3 Plaatsen aan de Romantische Strasse,16 sept.2016 - Reisverslag uit Hüttenheim, Duitsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu 3 Plaatsen aan de Romantische Strasse,16 sept.2016 - Reisverslag uit Hüttenheim, Duitsland van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

3 Plaatsen aan de Romantische Strasse,16 sept.2016

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

16 September 2016 | Duitsland, Hüttenheim

Vannacht heeft het eventjes geregend en vanmorgen was het een stuk frisser dan gisteren. De lucht was weer blauw en de zon scheen. Tegen de middag kwam er meer bewolking en het werd nog zo’n 24°C in de zon. Er waaide wel een fris windje hoor.

Wil ging vanmorgen eerst een stuk hardlopen. Gisteravond was hij nog een stukje wezen wandelen en kwam achtereenvolgens een pruimeboom, appelboom en pereboom tegen. De pruimen waren ok, de appel heel lekker maar de peren bleken stoofperen te zijn en niet lekker om zo te eten. Vandaag dacht hij onderweg gezien te hebben dat ze de druiven aan het oogsten waren. Na de middag bleek dat te kloppen. Toen we vertrokken om naar de Romantische Strasse te rijden stond er een volle kar in de straat geparkeerd.

Onderweg ging er wat verkeerd en bleken we ineens aan de rand van Würzburg te zijn beland, terwijl we zo’n 30 km lager in Tauberbischofsheim terecht hadden willen komen. Geen nood, navigatie aan en via de autobahn naar het Taubertal, onderdeel van de Romantische Strasse. De Tauber is het riviertje dat de plaatsen op het eerste gedeelte van de Romantische Strasse met elkaar verbindt tot bij Rothenburg ob der Tauber. Eerst hebben we Tauberbischofsheim bekeken en daar op de Marktplatz bij een bakker koffie mit kuchen gedaan, niet omdat het moet…maar omdat het kan (en vakantie is natuurlijk). Er staan prachtige panden in Taubersbischofsheim, vooral oude vakwerkhuizen, maar eigenlijk is dat hier in haast alle plaatsen die we tot nog toe hebben gezien zo. Op de Marktplatz staat het stadhuis met rechts ervan een rijtje vakwerkhuizen. Net dat ene naast het stadhuis is een bijzonder scheef exemplaar. Ook hebben we de Sebastianuskapelle en de Katholische Stadtkirche bekeken. Het Kurmainzisches Schloss uit de 12e eeuw herbergt tegenwoordig het Tauberfränkische Landschafsmuseum, een prachtig gebouw maar zin om er naar binnen te gaan hadden we niet echt vandaag.

Verder ging het naar Lauda-Köningshofen. Lauda was mooi maar net als Tauberbischofsheim heel rustig en praktisch uitgestorven. Köningshofen hebben we overgeslagen omdat daar volgens ’t boekje niet veel bijzonders te zien was. In Lauda parkeerden we de auto vlakbij de Oberes Tor en wandelden vervolgens langs het Weinbauernhaus uit 1551, waarin tegenwoordig het Heimatmuseum huist; de Pulverturm die bijna 650 jaar oud is en het laatste overblijfsel is van de middeleeuwse stadsvesting; en de prachtige Stadtkirche St. Jakobus der Ältere met veel bijzondere kunstschatten.

De volgende stop was Bad Mergentheim waar het drukker en gezelliger was dan in de andere 2 stadjes. Het hoekje waar we de Altstadt inliepen bij Café Ehrler maakte voor ons direct al het verschil. Op de Marktplatz ligt een bijzonder stuk hout en staan de werkelijk prachtige tweelinghuizen met op de achtergrond de Münster Sankt Johannes en het Rathaus uit 1564. Verder hebben we nog even rondgewandeld over de binnenplaats van het vroegere Residenzschloss, waar de Duitse grootmeesters huisden van 1527-1809. Tegenwoordig zit er het museum van de Duitse Orde in (Deutschordensmuseum). Inmiddels was het al 6 uur geweest en gingen we op weg naar Hüttenheim. Bij Uffenheim reden we verkeerd en nadat we de navigatie hadden aangezet bracht deze ons weer netjes terug. Onderweg werd de lucht snel donkerder, een veeg teken dat we ander weer gaan krijgen. Uit eten was er niet bij want alles wat we tegenkwamen was of dicht of je kon er alleen een wijntje drinken. Gelukkig hadden we nog meer dan genoeg brood en lekkere worstjes in huis, dus is ook dat goed gekomen.

• 17 September 2016 - 09:18

Margo:

Hallo Cobi en Wil ziet er allemaal goed uit geniet er nog van samen

• 17 September 2016 - 09:37

Karin:

ha die druiven, de wijntijd komt er weer aan. Mooi daar Cobi.

• 17 September 2016 - 19:32

Jose:

Ziet er allemaal weer mooi uit hoor veel plezier nog.
    J