Dagje Ulm, 23 september 2016 - Reisverslag uit Oberbechingen, Duitsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Dagje Ulm, 23 september 2016 - Reisverslag uit Oberbechingen, Duitsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Dagje Ulm, 23 september 2016

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

23 September 2016 | Duitsland, Oberbechingen

Vanochtend begon Wil weer met een rondje hardlopen, waarna we op ons gemak hebben ontbeten etc. Tegen de middag naar Ulm gereden. Een afstand van circa 50 km, maar met het grootste gedeelte over de Autobahn waren we er eigenlijk zo. De auto in een parkeergarage gezet waar gelukkig plattegrondjes lagen; konden we een kruisje zetten waar de auto stond. Voor het geval we het later niet precies zouden weten. Hadden we niet hoeven doen want het centrum van Ulm is behoorlijk compact en goed te doen te voet. Geluncht met koffie en “Oma Kuchen”, zulke grote stukken niet normaal, ’t was echt een super groot stuk. Ik kon het dan ook niet op en dus heeft Wil het laatste stuk van mij ook nog opgegeten. Met een volle maag de stad in. Eerst kwamen we op de Münsterplatz bij de Münster uit. In 1377 werd de eerste steen gelegd voor deze in gotissche stijl gebouwde kerk en de kerktoren was pas in 1890 klaar. Het is de grootste Evangelische kerk van Duitsland en de toren is met 161,53 m de hoogste kerktoren ter wereld. De kerk staat in de steigers en wordt zo te zien al lange tijd gerenoveerd. De binnenkant hebben we pas aan het eind van de middag bekeken. Het was mooi zonnig weer met wat bewolking maar met 20°C vonden we het erg lekker.

Ondertussen ook nog wat gewinkeld totdat we bij het Rathaus uitkwamen dat werd gebouwd in 1369/70, werd veranderd rond 1525 en helemaal opnieuw werd beschilderd rond 1540. We hadden wel even tijd nodig om dat te bekijken want er was veel te zien. Aan de voorkant staat de Ulmer Glaspyramide ernaast. Een 35 m hoog gebouw dat de stadsbibliotheek herbergt. Het is echter geen pyramide maar een glazen replica van een vakwerkhuis. Bij een vakwerkhuis wordt elke verdieping iets over de vorige heen gebouwd waardoor de glazen variant op een pyramide is gaan lijken. Als je de foto’s van vandaag bekijkt kun je dat overhangende verschil tussen de verschillende etages bij sommige huizen heel goed zien. Tegenover het Rathaus liepen we via de Metzgertor naar de Donau. Achter de Metzgertor ligt de stadsmuur waarover je een stuk kunt lopen langs de Donauoever en de prachtige huizen erachter. Achtereenvolgens kwamen we nog tegen: Das Schöne Haus untern den Filchern met een replica van een traditionele “Ulmer Zille” (bootje) ervoor en een afbeelding van de stad Belgrado uit 1717 op het huis; Das Schmale Haus; Zur Forelle met een mooie pompoendecoratie; een huis midden in een beek die uitmondt in de Donau; het Schiefes Haus, een hotel dat sinds 1997 in het Guinness Book of Records staat als het scheefste hotel ter wereld. Het werd in 1443 als een vissershuis om een kleiner gebouw heen gebouwd. De uitsteeksels aan de zuidkant drukten het steeds verder in de Blau (beekje) tot het in 1873 een betonfundament kreeg. Daarna kwamen we via de winkelstraat weer bij de Münster en nadat we die hadden bekeken weer terug naar de parkeergarage. De terugweg ging voorspoedig ondanks dat het vrijdagavond rond half 6 was. Terug in Oberbechingen gegeten in de Biergarten: een lekkere Wiener schitzel met pommes und salat. Glaasje wijn en bier erbij en de dag kon niet meer stuk.

Morgen in de loop van de ochtend rijden we terug naar huis, kan zijn dat we nog ergens overnachten en pas zondag thuis aankomen.

• 24 September 2016 - 11:20

Jose:

Mooie foto's weer, jammer dat het er bijna of helemaal weer opzit voor jullie.

grtjs J