Vrijdag 20 juni 2014: Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Vrijdag 20 juni 2014: Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 20 juni 2014: Reykjavik

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

21 Juni 2014 | IJsland, Reykjavik

Vannacht wat beter geslapen. Misschien begint het wat te wennen al dat licht 's nachts. Vanmorgen wat tijd besteed aan het op de computer zetten van alle vogelfoto's die Wil gisteren gemaakt heeft, zodat hij ze ook wat groter kan bekijken dan op het schermpje van zijn fototoestel. Er zitten toch wel wat hele mooie tussen; jullie krijgen er vast nog wel een paar te zien. Deze ochtend geen regen maar een waterig zonnetje met toch nog redelijk wat bewolking, maar klagen dat doen we zeker niet.
Vandaag een wat rustiger dagje zonder al teveel rijden want we gaan Reykjavik bekijken. Reyjavik betekent “rookbaai” (Engels: Bay of smokes) en is de meest noordelijke hoofdstad van de wereld en ook de meest westelijke van Europa. In heel Ijsland wonen zo'n 320.000 mensen, waarvan zo'n 2/3 in Reykjavik woont volgens onze reisgids. Da's minder dan in Eindhoven waar ruim 220.000 mensen wonen. Reykjavik is voor ons gevoel een groot dorp maar is toch een echte hoofdstad met alle voorzieningen die er toe doen. Het voor ons dorpse karakter (of kleine provinciestad) komt vooral doordat de wijken allemaal redelijk ver uit elkaar liggen met er tussenin water of grote parken en brede straten. Er is gewoon ruimte om je heen en niet het dicht op elkaar gepakte van bv. onze Nederlandse steden. Het is erg gezellig in het centrum en er zijn veel koffiezaakjes, bars en restaurants.

Nadat we onze auto hadden geparkeerd zijn we eerst koffie gaan drinken bij Te & Kaffi, een andere Ijslandse koffieketen dan Kaffitár, waar we op de luchthaven kennis mee maakten. Ze hebben hier lekkere maar behoorlijk sterke koffie. Als je net als Wil gewone koffie drinkt krijg je na betaling een leeg kopje. Op de counter staat een grote kan koffie (melk, suiker etc.) en kun je zelf je kopje vullen met daarna free refills. Ook staat er overal een kan water met glazen klaar waarvan je gebruik kunt maken. Daarna zijn we naar de op een heuvel staande Hallgrimskirkja gelopen, waarvan de toren een markant herkenningspunt is omdat ie zowat overal bovenuit steekt. De bouw van deze 73m hoge kerk heeft ruim 40 jaar geduurd (1945-1988) en hij lijkt op een vulkanische formatie door zijn zeshoekige pilaren. Het is een Evangelisch Lutherse kerk en van binnen is hij heel hoog, licht en sober. Vooral het grote orgel met 5275 pijpen boven de ingang valt op net als het prachtige doopvont van graniet en kristal. Met een lift kun je omhoog in de toren waar je een werkelijk prachtig uitzicht hebt over de stad. Wat vooral opvalt zijn de vele kleurige daken en accenten aan de huizen. Die zie je beneden natuurlijk ook wel maar van boven valt het gewoon nog veel meer op. Vanuit de toren konden we ook Seltjarnarnes zien liggen en zien dat er boven land veel meer (donkere) bewolking was dan boven zee. Daarna schuin tegenover de kerk bij Café Loki geluncht en daarna de 2 grootste straten Skólavördustigur en Laugavegur met allerhande winkels bekeken. Muurschilderingen zijn we ook al diverse tegengekomen en tussen de foto's zie je er eentje waarop 3 manieren hoe je een stropdas kunt knopen worden uitgelegd. Veel winkels hebben iets bij de deur staan om klanten te trekken en dat geeft wel een hele leuke sfeer in de stad. Een gedeelte van deze 2 straten is op een originele manier afgesloten voor autoverkeer; kijk maar naar de foto's. In de loop van de middag viel er trouwens 2 keer even heel kort wat motregen. Daar hebben we ons niet aan gestoord.

Verder zagen we Stjórnarrádid (regeringshuis); een grote vijver midden in de stad, Tjörnin geheten, met eenden, ganzen en zwanen; het Alpingihúsid (parlelmentsgebouw) met daarnaast de kleine Lutherse Domkerk uit 1796; de oude haven en Harpa, een moderne concertzaal aan de haven. Karin vroeg gisteren al of wij geen steenmannetje hadden gebouwd. Vanmiddag hebben we dat bij Harpa aan de zeekant eventjes gedaan, zodat hij ons hopelijk ook geluk brengt. Wel is waar is het een kleintje, maar er staat er tenminste een. Nadat we de sculptuur van een Vikingschip aan de Saebraut hadden gefotografeerd zijn we terug de stad ingelopen en gaan eten bij Bistro die Vegamót heet naar de straat waar die gevestigd is. Heel lekker gegeten en het dessert was helemaal de moeite waard. Wil dronk er voor het eerst een Ijslands biertje, een donker bier met een alcoholpercentage van 10% en een prijs van ISK 1400 voor een flesje (€ 9,10!). De rest van het diner was zeker niet duurder dan in Nederland hoor. Hierna teruggelopen naar de parkeerplaats en met de auto nog een stukje langs zee gereden, waarna we “moe maar voldaan” naar huis gingen.

• 21 Juni 2014 - 07:51

Karin:

Leuk dat jullie ook een steenmannetje hebben gemaakt. En die brievenbus vind ik erg leuk, zou er hier ook eentje moeten komen voor de kleintjes. Fijne dag vandaag

• 21 Juni 2014 - 08:50

Marieke:

Leuk zeg om jullie verhalen te lezen.
    Ook erg leuk die foto´s erbij.
    Fijne dag en volop genieten.

• 21 Juni 2014 - 11:17

Fred En Marja:

Wat hebben jullie al veel gezien en prachtige foto's zeg!! Geniet er nog lekker van hoor!! Groetjes Fred en Marja X

• 21 Juni 2014 - 12:32

Jose:

Hoi daar wat hebben jullie weer leuke dingen gezien zeg, leuk die gekleurde daken en paaltjes en fietsenafsluithek heel anders toch als al dat saaie grijs hier. Mannetje vindt ik goed gelukt heeft net echte armen. Die trollen vindt ik natuurlijk ook heel leuk met mijn fantasie achtergrond en wil ook wel een brief aan santa sturen heb nog een verlanglijst. Eten zag er ook goed uit maar dat bier is wel erg duur zeg zal je niet snel dronken worden daar. Wens jullie vandaag weer veel plezier met veel moois.
    grtjs jose

• 21 Juni 2014 - 21:16

Rianne:

leuke foto's. ook kleurrijke daken.
    steenmannetje is goed gelukt.
    weer leuk om alles te lezen.
    hier ook alles goed, lekker weer, gefietst en met iemand van de Israelgroep wezen lunchen bij Oers Molenbakker.
    nu thuis en wat achter de computer. dadelijk mijn brood van de molenbakker nog verpakken en in de diepvries doen.
    een fijne avond en tot het volgende verhaal, groetjes, Rianne

• 21 Juni 2014 - 21:49

Margo:

Hallo Cobi en Wil,

Wat een mooie natuur en wat een mooie Trollen geniet er nog van.
    Groetjes Margo