Maandag 23 juni 2014: Perlan - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Maandag 23 juni 2014: Perlan - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Maandag 23 juni 2014: Perlan

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

24 Juni 2014 | IJsland, Reykjavik

Vandaag leek het weer in elk geval droog te blijven en vanmiddag hebben we zelfs de zon weer gezien. Besloten dat we het vandaag rustig aan doen na de drukke dag gisteren, vooral ook omdat Nederland vandaag weer moet voetballen en we dan wel hier willen zijn om te kijken. Voor de middag heeft Wil zijn rondje Seltjarnarnes vogelreservaat weer gedaan terwijl ik hier wat aan gerommeld heb. Na de lunch zijn we naar Perlan gereden, dat de Parel betekent. Toen we er aankwamen hebben we eerst een wandeling door het bos gemaakt dat bij de parkeerplaats begint en daarna zijn we pas de binnenkant gaan bekijken. Perlan bestaat uit 6 watertanks op de heuvel Öskjuhlid met daarop een 14m hoge glazen koepel. Onder die koepel zitten een cafetaria op de 4e verdieping en een ronddraaiend restaurant op de verdieping daarboven. Het restaurant gaat pas 's avonds om 18.00 uur open, dat hebben we dus niet gezien. Maar in het cafetaria hebben we een lekker kopje koffie gedronken. Vanuit het cafetaria kun je naar buiten waar een balustrade is die helemaal rond de koepel loopt zodat je het mooie uitzicht van alle kanten kunt bekijken. We hadden er de tot nu toe helderste dag voor uitgekozen zodat we ook de bergen overal rondom op de achtergrond goed konden zien. De vorige dagen hing er steeds veel laaghangende bewolking boven die bergen. De watertanks die het gebouw vormen hebben ieder een capaciteit van 24.000 m³. De ruimte tussen de watertanks is een sfeervolle ruimte met moderne kunst en een vanuit de kelder een op een geiser lijkende fontein.
Na een tussenstop bij de supermarkt waren we rond kwart over 4 terug. We hebben dus het grootste gedeelte van de wedstrijd Nederland-Chili kunnen zien en Nederland met 2-0 zien winnen. Ook al was Nederland al door, we weten nu tenminste dat ze de volgende wedstrijd zondagavond 30 juni om 18.00 uur tegen Mexico spelen. Dan zijn wij weer thuis om te kijken. Op de Ijslandse zender werd trouwens Australië-Spanje uitgezonden maar gelukkig kunnen we de Deense tv hier ook aan en die zond wel de goede wedstrijd rechtstreeks uit. Vreemd om te kijken met commentaar in een taal waar je niets van begrijpt en je je afvraagt wie ze nu precies bedoelen door de soms hele rare uitspraak van de Nederlandse namen, maar toch wel heel allemaal heel leuk natuurlijk.
Na de wedstrijd zijn we naar Reykjavik gereden om ergens te gaan eten. Even rondgelopen door de straatjes rond de haven en uitgekomen bij het Grillhúsid, waar we ons weer vol hebben laten stoppen met lekker eten. Dat is helemaal niet zo moeilijk hier. Tot nu toe heeft alles ons goed gesmaakt. Er staan hier in sommige restaurants echter wel zaken op het menu waar we ons echt niet aan willen wagen zoals: Lundi (papegaaiduiker), Hákarl (gefermenteerde Groenlandse haai) of Hrefna (walvis=dwergvinvis). Zagen we vanavond bij een paar restaurants ook weer op de menukaart staan en zijn die voor alle zekerheid maar voorbij gelopen, naast dat we er niet aan moeten denken dat te eten zijn de prijzen van die “delicatessen” ook nog eens uitzonderlijk hoog.

• 24 Juni 2014 - 08:34

Karin:

Wat een prachtig en modern gebouw, mooie architectuur, als je het zo aan de buitenkant ziet zou je die binnenkant absoluut niet verwachten.

• 24 Juni 2014 - 10:24

Jose:

Apart gebouw met die glazen koepel en mooi uitzicht ook. Ja als nederland voetbalt moet je zelfs je vakantie ff onderbreken he! Heb ook zitten kijken kijk normaal nooit geen voetbal!!
    Veel plezier weer vandaag!
    Grtjs Jose

• 24 Juni 2014 - 21:07

Rianne:

hoi Cobi en Wil,

weer mooie dingen gezien gisteren, zie ik wel. bij die koepels moest ik denken aan het Israëlmuseum in Jeruzalem, daar liep water over heen om de boekrollen goed te kunnen bewaren.

het is nog steeds gelukt om geen voetbal te kijken.
    is niet echt ons ding, we horen wel als er gescoord is.
    vandaag weer een mooie dag gehad?
    groetjes, Rianne