Rondrit door het Tramuntanagebergte, 29-09-2015 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Rondrit door het Tramuntanagebergte, 29-09-2015 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Rondrit door het Tramuntanagebergte, 29-09-2015

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

30 September 2015 | Spanje, Palma de Mallorca

De zon scheen vanmorgen en hebben we heerlijk buiten kunnen ontbijten. Rond 11 uur vertrokken we uit Cala d’Or voor een tocht door de Tramuntana, de bergen tussen Palma en Formentor. In Palma reden we eerst nog even verkeerd waardoor we bij de baai moesten draaien en en passant de kathedraal in de volle zon zagen staan. Vanuit Palma ging het richting Valldemossa en begon de lucht te betrekken. Vlak voor Valldemossa kwam het er ineens weer met bakken uit en van de plaats bekijken kwam dus ook niets want we konden zo de auto niet eens uit komen zonder meteen doornat te worden. Doorrijden dan maar en hopen dat we de regen voor konden blijven. Dat lukte heel even maar het was net alsof we de buien meenamen. In Deià, een beroemd kunstenaarsdorp, was geen parkeerplaats te vinden, dus werd het ook doorrijden. De route was prachtig met mooie vergezichten maar praktisch geen uitkijkpunten om te fotograferen. Erg jammer. Wel besloten om als we nog eens terugkomen naar Mallorca deze route nog eens te doen met wat mooier weer.

Voorbij Sóller kwamen we bij het uitzichtpunt Mirador de Ses Barques met een prachtig uitzicht op Port de Sóller en een restaurantje waar we koffie hebben gedronken op het overdekte terras want de regen had ons inmiddels weer ingehaald. Hierna gaat het bergop naar de Puig Major, met 1447 m de hoogste berg van Mallorca, waarvan de top militair en dus verboden terrein is. Daarna duikt je de 400 m lange Túnel de Monnàber in waarna er 2 stuwmeren voorbij komen de Embassament de Cúber en de Embassament des Gorg Blau. Bij Gorg Blau zagen we 3 gieren rondjes vliegen boven een bergtop en heb ik een steenmannetje gebouwd. Moet toch iets te doen hebben terwijl Wil naar vogels staat te turen hè :).

Regelmatig moesten we ergens stoppen om bussen te laten passeren of omdat tegenliggers dachten dat ze de hele weg voor zich alleen hadden. Ook op deze bergroute weer talloze fietsers die je hier met minimaal 1,5 m afstand moet passeren en dus wordt het af en toe behoorlijk krap op de vaak smalle bergweggetjes. Op een gegeven moment krijg je dan de afslag naar Sa Calobra, een grote uitdaging zelfs voor zeer ervaren chauffeurs zegt de reisgids. De weg daalt met talloze haarspeldbochten de 800 m hoge klifwand af naar de inham aan zee beneden. Onder deze bochten de beroemde “stropdasknoop” Nudo de Corbata en het “oog van de naald” Caval Bernat tussen 2 grote rotsblokken. Toen we daar reden begon het lampje van de benzinetank te knipperen en dat was niet grappig op die steile weg. Twee km voor het einde van de 15 km lange weg was er een uitzichtpunt net voor het oog van de naald. Daar konden we op het heel kleine dorpje kijken en zagen geen benzinepomp. Vandaar zijn we dus maar omgedraaid. Weer boven keek Wil hoeveel km we nog konden rijden en dat zou een km of 8 zijn. Er stond een richtingsbordje met benzinepomp 9 km….gelukkig hebben we het gehaald….maar volgens Wil maar net!

In Lluc aangekomen vonden we het te laat om het grootste en belangrijkste bedevaartsoord van Mallorca nog te gaan bekijken. Dit komt ook op ons lijstje voor een volgende keer te staan. Wel kwamen we erachter dat er zelfs een speciale Camina op Mallorca is van Artà naar Lluc (spreek uit: joek), een bedevaartsroute compleet met richtingsborden, schuilhutten etc. Via Inca naar de snelweg gereden. Naar beneden rijdend zagen we dat de hele lucht boven Mallorca dicht was getrokken en het overal grijs en bewolkt was. Onderweg hadden we dan ook nog de nodige stortbuien maar waren we rond half 7 weer terug in onze studio. De temperatuur varieerde vandaag van 24° in Palma tot 16°C tijdens een regenbui in de bergen. Blij dat we ons vest bij ons hadden bij die laatste temperatuur.

Tegen kwart voor 8 vertrokken naar Portocolom voor een etentje met Rianne en Ylmé die daar nu 2 jaar wonen. Onderweg begon het te regenen en kwam het zo hard naar beneden dat we af en toe stapvoets moesten rijden om nog wat te kunnen zien. Ook nu weer rivieren over de weg en kolkende putten. Tommie had een beetje moeite om ons naar ons afspreekpunt te brengen maar uiteindelijk vonden we elkaar na een telefoontje. Gezellig gegeten in het Italiaanse restaurant Es Retorn aan de haven. Een aanrader; de pizza’s zijn er super lekker. Samen een heel gezellige avond gehad en even na elven weer terug gereden naar Cala d’Or.

• 30 September 2015 - 12:54

Karin:

Leuk om de foto's van de 28e hier toch nog te kunnen zien.
    Alle soorten vakantieweer komt er langs bij jullie he? En gezellig als jullie leuke vakantievrienden hebben om te genieten.
    Tis een mooi eiland. Leuk om zo weer een klein beetje mee te reizen :)
    Kaatje

• 30 September 2015 - 13:08

Laurin:

Hoi Cobi en Wil,

Wat een pech met al die regen. Ik dacht dat het op Mallorca altijd droog was

• 30 September 2015 - 13:19

Sonja:

Leuk om Mallorca weer eens te "herbeleven"! Feest der herkenning.
    Ik wens jullie alvast een goede terugreis, en... Voor de verandering zal ik morgenavond weer eens present zijn voor een knipbeurt. I.vm andere afspraken zal het niet voor half 9 zijn.
    Tot dan!
    Sonja

• 30 September 2015 - 17:42

Margo:

Goede terugreis morgen groetjes Timo Margo en Jack

• 30 September 2015 - 21:34

Jose:

Wel erg hoor al die regen en hier is het de hele dag zonnig geweest is het weer wat vorige wk nog hier was vlgs mij. Wel weer mooie foto's hoor die naald is heel apart denk trouwens dat ik die weg niet zou durven rijden met die bochten allemaal. Goeie terugreis en bedanktt voor de mooie verhalen zal ze weer missen.
    groetjes jose

• 02 Oktober 2015 - 19:51

Rianne:

mooie foto's, jullie hebben weer veel gezien en beleefd. het weer zat niet echt mee.
    jullie zijn al anderhalve dag thuis en nu pas een reactie.
    geniet van het weekend, groetjes, rianne