Zondag 22 september 2013: Dinosaur footprints - Reisverslag uit Batalha, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Zondag 22 september 2013: Dinosaur footprints - Reisverslag uit Batalha, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Zondag 22 september 2013: Dinosaur footprints

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

23 September 2013 | Portugal, Batalha

Wat een genot om 's morgens op het terras door Diny en Cees een heerlijk ontbijtje te krijgen opgediend en wat jammer dat de laatste dag al weer is aangebroken. We hebben erg genoten in Casa Ceedina en als het aan ons ligt komen we er vast nog eens terug. Hierna nog een nachtje en dan gaan we verder naar Estoril. Ook een genot dat het zulk mooi weer is en dat de luchtvochtigheid hier vrij laag is (tussen 10 en 30%) waardoor het ondanks de 34ºC die het vandaag was, totaal niet drukkend of benauwd wordt en de warmte goed te verdragen is. Wel vinden we het een beetje jammer dat er zo weinig mensen reageren op onze verhalen. Een reactie vinden we altijd heel erg leuk!

Vanochtend hebben we wat geluierd aan het zwembad maar even na de middag zijn we vertrokken om naar druipsteengrotten hier in de buurt te gaan. Een goed doel i.v.m. de warmte omdat het in zulke grotten meestal niet zo warm is. We kwamen uit bij de Grutas da Moeda, vlakbij Fatima. Niet heel erg groot; het te bezoeken stuk is 350 m lang en 45 m diep. De temperatuur is er altijd 18ºC. Je mag alleen met een gids naar binnen en we zijn er toch wel een uurtje binnen geweest. De grotten zijn erg mooi maar op de foto's komt dat jammer genoeg lang niet zo goed over. Na ons wandelingetje door de grot hebben we nog een tijdje met de gids staan praten over van alles en nog wat. Van de komende verkiezingen in Portugal voor het lokale bestuur tot over een van zijn vakanties in Londen. Zeg maar een allround gesprek dus. Daarna in de auto gestapt en naar het Monumento Natural das Pegadas dos Dinossáurios gereden in Pedeira do Galinha. Op deze plek is een 147 m lange "walk in the mud" van Sauropod dinosauriers gevonden van 175 miljoen jaar geleden. Het is een wandelingetje van 1,5 km met een prachtig uitzicht over de omgeving en het dal van de Taag (Tejo). Wel een heuvelachtig maar nog goed te doen. Daarna sta je voor een groot kalkstenen plateau waarin de sporen van de dino's staan. Via een afgebakend pad kun je er tussendoor lopen. Wel raar dat hier ooit zulke grote reuzen hebben rondgelopen...een beetje Jurassic Park zeg maar. Nou hadden we het zo gezien, wat foto's gemaakt en terug naar de parkeerplaats. Leuk om meegepikt te hebben. Terug bij onze B&B een duik genomen in het zwembad en nog even heerlijk op een ligbedje in de zon gelegen. Vanavond samen met andere gasten en Diny en Cees genoten van een heerlijke maaltijd op het terras. Het koelde vanavond minder snel af en we hoefden dan ook niet naar binnen om een vest of omslagdoek te halen. Fijne avond geweest met leuke gesprekken.

• 23 September 2013 - 10:20

Carolina:

Je verteld de verhalen altijd zo spannend en zo uitgebreid...net of je er zelf bij bent..leuk, was dat maar waar !!! En vooral met de foto's erbij krijg je echt een vakantie gevoel..

• 23 September 2013 - 10:34

Henk Vesters:

Dag Cobi en Wil,

Had ik al aan jullie doorgegeven dat Martien Schevers is overleden?
    Steeds als ik jullie mailtje binnenkrijg stuur ik deze door aan Roger en Willie!
    Mooie vakantie hebben jullie daar zo te zien op de foto's.
    Wat is eigenlijk de doorsnee in cm van zo'n dino pootafdruk?
    Nou ik wens jullie nog een hele fijn vakantie toe en tot ziens!

Groet Henk.

• 23 September 2013 - 12:44

Jose:

Ondanks dat je zegt dat de foto's van de druipsteen grotten tegenvielen vindt ik ze toch wel erg mooi hoor. En lekker zo'n zwembad helemaal voor jezelf. Lijkt me ook een raar idee om tussen die dino voetsporen te lopen toch maar goed dat ze er niet echt meer zijn he! veel plezier nog jose.

• 23 September 2013 - 16:17

Rianne:

hoi Cobi en Wil,

een van je vaste reageerders was er zelf niet. en we hebben het erg druk, familiedag etc. dus komt het er deze keer niet van om te reageren,. maar nu jullie schrijven dat het jullie het zo jammer vinden, zal ik nu toch maar reageren.
    wat een grote voetstappen van die dinosaurussen.
    ik vind de foto's van de grotten wel mooi hoor.
    zo lekker aan het zwembad luieren en nog wat zwemmen, het kon slechter.
    groetjes, Rianne

• 23 September 2013 - 17:50

Karin:

haha, zo kun je het wel uithouden! Mooie foto's van de druipsteengrotten. Ik heb nog eens gegoogled op jullie vakantieverblijf en ik kan me voorstellen dat je daar nog graag een keertje terug wilt. Ziet er mooi, proper maar ook gezellig uit allemaal. Fijne reis als jullie verder gaan.

• 23 September 2013 - 19:40

Betsie:

Hoi Cobi en Wil, geniet nog lekker van jullie warme weer daar ook wij hebben het hier aan zee lekker met dit weer en ook het klossen is heel leuk. Het wordt een hele mooie sjaal en wel in de kleur blauw/aqua.
    Tot horens van jullie volgende verslag en de foto's die jullie nog meer gemaakt hebben zie ik nog wel.

• 23 September 2013 - 20:52

Margo:

Hee luitjes,
    Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben B en B ziet er goed uit fijn groot zwembad erbij, en mooi weer, de omgeving is ook mooi op de fotos te zien.
    geniet er nog van, groetjes Margo en Jack