Cap de Formentor, 22-09-2015 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Cap de Formentor, 22-09-2015 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Cap de Formentor, 22-09-2015

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

23 September 2015 | Spanje, Palma de Mallorca

Het klopt dat jullie de melding gisteren 4x hebben gekregen. In eerste instantie was het bericht ook 4x geplaatst maar daar heb ik er 3 van verwijderd. De computer bleef hangen en daarna bleek het er dus 4x op te staan. De verbinding is hier niet echt altijd even goed. Had ook nogal moeite met het uploaden van de foto’s. Die staan nu als het goed is eindelijk ook bij het bericht van gisteren!

Even na 8 uur begon de dag en tegen 9 uur op zoek naar het ontbijtbuffet dat naast het podium van gisteravond bleek te zijn. Het buffet was heel goed en we hebben dan ook heel lekker ontbeten buiten op het terras. Wat een luxe in deze tijd van het jaar. Na het ontbijt ging Wil hardlopen, een rustig loopje want hij moet nog wennen aan deze warmte. Ontzettend bezweet kwam hij terug maar met een douche was dat zo opgelost.

Van Maartje kregen we de tip om naar Cap de Formentor te gaan als we dat konden. Daarvan hebben we gelijk gebruik gemaakt en zijn we tegen 12 uur vertrokken vanuit Cala d’Or om dwars het eiland over te rijden van het zuidoosten naar het noordoosten. Via Felanitx naar Petra waar we op een terrasje hebben geluncht. In Petra zijn een paar dingen die ons ook wel wat lijken, o.a. een wijngaard die bezichtigd kan worden, dus daar gaan we nog wel eens naar terug. Daarna via Santa Margalida en Can Picafort naar de kust, waarna we door het Parc Natural de S’Albufera kwamen. Da’s een groot natuurgebied waar veel vogels moeten zitten. We zijn er niet gestopt, misschien gaan we er nog een keertje naar toe als het er van komt.

Het is een adembenemende rit over de Cap de Formentor volgens de reisgids. Voor ons werd het dat bijna letterlijk toen een fietser die naar beneden kwam op onze weghelft reed en nog net in de laatste seconde kon uitwijken. We schrokken er in elk geval behoorlijk van. Het is een rotsachtig schiereiland waar op de uiterste punt een vuurtoren staat, de Far de Formentor, waarvan de bouw startte in 1857 op 210 m boven de zeespiegel. De uitzichten onderweg zijn spectaculair, vooral vanaf het eerste uitzichtpunt de Mirador d’es Colomer. De weg kronkelt zo’n 18 km omhoog en omlaag met veel haarspeldbochten en soms hele smalle stukjes weg tussen rotsblokken door. Ook kom je nog langs het strand van Formentor. Daar staan heel veel auto’s langs de weg want parkeren op de parkeerplaats kost € 9,- en dat zullen de meeste mensen er niet voor over hebben zo te zien. Boven bij de vuurtoren stonden ook al de nodige auto’s in de berm geparkeerd. Wij besluiten de wijze raad van zwager Jack “vooraan is altijd plaats” op te volgen en zowaar er rijdt er net eentje weg, zodat wij direct onder de vuurtoren kunnen parkeren. Het uitzicht is de moeite waard en je kunt aan de overkant van het minstens 36 km brede Canal de Menorca het eiland Menorca goed zien liggen. Nadat we een kopje “zeer straffe” koffie hadden gedronken in het restaurantje onder in de vuurtoren reden we weer terug naar Port de Polença waar de weg naar Formentor begint. Onderweg nog een paar mooie uitzichtpunten mee gepikt o.a. eentje met een prachtig gezicht op de vuurtoren.

De terugweg via de snelweg naar Inca en Palma de Mallorca gereden. Binnen 1,5 uur waren we terug in tegenstelling tot de 3,5 uur die we nodig hadden om in Polença te komen. Binnendoor zie je natuurlijk wel veel meer dan op de snelweg. Onze tijd was in elk geval goed besteed. Na terugkomst een half uurtje uitgerust en opgefrist voordat we gingen eten ergens in het toeristische straatje hier vlakbij. Aansluitend de show “Love me Tender” van het animatieteam bekeken samen met het stel van gisteravond. Was weer heel gezellig en de show was in musicalvorm en echt de moeite waard.

• 23 September 2015 - 12:15

Jose:

Had het verslag van gisteren ook 4x in hotmail gehad in gmail maar 1x. Net de foto's bekeken van gisteren ziet er goed uit allemaal. Kijk uit naar de volgende. Was weer een leuke dag zo te horen op die schrik van die fietser na dan. Uitzichten zullen wel mooi zijn geweest foto's zullen nog wel volgen denk ik he. Net met kopje koffie verslag zitten lezen, hoef vandaag niet te koken vanavond soep en pasta bij de weekbrekers.
    Veel plezier vandaag jullie,
    groetjes jose

• 23 September 2015 - 12:43

Karin:

He goedemiddag vakantiegangers, gisteren heb ik blijkbaar een paar keer de versie proberen te openen die je weer verwijderd had, maar vandaag kon ik de schade inhalen en jullie foto's bekijken en lezen wat jullie alweer allemaal gezien hebben. Dat is schrikken met die fietser, gelukkig met een goede afloop.

Leuk zo'n ontmoeting met een "bekende". Dat geeft toch weer aan dat ondanks een paar uur vliegen de wereld klein is.
    Super om jullie weer te volgen vanuit hier, lekker warm daar, hier nat en kil.
    Groetjes en geniet
    Karin

• 23 September 2015 - 21:06

Rianne:

HOi Cobi en Wil,

hoe warm moet ik denken dat het is bij jullie?
    hier is het vooral nat en koud. ik heb de verwarming aan en een poncho om.
    mooie dingen gezien, zie ik. hier worden ook al slotjes aan de omheining gemaakt.

ik zit ondertussen het WK tijdrijden te volgen in Richmond Amerika. met oa Tom Dumoulin en anderen. ze zijn allemaal onderweg, dus het is spannend, zit allemaal dicht bij elkaar.
    ik ga weer kijken.
    wat voor spannends kunnen jullie vanavond naar toe.
    heel veel groetjes, Rianne

• 24 September 2015 - 07:21

Carolina .van Der Velden:

Wauw,wat een mooi uitzicht,bij de vuurtoren.
    Ik zei gisteren nog tegen Stefan: jippie,coby is weer op
    Vakantie,dan kan ik weer jullie verslagjes lezen ! Erg leuk....