Dinsdag 24 juni 2014: Akranes - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Dinsdag 24 juni 2014: Akranes - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 24 juni 2014: Akranes

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

25 Juni 2014 | IJsland, Reykjavik

Vannacht is het jammer genoeg weer gaan regenen en de lucht is helemaal dichtgetrokken. Toch in de auto gestapt om de omgeving boven Reykjavik te gaan verkennen. Ook daar is het hartstikke mooi maar door de donkere luchten, regen en laaghangende bewolking zagen we toch een heel stuk minder dan de afgelopen paar dagen. Onderweg was het af en toe wel even een paar minuten droog maar daar was ook alles mee gezegd. Er stond ook een hele harde wind en omdat we bijna de hele tijd langs de kust reden had Wil met het rijden ook erg veel last van de zijwind.
We zijn via de Ringweg richting Akranes gereden dat op de punt tegenover Reykjavik ligt. Op die punt staan ook weer 2 vuurtorens, zoals we op Reykjanes ook al zagen. Je kunt er via een tunnel onder de Hvalfjördur door binnen vrij korte tijd zijn, maar wij hebben de lange weg genomen en zijn helemaal om de Hvalfjördur (vertaling: Walvisfjord) heen gereden. Over de binnenwegen zie je tenslotte meer dan als je alleen op de Ringweg blijft. Onze eerste stop was bij Kaffi Kjós aan het mooie meer Medalfellsvatn waar we koffie hebben gedronken met uitzicht op het meer. Een stukje verderop kwamen we onze 2e smalle brug tegen en hebben nu ook een foto gemaakt van het bijbehorende verkeersbord én van de prachtige stroomversnellingen in de rivier die uitkomt in de Hvalfjördur. Ook op een paar andere mooie plekjes hebben we fotostops ingelast en eindelijk ook eens wat loslopende schapen op de foto gezet. Er schijnen hier in Ijsland namelijk veel meer schapen te zijn dat dan er mensen wonen. Eenmaal aangekomen in Breid, zoals het stuk van Akranes bij de vuurtorens heet, stond er zoveel wind en regen dat we onze lunch maar weer eens in de auto hebben opgegeten. Met veel moeite konden we wat van Reykjavik onderscheiden aan de overkant, maar op de foto zie je er natuurlijk niets van. In de stromende regen doorgereden naar Borgarnes waar je komt over een lange brug over de Borgarfjördur. Daar bleef het er met bakken uitkomen zodat we na er koffie te hebben gedronken bij een koffietentje bij de plaatselijke Bonus supermarkt maar omgedraaid zijn naar Reykjavik. We hadden daar maar gelijk wat boodschappen gedaan om vanavond nog een keertje in het appartement te koken. Op de terugweg de tunnel genomen die 5770m lang is met een maximale diepte van 165m. Het scheelt wél 60 km. De tol voor de tunnel is ISK 1000 (€ 6,50) dus dat valt best mee. Al snel waren we weer thuis en is Wil nog een rondje gaan lopen terwijl ik aan een mooi boek ben begonnen.

• 25 Juni 2014 - 08:05

Ria:

Goeie morgen vakantiegangers.
    Wat hebben jullie slecht weer,maar het is daar wel mooi zo op de foto,s te zien.
    Morgen hebben we de uitvaart van tante lies.
    Dus het was niet fijn thuiskomen met 13 uur vertraging vanuit Málaga. Het vliegtuig was kapot.
    Genieten jullie nog maar lekker .
    Gr.ria

• 25 Juni 2014 - 10:33

Joss:

Jammer van dat slechte weer wel weer mooie foto's van de natuur ondanks dat.
    groetjes jose

• 25 Juni 2014 - 19:55