Laatste dag en terugreis, 20 en 21 maart 2017 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Laatste dag en terugreis, 20 en 21 maart 2017 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Laatste dag en terugreis, 20 en 21 maart 2017

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

23 Maart 2017 | Nederland, Veldhoven

Maandag 20 maart: Tot 4 uur vannacht als een blok geslapen, daarna steeds wakker. Ook Wil heeft nogal wat liggen draaien. Tot onze grote teleurstelling regent het al heel de morgen hier in Singapore en niet zomaar een klein beetje; het komt er echt met bakken uit. Aangezien ik flinke hoofdpijn had na het ontbijt terug naar onze kamer en met wat paracetamol op nog even gaan liggen. Daarna ruim de tijd genomen voor het verslag en foto’s van de laatste 2 dagen. Buiten regent het namelijk nog steeds en zodoende zal er van een bezoek aan de Botanic Garden of the Gardens by the Bay wel niet veel komen. Al hebben we nog tijd genoeg aangezien we pas om 21 uur worden opgepikt voor onze transfer naar het vliegveld. Wil heeft ondertussen tv zitten kijken en op zijn tablet wat spelletjes zitten doen.

Even na de middag bleek het ineens toch droog te zijn en hebben we onze spullen ingepakt om de koffers beneden in de opslag te kunnen zetten, zodat we niet rond 4 uur weer terug moeten zijn om uit te checken. Eerst wat wezen eten in de food court van het Raffles Shopping Centre en daarna met een taxi van het hotel naar de Gardens by the Bay. De temperatuur was toch zo’n 29 °C en dat met een hoge luchtvochtigheid…de straaltjes liepen al snel over mijn hoofd, nek en rug. Wil heeft daar helemaal niet zo’n last van. Raar toch. Enfin we waren er zo. Bij de ingang onze ogen al uitgekeken naar de 3 Supertree’s die daar staan, nagemaakte bomen waarvan de stammen bekleed zijn met heel veel verschillende plantensoorten waaronder veel orchideeën en zodoende een soort vertikale tuinen vormen. Heel apart om te zien. Daarna eerst de 2 grote kassen bezocht, het Cloud Forest en de Flower Dome. Als je in het Cloud Forest binnenkomt is het eerste wat je ziet een super hoge waterval “The Falls” geheten. Je moet niet te dicht bij het hek komen want dan ben je gelijk flink nat. Daarna loop je via een hellend pad en roltrappen en/of liften in de binnenstructuur helemaal naar boven. De buitenkant is helemaal bekleed met planten en bloemen en op verschillende verdiepingen zijn extra tuinen ingericht. Er worden mistsluiers de ruimte ingeblazen waardoor je als het ware door de wolken terug naar beneden loopt. Tussen de bloemen en planten staan op veel plekken ook prachtige houtsnijwerken en beelden.

De Flower Dome is de grootste glazen kas ter wereld en staat als zodanig sinds 2015 in de Guinness World Records. Een gedeelte van de Flower Dome heeft een vaste opstelling zoals de Succulent and Cactus Garden, de Australian and Mediterrenean Garden enz. Er is echter ook steeds een wisseltentoonstelling die in maart Blossom Bliss heeft en bestaat uit allerlei bloeiende kersenbloesemboompjes. Dit lijkt vooral voor Japanners interessant te zijn, want zeker 98% van de bezoekers in de Flower Dome komt uit Japan en allemaal maken ze alleen maar selfies met de kersenbloesem. Het was mooi maar Wil en ik zijn het er toch wel over eens dat wij het Cloud Forest mooier vinden. Hierna zijn we nog een klein stuk door de bijzonder mooie tuinen gelopen en naar de Supertree Grove gegaan. Onderweg kwamen we ook nog het bord van de overstekende otters tegen en verderop zagen we in een van de vijvers ook een otter zwemmen. Helaas geen foto, ging te snel. De Supertree Grove is het gedeelte van de tuin waar meer van die nagemaakte bomen bekleed met planten staan van tussen de 25 en 50 m hoog. Ook de OCBC Skyway, die op 22 m hoogte een aantal van de Supertrees met elkaar verbindt, en waarvan je een prachtig uitzicht hebt op de tuinen en de omgeving. Ook is er in een van de supertrees bovenin een restaurant gevestigd. In de Supertree Grove en ook bij de ingang stonden allerlei felgekleurde dinosaurussen waarvan wij niet meteen snapten wat die daar nu deden. We vonden ze ook eigenlijk ook niet bij de rest van de entourage passen. Bleek echter dat van 10 maart t/m 2 april het Childrens Festival wordt gehouden en dat daarvoor die dino’s er staan. Ja, dat snapten we dan natuurlijk wel weer. Er waren zelfs lopende dino’s waar kinderen een ritje op kunnen maken. ’s Avonds om 19.45 en 20.45 uur wordt er in de Supertree Grove een muziek en lichtshow gehouden. Jammer genoeg konden wij daar niet op wachten want dan zouden we te laat terug zijn in het hotel.

