersvoorspelling. Ze geven zelfs aan dat je hier alles kunt verwachten en op een dag best alle weertypes kunt meemaken van zon en warm tot koud en regen. We wachten dus maar af en zien wel wat het wordt.

Voor het eten zijn we naar de Quinta dos Acores gereden, een soort fabriek waar ze kaas en ijs maken maar ook hun eigen rundvlees verkopen met een winkel en een restaurant erbij. Het stond nummer 4 in de lijst van beste restaurants van Angra op Tripadvisor. En inderdaad ze hadden gelijk want we hebben erg lekker gegeten tussen alleen maar Portugese families. Op weg erheen reden we via São Bento (stadsdeel van Angra) en wat we daar weer zagen….een drukte niet te geloven, mensen stonden in hun tuinen achter dicht getimmerde hekken, houten schotten, met pallets verstevigd hekwerk enz. Naast de weg stonden 4 houten hokken genummerd 1 t/m 4 met stieren erin. Die zouden ff later door de straten gejaagd worden, zoiets als wat er jaarlijks in Pamplona in Spanje ook wordt gedaan. Alleen hier natuurlijk allemaal veel kleinschaliger. Elk dorp schijnt dat hier te doen. Misschien gaan we van de week nog wel eens ergens kijken, als dat kan. We zijn al wel gewaarschuwd dat we dan aan mensen moeten vragen of we bij hun in de tuin mogen kijken en we zeker niet op straat moeten blijven staan. Waarom lijkt me wel duidelijk. Op de terugweg zijn we nog even naar het eerste kruis op de Monte Brasil gereden vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op Angra. De weg draait via 2 poorten van het oude fort dat op de berg staat naar boven. Het fort is nog altijd militair terrein en boven staan ook nog een aantal moderne kanonnen. Eigenlijk was het al een beetje te donker en zeker te laat om door te rijden naar het 2e kruis dat nog een stuk hoger op de berg staat. Misschien gaan we ook hier van de week nog een keertje opnieuw de boel verkennen. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen!

• 15 Juni 2015 - 08:13

Karin:

Wat een prachtige ervaring en mooie foto's. Daar zul je vast met plezier aan terugdenken als jullie weer thuis zijn. Apart om zulke grote vissen van dichtbij te kunnen bekijken.
    Geniet maar fijn.
    Groetjes

• 15 Juni 2015 - 11:13

Jose:

Dolfijnen!!!!!!!!!! Je weet hoe gek ik daarop ben geweldig om te zien he die potvis ook natuurlijk. Mooie foto's verder. Vindt die portugeese stijl van gebouwen enzo toch heel mooi. En gratis museum is nooit weg. Jullie hebben vandaag w el hele leuke dingen gedaan en dan daarna nog een lekkere duik in dat grote zwembad heerlijk toch. En tussen de lokalen eten is toch ook leuker als tussen allemaal toeristen. Veel plezier weer morgen hoop dat het weer leuk wordt voor jullie.