Vrijdag 27 september 2013: Plannen weer gewijzigd! - Reisverslag uit Estoril, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Vrijdag 27 september 2013: Plannen weer gewijzigd! - Reisverslag uit Estoril, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 27 september 2013: Plannen weer gewijzigd!

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

28 September 2013 | Portugal, Estoril

Vanmorgen schrokken we om half 7 wakker van het onweer, terwijl de regen met bakken naar beneden kwam. Gisteravond waaide het al heel erg hard en we wisten wel dat er kans op een buitje was vandaag, maar dit weer hadden we niet verwacht. Toen we rond 9 uur gingen ontbijten zat de lucht nog steeds potdicht en regende het nog steeds pijpenstelen. Aangezien we geen zin hadden om de hele dag in de regen te moeten rondlopen in Lissabon de plannen maar weer aangepast. Bovendien weten we zo zeker dat we nog eens terug moeten keren naar Portugal omdat we a. Lissabon nog niet hebben bezocht en b. we het een geweldig land vinden met alles wat voor een fijne vakantie nodig is. De Portugezen zijn aardige mensen; het eten en drinken is geweldig; er is ontzettend veel te zien; het weer is goed of heel goed en zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Het wordt zeker een tot ziens als we zondagochtend weer naar huis vliegen!

In de loop van de ochtend zijn we op aanraden van Maria naar Cascais Shopping gereden; een groot winkelcentrum met zo'n 200 winkels. We hebben er een uurtje rondgelopen maar hadden het eigenlijk zo gezien. Wel kwamen we er Starbucks nr. 2 in Portugal tegen. Deze keer hebben we er wel koffie gedronken, daar konden we toch echt niet omheen. Daarna weer terug naar Estoril. Nadat we onze reisgids hadden geraadpleegd besloten om vanmiddag dan maar een ander paleis in Sintra te gaan bekijken nl. het Palácio da Pena. Gelukkig was het ondertussen droog geworden al zag de lucht nog wel aardig grijs in plaats van het prachtige blauw van de afgelopen 2 weken en al was er nog wel steeds heel veel wind. Het Palácio da Pena staat op ruim 500 m hoogte boven Sintra, nog hoger dan het Moorse kasteel. Alleen het weggetje erheen is al een avontuur zo steil is het en zo smal. Jammer genoeg bleek boven alles in de wolken te zitten en was er niets te zien van wat anders een prachtig uitzicht over Sintra en omgeving moet zijn. Het was er gewoon dichte mist. We moesten parkeren op de onderste parkeerplaats omdat we de andere per ongeluk voorbij gereden waren en daardoor was het al een heel eind klimmen naar de toegangspoort. Daar zagen we dat het ook nog een gigantische klim naar het Paleis zou worden over een smal slingerend weggetje. Gelukkig hadden ze daar een oplossing voor en konden we voor € 2,-- p.p. met een soort trammetje op en neer naar het paleis vanaf de ingang. Het laatste stukje moest je dan toch nog te voet omhoog; ook nog best steil trouwens. Bij het tuincafé bij de ingang eerst nog een broodje gegeten en daarna hup met het trammetje naar boven. Het paleis is een vreemd bouwsel. Een echt ratjetoe van allerlei stijlen. Je komt door een Moorse poort binnen maar daarna zagen we allerlei dingen van Manuelstijl en Moorse invloeden tot gotiek en Duitse accenten. Het is in de 19e eeuw gebouwd als het zomerpaleis van Ferdinand van Saksen-Coburg-Gotha die getrouwd was met konigin Maria II. Natuurlijk wordt er momenteel ook aan dit paleis gerestaureerd en was niet alles te bezichtigen. Wat er staat is wel apart want ook het interieur is een mengelmoes van allerlei stijlen. Het paleis is gebouwd op de resten van een klooster uit de 15e eeuw en de kloostergang is nog zo'n beetje intact. In tegenstelling tot de andere paleizen die we hebben gezien zijn de ruimtes laag en vrij klein. Ook zagen we in dit paleis voor het eerst 2 echte badkamers. Sinds 1910, toen de republiek Portugal werd uitgeroepen, is dit paleis al een museum en in oude staat bewaard. Door de mist konden we ook niets zien van het omliggende park en zijn we na het bezoek weer teruggereden naar Estoril waar we nog even hebben rondgekeken bij het Formule I circuit. Jammer genoeg mochten we er niet in maar door de hekken was ook nog wel wat te zien. Er reden af en toe wat auto's rond o.a. een Ferrari. Vanavond hebben we onze dagen in Estoril afgesloten met een bezoek aan Marés Viva II waar ze na afloop van ons etentje afscheid van ons namen door te zeggen dat ze ons volgende zomer weer terug verwachten!

• 28 September 2013 - 09:37

Karin:

Fijn dat jullie weten dat jullie hier nog eens terug willen komen. Het is een prachtig land. Voor nu wens ik jullie een hele fijne terug reis en tot dinsdag.

• 28 September 2013 - 17:33

Jose:

jammer van dat slechte weer maar wel een goede reden om terug te gaan voor lissabon. Maar dit paleis is ook weer heel mooi. Ben nu bij krystle naar de outlet geweest en in het centrum geweest is niet echt een mooi centrum geen mooie gebouwen wel behoorlijk centrum. Lekker ff in de tuin gezeten in de zon. Gaan nu aan de mosselen en daarna ga ik ff lekker ontspannen in bad. Morgen gaan we ff in blaricum rondkijken ff kijken waar al die bekende nederlanders wonen. Stuur morgen wel wat foto's heb er nog niet veel gemaakt.
    groetjes jose