Tegen 7 uur pakten wij een taxi terug en hebben we bij de Thai Express nog wat lekkers gegeten. In het hotel de sleutel van de hospitality room opgehaald waar we ons nog konden opfrissen. Om kwart voor 9 kwamen we beneden en stond de taxichauffeur al op ons te wachten. Ruim een half uurtje later werden we alweer afgezet op Changi Airport. Inchecken en door de douane was snel gebeurd en de security check was pas bij de gate. Ondertussen waren we natuurlijk best moe en hebben we zo makkelijk mogelijke stoelen opgezocht in de lounge om tot het boarden nog wat onderuit gezakt te kunnen uitrusten. De security check en het boarden begon op tijd en om 23.55 uur vertrok het vliegtuig terug naar Nederland. Na een bijna 13 uur durende nachtvlucht landden we op dinsdagochtend 21 maart om 06.21 uur op Schiphol en konden we een kwartiertje later het vliegtuig verlaten en op zoek naar de bagageband. Alles bij elkaar ging het best snel en stonden we even voor half 8 bij de taxibalie in de aankomsthal. De chauffeur was er nog niet en dus konden we nog een lekkere beker koffie halen bij Starbucks. Dat was wel nodig om onze ogen nog even open te kunnen houden. Deze keer troffen we een hele aardige vrouwelijke taxichauffeur die ons rond half 10 thuis af heeft gezet en daarmee was onze vakantie voorbij.

Het zijn geweldige weken geweest en wat hebben we toch ontzettend veel gezien en meegemaakt en van alles genoten. De tijd is werkelijk voorbij gevlogen. In Nieuw Zeeland hadden we nog zoiets van “we willen hier blijven en nog lang niet naar huis” maar toen we eenmaal op weg waren naar Sydney en Singapore vonden we beiden dat het zo wel mooi was geweest en we het thuisffront toch ook wel weer graag zouden willen zien. Inmiddels weten we ook dat we op het Noordereiland ongeveer 2332 km hebben gereden. Met de op het Zuidereiland verreden kilometers erbij komt de totaalstand daarmee op zo’n 5423 km.

Verder willen we jullie allemaal van harte bedanken voor alle leuke reacties en hopelijk tot bij een volgende reis weer! Tot ziens!

• 23 Maart 2017 - 22:06

Karin:

Welkom thuis. Mooi eindverslag met foto's. Fijn dat we zo weer konden meegenieten.

• 23 Maart 2017 - 22:07

Sylvia:

Wauw wat een mooie foto 's geniet er nog van. En een goede reis Naar Nederland. Welkom. In VELDHOVEN groetjes SYLVIA

• 23 Maart 2017 - 22:24

Lieke Aben:

Wat fijn dat jullie zo genoten hebben! De foto 'S zijn heel mooi!!
    En natuurlijk heel fijn dat jullie weer goed thuis zijn gekomen!

• 23 Maart 2017 - 23:43

Jose:

Waren weer mooie foto's hoor van jullie laatste vakantiedag, jammer voor jullie dat het weer voorbij is.
    Ook jammer dat er nu geen verslagen meer komen, heb er weer van genoten.
    grtjs J

• 24 Maart 2017 - 01:10

Linda Verheij:

Dankjewel dat ik van jullie reis heb mogen meegenieten en welkom thuis!

• 25 Maart 2017 - 15:30

W Hagelaars:

geweldig wat een mooie vakantie en al die prachtige foto's
    nu na die droomreis lekker uit gerust naar huis
    groetjes elly walter