Rothenburg/Tauber en Dinkelsbühl,18 september 2016 - Reisverslag uit Oberbechingen, Duitsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Rothenburg/Tauber en Dinkelsbühl,18 september 2016 - Reisverslag uit Oberbechingen, Duitsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Rothenburg/Tauber en Dinkelsbühl,18 september 2016

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

18 September 2016 | Duitsland, Oberbechingen

Op tijd opgestaan en onze spullen weer ingepakt. Na het ontbijt nog wat opgeruimd en nadat we hadden afgerekend om half 10 vertrokken uit Hüttenheim. Zoals verwacht was het helemaal bewolkt en regende het behoorlijk. Het was rond de 14°C en is de hele dag niet meer geworden. Onderweg merkten we ook dat de ruitenwissers het niet meer goed deden. Uit de ene bleek een stukje weg en aan de andere zat een riefeltje los. Bij verschillende pompen gestopt maar nergens hadden ze de juiste maat. Morgen op zoek naar een Opel Werkstatt of andere zaak waar ze ruitenwissers verkopen. Wel zo makkelijk als die dingen goed werken met regenweer.

Weer terug naar de Romantische Strasse. Eerst naar de Herrgottskirche in Creglingen. Blijkt precies tegenover het vingerhoedjesmuseum te liggen maar dat hebben we afgelopen donderdag compleet over het hoofd gezien. In de Herrgottskirche staat het Maria-altaar van Tilman Riemenschneider uit 1505-1508. Tilman Riemenschneider is een van de belangrijkste Duitse houtsnijders en beeldhouwers van de laatgotiek en de vroege Renaissance. Het Maria-altaar is meer dan 9 m hoog en bijna 3.70 m breed maar natuurlijk mochten er binnen in de kerk weer geen foto’s worden gemaakt, zodat ik er maar weer eentje op internet heb gezocht. Het is werkelijk prachtig houtsnijwerk wat je te zien krijgt. Op het altaar zijn allerlei gebeurtenissen uit het leven van Maria afgebeeld.

Van Creglingen ging het naar Rothenburg ob der Tauber. Een prachtig stadje, nog helemaal ommuurd met torens en poorten. Veel prachtige huizen maar ook andere leuke dingen zoals het Weihnachtsmuseum van Käthe Wohlfahrt en een grote winkel vol teddyberen van Steiff (die van Knopf im Ohr). Die waren vandaag gewoon open in tegenstelling tot de meeste andere zaken. In Rothenburg ook nog ergens koffie gedronken waarbij het zaakje ons deed denken aan die op Strijp S qua inrichting en uitstraling. Door een omleiding in Rothenburg waarbij een stuk weg van de Romantische Strasse was afgesloten konden we alleen via de Autobahn verder. De volgende afslag er weer af en terug op onze route naar Dinkelsbühl. Bij de afslag was een Autohof waar we nog snel even hebben geluncht voordat we verder gingen. Dinkelsbühl was een grote verrassing. Ook helemaal ommuurd met prachtige poorten en torens was de sfeer er ineens compleet anders dan tot nu toe. Veel minder vakwerkhuizen maar wel allemaal heel grote ruime verputzte huizen, zoals ze dat hier noemen. Huizen met een dikke stuclaag erop dus in allerlei kleuren. Het viel ons ook op dat ze in sommige straten ook allemaal een meter of wat van elkaar versprongen. Hoewel in Dinkelsbühl zeker net zoveel te zien was als in Rothenburg was het er wel een heel stuk rustiger. Zal wel aan het weer hebben gelegen want een stadje bekijken in de stromende regen is zelfs met een paraplu niet echt leuk.

Hierna besloten om ons eindadres in Oberbechingen in de navigatie te zetten en daarheen te rijden. Om kwart over 4 waren we hier en kregen een modern appartement dat pas een kwart jaar geleden in gebuik is genomen. Nog heel nieuw dus. Ook hier regen maar gelukkig hoort er een Biergarten bij het huis waar we vanavond een hapje konden eten en dus hoefden we alleen om te lopen en niet op zoek te gaan. Wel zo makkelijk. Lekker gegeten trouwens en tot slot ook nog een eigengebrouwen schnapps uit Oostenrijk gekregen. De vrouw van de eigenaar blijkt namelijk een Oostenrijkse uit Oberösterreich te zijn en een gezellig praatje met haar gemaakt voordat we weer “naar huis” gingen.

• 18 September 2016 - 22:40

Jose:

Ook een mooi stadje waar jullie nu zitten, en will's eigen bakkerij haha! Leuk die grote beer dat merk hadden ze vroeger bij de olifant in de stad heb ik nog ff gewerkt een blauwe maandag toen ik 17 was. Ben benieuwd naar jullie nieuwe omgeving daar is vast weer vanalles te zien. Veel plezier grtjs J

• 18 September 2016 - 22:54

Laurin:

Gelukkig, dat jullie nog terug gegaan zijn naar Greglingen. Ik was al verbaasd, dat jullie het Riemenschneideraltaar zo mooi niet gezien hadden. Toentertijd mochten wij, meen ik nog wel foto's nemen. In Rothenberg an der Tauber hebben jullie het criminaliteit museum gemist. Ik weet niet of 's avonds ook nog de nachtwacht ( of hoe zo iemand) rondloopt. In Dinkelsbühel toch niet de kerk in gedoken? Had met die regen toch goed gekund

• 19 September 2016 - 07:20

Karin:

Die streek is zeker de moeite waard om gezien te hebben. Mooie foto's en ook dit is een supermooi stadje. De hitte is hier net weg en de mensen zijn nog aan het bijkomen, zie ik hier de kerstsfeer al hangen :)
    Geniet ze.