De "Moorse" markthal van Loulé (4 april 2014) - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu De "Moorse" markthal van Loulé (4 april 2014) - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

De "Moorse" markthal van Loulé (4 april 2014)

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

05 April 2014 | Portugal, Olhos de Água

Even na 8 uur vanmorgen vertrok Wil weer voor een rondje hardlopen over het strand. Deze keer kwam hij een zilverreiger tegen die in zee op zoek was naar wat te eten en daarna eigenwijs op een rots over het water ging staan kijken. Na het ontbijt kwam het zonnetje pas door maar er bleven ook regelmatig donkere wolken overdrijven. Gelukkig is het de hele dag droog gebleven en hebben we onze jassen niet nodig gehad. Tegen de middag zijn we naar Loulé gereden, een stadje dat een belangrijk streekcentrum is zo'n 20 km ten noorden van Faro. Het centrum van de stad bestaat voor een gedeelte uit hele pittoreske smalle straatjes en steegjes. We kwamen de stad binnen via de Porta da Igreja (kerkpoort) en wandelden daarna door de smalle straatjes naar het centrum. Daar aangekomen vonden we een Pastelaria om te lunchen met een broodje en als toetje een Pastel de Nata (cakeje). In Loulé is in 1908 een grote Moors geínspireerde markthal gebouwd, waarin rond 100 stalletjes te vinden zijn. Vis in het achterste gedeelte, slagers langs de rand en in het midden groente, fruit en allerlei zoetigheid. Ook de wijn van Cliff Richard werd hier weer verkocht. Het is echt een bezienswaardigheid. Verder kwamen we een kapelletje tegen ingeklemd tussen een huis en een winkel: de Igreja Nossa Senhora da Conceição uit het midden van de 17e eeuw. Een kleine parel met een rijk verguld altaar en driehonderd jaar oude azulejo's. Tegen de restanten van het oude Moorse kasteel is het stadsmuseum gebouwd met een archelologische afdeling en een gereconstrueerde boerenkeuken. Vanaf de toren kun je de hele stad én de zee zien. Vanuit de stad zagen we een wit rond gebouw op een heuvel buiten de stad staan en nieuwsgierig wat dat wel niet zou zijn, wij er heen. Bleek het de kapel van Nossa Senhora da Piedade te zijn. Op Paaszondag vindt hier de grootste processie van de Algarve plaats als het beeld van Maria uit de 16e eeuw de berg af en 2 weken later in looppas weer naar boven wordt gedragen. Zal wel een schouwspel zijn. Wij wilden een kaarsje aansteken en dat moest in een apart gebouwtje zoals we in Spanje ook al eens meemaakten. Echte kaarsen mogen hier in de kerken niet branden, alleen van die electrische dingen, maar ja da's niet echt een kaarsje opsteken hé. Het uitzicht vanaf de oude en nieuwe kapel (er stonden er inderdaad 2 op de heuvel met allebei zo'n zelfde beeld erin) was nog mooier dan vanaf de kasteelmuur in de stad. Vanuit Loulé hebben we een binnendoor weggetje genomen en in een plaatsje dat Boliqueime heet nog een kopje koffie gedronken voordat we terugreden naar Olhos de Agua.

• 05 April 2014 - 07:50

Carolina Van Der Velden:

Mooi hoor..al die vogels ,dat is toch weer wat anders dan die meeuwen aan de zee in nederland..

• 05 April 2014 - 11:53

Betsie De Laat:

heb je helemaal niets over kantklossen kunnen vinden deze keer Cobi? geniet nog van deze dag en
    Goede reis naar huis.

• 05 April 2014 - 18:17

Karin:

Mooie foto's Cobi, die markthallen zijn leuk om een keer te lopen. Een hele fijne thuisreis

• 05 April 2014 - 22:06

Mooie