Van Angra naar Praia da Vitória, 16 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Van Angra naar Praia da Vitória, 16 juni 2015 - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Van Angra naar Praia da Vitória, 16 juni 2015

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

17 Juni 2015 | Portugal, Terceira

Vandaag was het vanmorgen weer flink bewolkt maar wat later op de ochtend kwam de zon door en werd het een prachtige zonnige dag met zo’n 25⁰C volgens het weerbericht; volgens ons was het nog wel een paar graden warmer. Deze dag hebben we de westkant van de kust verkend van Angra naar Praia da Vitória, langs mooie stukken kust met weer veel prachtige vergezichten. In dit stuk kwamen we ook de fruittuinen van Terceira tegen: Veel bananenplantages achter grote heggen en kleine veldjes met wijnstokken. De wijn die in Terceira wordt gemaakt komt echter niet uit dit gebied maar uit Biscoitos. Misschien dat deze veldjes voor eigen gebruik zijn. We hadden al eerder uitleg gekregen dat er rond elke plant een rondje lavastenen zou liggen; die nemen overdag de warmte van de zon op en geven die ’s nachts weer af aan de plant. Hier lagen er echter oude autobanden omheen, die doen waarschijnlijk precies hetzelfde. Vlakbij Porto Judeu hadden we een mooi uitzicht op 2 kleine eilandjes die vertaald “Geiteneilanden” heten, de Ilhéus das Cabras en even verderop was ook de Ponta das Contendas zeer de moeite waard evenals de “echte” vuurtoren die daar nog staat. Onderweg kwamen we ook de nodige Impérios do Espírito Santo weer tegen waarvan we nu maar eentje van hebben gefotografeerd.

Ook de in zee aangelegde “zwembaden” hebben we gezien, van groot tot klein en allemaal gratis én met life guards. In Porto Martins waar een tamelijk grote ligt heeft Wil in de Atlantische Oceaan gezwommen, zowel in het “zwembad” als in de open zee. Daar hebben we ook geluncht met de overgebleven pizza van gisteravond. Na een uurtje doorgereden naar Praia da Vitória, waar we op een terrasje koffie hebben gedronken en even rondgekeken. Boven de stad ligt het uitkijkpunt met het monument ter ere van het onbevlekte hart van Maria. In het Portugees: Monumento do Imaculado Coracáo de Maria de Padroeira da Praia da Vitória, een hele mond vol. Het uitzicht op de stad met het grootste strand van het eiland en de zee is mooi evenals het uitzicht vanaf de Serra do Cume waar we daarna zijn heengereden. Daar heb je op een hoogte van 542 m een soort helikopteruitzicht op alle velden, de zee en de bergen. Op de weg naar beneden liepen er ineens 5 stierkalveren voor ons op de weg, die eerst niet van plan waren om ook maar een cm opzij te gaan. Op een gegeven moment konden we ze toch voorbij rijden. Blijkbaar was het ook melktijd want we zagen diverse boeren hun koeien melken op de kleine ommuurde veldjes, zoals dat vroeger in Nederland ook wel gebeurde. Niet meer met melkbussen maar ze rijden gewoon met een kleine melktank achter de auto naar boven. Zo zie je ook nog eens iets.

• 17 Juni 2015 - 08:20

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

leuke foto's, die auto met die Maria er op en het monument van Maria.
    de asbakken zijn wel heel leuk, maar dat is geen reden om te gaan roken.
    apart dat ze bewaakte zwembaden hebben, die waar Wil in zwom, is wel heel groot. en de oceaan wordt die ook bewaakt, zoals er bij ons op het strand wordt bewaakt?
    apart die autobanden bij de druiven.
    hier alles oke, ook lekker weer.
    veel plezier en ik probeer nog bij te lezen, maar of dat lukt weet ik niet. ik probeer nu bij te houden.
    groetjes, Rianne

• 17 Juni 2015 - 10:26

Jose:

Net ff uit bed aan de koffie met broodje en daarbij jullie nieuwe verslag gezellig smorgens. Wat is hetvdaar toch mooi, tijdje op die babanenboom zitten kijken kon het eerst niet goed zien denk staat daar nu half iemand de foto maar ff uitvergroot apart hoor. Leuke foto ook van jullie op het terras met lekkere koffie zo te zien. Rare bomen hebben ze daar met die kromme stam. Mooie vergezichten en dan nog een lekkere duik wat wil een mens nog meer. Veel plezier weer vandaag.