Angra do Heroismo, 18 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Angra do Heroismo, 18 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Angra do Heroismo, 18 juni 2015

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

19 Juni 2015 | Portugal, Terceira

Vandaag een dag om de historische oude stad van Angra do Heroismo te gaan verkennen die al in 1983 geclassificeerd werd als Werelderfgoed door UNESCO. Het was vandaag warm en benauwd. Er is hier dan ook praktisch altijd een hele hoge luchtvochtigheid van 77% gemiddeld. Aan het water scheen de zon maar verder landinwaarts hingen donkere wolken. Bij de eerste de beste Pastelaria die we tegenkwamen hebben we koffie gedronken met een pastel de nata erbij. Daarna stond als eerste de kathedraal Igrea do Santissimo Salvador da Sé op het programma. De kerk is op zich vrij simpel en donker van binnen al zijn er veel zijaltaren en kapellen met de nodige beelden en versieringen. Ook de doopkapel achterin de kerk was heel bijzonder. Naast de kerk staat een beeld van Paus Johannes Paulus II, die hier in 1991 op bezoek is geweest.

Aansluitend zijn we eigenlijk alleen aan het rondkijken geweest in de verschillende kleine winkeltjes en hebben we de mooie huizen en pleintjes bewonderd. Aan de jachthaven op een terrasje gezeten en later ook nog op het Praça Velha voor het stadhuis. Aan het eind van de middag zijn we weer op ons gemak terug gelopen naar het hotel. Vanavond hebben we weer bij de Quinta dos Acores gegeten en het uitzicht op Angra was vandaag heel helder. Daarna zijn we nog even langs de enige stierenvechtersarena (Praça de Toiros, Ilha Terceira) op het eiland gereden, die natuurlijk hier in Angra staat. Op de rotonde vlakbij de arena staat een standbeeld van 3 levensgrote stieren. Van de arena dwars door de stad terug naar het hotel ook nog even een foto gemaakt van de Outeiro da Memória op het hoogste punt van de stad. Een obelisk die in de 19e eeuw werd opgericht ter ere van Dom Pedro IV van Portugal, in 1980 werd verwoest bij een aardbeving en in 1985 weer werd geopend na de wederopbouw.

In de stad kwamen we vandaag al allerlei kraampjes, standjes en tenten tegen die naarstig werden ingericht. Op de straat bij de Sé werden allerlei stoelen aan de weg gezet, aan elkaar en lantaarnpalen vastgemaakt met touwen of kettingen. Blijken allemaal voorbereidingen te zijn voor het Sanjoaninas feest te zijn dat morgen op 19 juni begint en tot 27 juni duurt. Er is van alles te doen van processies, muziek, kunstmarkt etc. tot aan stierenvechten toe. Aangezien we morgen pas tegen de avond terug naar Nederland vliegen gaan we misschien morgen nog wel even de stad in en de sfeer van het feest een beetje proeven.

• 19 Juni 2015 - 08:31

Betsie De Laat:

dank je wel dat we weer mochten mee genieten van jullie bijzondere vakantie en geniet vandaag nog lekker van het begin van het feest en een goede reis naar huis.
    groetjes

• 19 Juni 2015 - 08:51

Karin:

Waar je ook kijkt het is er in elk geval erg kleurrijk, maakt het ook leuk om alles goed te bekijken.

Fijne thuisreis en pak de paraplu maar alvast.

• 19 Juni 2015 - 12:18

Jose:

Jammer dat het er weer bijna opzit voor jullie waren weer mooie foto's van angra. Hoop dat jullie vandaag nog wat meekrijgen van die festiviteiten zou toch jammer zijn als je dat helemaal zou missen, fijne laatste dag nog en goede reis terug. Groetjes

• 19 Juni 2015 - 17:03

Rianne:

Hoi Cobi en Wil,

mooie foto's van die huizen en de gehaakte banken. jullie hebben weer veel gezien deze week.
    en dank je wel voor het delen met ons.
    zou leuk als jullie vandaag nog wat mee krijgen van de festiviteiten in het stadje.
    een veilige terugreis en we spreken elkaar. groetjes, Rianne