Maandag 16 september 2013: Mateus - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Maandag 16 september 2013: Mateus - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Maandag 16 september 2013: Mateus

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

17 September 2013 | Portugal, Vila do Conde

Dit reisverslag plaatsen we pas op dinsdagochtend 17 september. De 24e verjaardag van ons nichtje en "house sitter" Anouk. Van harte gefeliciteerd!

Na het ontbijt eerst even naar de Toeristeninformatie gelopen. Die hadden echter alleen info over Vila do Conde en die hadden we in het hotel al gekregen. Daarna wilden we naar het kantmuseum annex kantschool en die bleek op maandag gesloten. Morgen een nieuwe poging. Terug in het hotel besloten om richting Vila Real te rijden en daar in elk geval de Casa de Mateus te gaan bekijken en een stukje door Parque Natural do Alvão te rijden. Bij de Lidl wat te drinken voor onderweg gehaald en bij de benzinepomp een kaart van Portugal en drank voor de auto. Toen kon de reis beginnen want het viel heel erg tegen. De weg was goed hoor daar niet van, gewoon de hele tijd snelweg. We hebben hier trouwens een soort chip in de auto die de tol registreert; rekenen we aan het eind van de vakantie het totaalbedrag af bij de car rental. Heel makkelijk, kun je bij de tolpoorten gewoon doorrijden en hoor je een piepje in de auto of er springt een licht op groen nadat je eerst het bedrag te zien krijgt. Vila Real bleek een stuk verder weg te liggen dan wij dachten en via de snelweg was het nog veel verder. Tommetje had ons namelijk helemaal om laten rijden en niet de korste verbinding genomen. Een hele tijd in de auto dus. Het bleek ook nog een hele toer om de Casa de Mateus te vinden. Stond erg slecht aangegeven. We moeten weer even wennen aan de zuidelijke manier van doen. Op een gegeven moment zag ik een bordje in het voorbijrijden en stonden we er tot onze verbazing voor. Konden de auto parkeren op een klein pleintje onder de bomen wat wel fijn was want de temperatuur was ondertussen opgelopen tot 31ºC. Op het pleintje stonden ook een paar picknicktafels en daar hebben we half in de zon en de schaduw onze lunch opgegeten. De Casa de Mateus: Via de poort kom je in het park en bij het 18e eeuwse slot: Solar de Mateus. Dit paleis is bekend van de etiketten van de Mateus Rosé en is van de graven van Vila Real. Het paleis ligt achter een vijver en is druk versierd met torentjes en trappen. De kerk en de stallen met daarin de wijnmakerij liggen er links van. Rond het paleis ligt een prachtige tuin die geïnspireerd is op de tuinen van Versailles met o.a. een tunnel van ceders en veel strak gesnoeide buxushagen. Om de tuinen heen liggen de wijngaarden en boomgaarden van het domein. Jammer genoeg mochten er in het paleis geen foto's worden gemaakt want het is er prachtig. Alle plafonds zijn van kastanjehout en rijk bewerkt. De schilderijen, meubilair etc. zijn ook de moeite waard evenals de bibliotheek met ruim 3500 boeken, waaronder oude handschriften etc. Omdat de kapel erg vochtig is hebben ze in 2 kamers een groot gedeelte van de kunst uit de kapel ondergebracht met o.a. een ivoren Mariabeeld. Aansluitend hebben we door de tuinen gewandeld en nog even gekeken bij het verwerken van de witte druiven die momenteel al worden geoogst. In de oude stallen kon je ook wijn proeven maar dat wilden we zo midden op de dag en met meer dan 100 km voor de boeg toch niet aan beginnen. Aan de overkant op het pleintje op een terrasje koffie en thee gedronken en op weg naar het Parque Natural do Alvão. Dat viel echt heel erg tegen want dat is getroffen door de bosbranden en we reden dus hele stukken door zwart geblakerd bos of verbrande velden. Dis is een berggebied en je zou vanaf deze route een heel mooi uitzicht moeten hebben maar het was erg heiïg. Dat kwam waarschijnlijk omdat in de buurt van Braga weer bosbranden zijn en de rook zich over grote afstand verspreid. Op de terugweg zagen we de rook opstijgen in de verte. Nog even bij de Fisgas de Ermelo gestopt, een waterval. Die konden we echter alleen van grote afstand zien omdat om er vlakbij te komen we nog een hele wandeling zouden moeten maken en het ondertussen al 6 uur geweest was. Niet gedaan dus. Rond half 8 waren we terug bij het hotel waar we schrokken van de kou toen we uitstapten. Binnen een uur van 29 naar 19º, een groot verschil. We hebben ons omgekleed en zijn gaan eten bij Republika Restaurant, het enige dat open was van de door het hotel aanbevolen restaurantjes. Ook hier hebben veel zaken op maandag rustdag net als in Nederland.

• 17 September 2013 - 13:02

Betsie:

Wat een prachtig kasteel maar inderdaad van buiten heel erg druk versierd. Je weet gewoon niet waar je moet kijken. Ook de tuinen zijn prachtig. Jammer van de bosbranden maar het heeft ook wel wat dat zwart geblakerde bos en dan toch weer groen wat er weer doorheen komt.
    geniet ze nog

• 17 September 2013 - 19:30

Jose:

Vindt het kasteel heel mooi met al die torentjes en zowiezo vindt je veel wit met beige in portugal wat ik mooi vindt moeten ze hier ook maar doen die stomme gewone stenen hier. veel plezier nog.

• 17 September 2013 - 22:17

Karin:

We worden meteen getracteerd op mooie foto's, wat een prachtig kasteel en mooie tuin. Veel plezier, lekkere temperatuur daar nog.

• 17 September 2013 - 22:45

Anouk:

Bedankt voor deze zoveelste felicitatie haha! Ik heb vanmiddag jullie kaart ook gekregen, kei leuk! Altijd leuk om een kaart te mogen openmaken. Hij is ook erg leuk. Hier is alles goed! Alles goed met de vogels. Heel veel plezier nog. X Anouk