Zwarte ibis en ooievaars gezien (3 april 2014) - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Zwarte ibis en ooievaars gezien (3 april 2014) - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Zwarte ibis en ooievaars gezien (3 april 2014)

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

03 April 2014 | Portugal, Olhos de Água

Vanmorgen weer heerlijk op het balkon in de zon kunnen ontbijten ondanks de af en toe over drijvende donkere wolken. Da's toch wel erg fijn. Daarna nog een tijdje van de zon zitten te genieten voordat we wat gingen doen. Eerst een broodje gegeten bij de Panaderia hier in Olhos de Agua en het was een leuke verrassing toen de bruine broodjes die we hadden aangewezen een hartvorm bleken te hebben. Er stonden nog een paar natuurgebieden op het verlanglijstje van Wil en daarvan hebben we er vandaag 2 bezocht. Eerst de Laguna da Salgados bij het Praia Grande dat tussen Albufeira en Armação de Pêra ligt. De eerste keer verkeerd gereden omdat het wat lastig te vinden is, maar bij de 2e poging kwamen we goed uit. Er loopt een wandelpad langs de lagune en halverwege verandert dat in een hele lange houten loopbrug. Er zouden ontzettend veel vogelsoorten moeten zitten maar dat viel erg tegen. Er wordt werk verricht aan de lagune o.a. met graafmachines; misschien heeft dat wel een groot aantal vogels verjaagd, wie zal het zeggen? Wel hebben wij er de zwarte ibis gezien, een voor Nederlandse begrippen zeldzame vogel. Verder wat eenden, meerkoeten, dodaars, kleine zilver- en koereigers en dat was het dan wel zo'n beetje. De wandeling heen langs de lagune en terug via het stand en de duinen was heel mooi, hoewel zwaarder dan verwacht op het strand doordat het opkomend water was. Alles bij elkaar zijn we er toch wel een paar uur mee zoet geweest. Aan het eind van het strand zou een strandtent moeten staan....niet dus. Gelukkig had Wil wat te drinken in zijn rugzak meegenomen en dat kwam goed van pas. Hebben we zittend in het zand opgedronken voordat we teruggingen naar onze auto.
Via Olhos en koffie met taart bij de Panaderia (de appeltaart van gisteren was eigenlijk niet goed genoeg als verjaardagstaart, vandaar een verlate poging vanmiddag die een stuk beter beviel) ging het naar Parque Ambiental Vilamoura dat tussen Olhos en Vilamoura inligt. Van hetzelfde laken een pak...erg moeilijk te vinden. Uiteindelijk toch gevonden door de aanwijzigingen nog eens goed te lezen en letterlijk op te volgen. Alleen was het al bijna half 7 én er was een grote poort en wanneer die dicht zou gaan? Nergens openingstijden vermeld. Aangezien wij geen zin hadden om opgesloten te worden en de nacht noodgedwongen in de auto te moeten doorbrengen hebben we een stukje gelopen van de in totaal 6,6 km lange rondwandeling. Het hele stuk liepen we over een pad langs bamboebossen (rietland) en was er vrij weinig te zien. Het bijbehorende informatiecentrum was ook al gesloten dus besloten we maar terug naar Olhos te gaan, wat te eten te gaan halen bij de supermarkt en naar het appartement te gaan. Bij het wegrijden zagen we ineens een ooievaarsnest dat we nog even van wat dichterbij zijn gaan bekijken. We stonden er nog maar net of het mannetje kwam aanvliegen en we kregen een gratis show aangeboden, wel een heel korte trouwens maar wel grappig. Zo vaak zie je zoiets niet `live`.

• 04 April 2014 - 00:02

Jose:

Leuk broodje ook iets voor valentijnsdag, jammer dat het park wat tegenviel. Leuk die 2 ooievaars.
    Vrijdag ook weer een fijne dag.
    groetjes jose

• 04 April 2014 - 10:30

Karin:

Dat is inderdaad een leuk broodje Cobi. haha, en een heel lekker stukje gebak ook.

• 04 April 2014 - 17:15

Sylvia Putmans:

Cobi, ik vind het zeer mooi wat je allemaal laat zien.
    Je mailt nu naar Peter i.p.v naar Sylvia.

Groetjes, Sylvia