Zaterdag 28 september 2013: Até a vista Portugal - Reisverslag uit Porto, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Zaterdag 28 september 2013: Até a vista Portugal - Reisverslag uit Porto, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 28 september 2013: Até a vista Portugal

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

28 September 2013 | Portugal, Porto

De lucht was weer behoorlijk grijs toen we opstonden maar het regende gelukkig niet. Na een uitgebreid ontbijt à la Maria onze spullen ingepakt. Kregen we van Maria als herinnering nog een pot vijgen- en pompoenjam mee, 2 theedoeken en 1 klein beeldje van een haantje. We weten nu al niet hoe we het mee moeten krijgen qua kilo's, maar hopen dat het gaat lukken met 2 potten jam erbij. Er werd met een dikke kus afscheid van ons genomen en gezegd dat we echt nog eens terug moesten komen. Leuk om zo te vertrekken als echt gewaardeerde gasten! Als eerste moesten we voor vertrek nog even langs de flappentap. Dat is hier ook zoiets...ze hebben een heilige bank: Banco Espirito Santo. Gelukkig wel met een gewone flappentap hoor!
Van Estoril via Sintra naar Mafra gereden. Daar even gestopt om het Palácio National van Mafra eens van buiten te bekijken. Alweer een hele bezichtiging ging ons te lang duren. Het Paleis van Mafra stamt uit het begin van de 18e eeuw; de bouw startte in 1717. Het is een enorm groot complex van een klooster gecombineerd met kerk en paleis, zoals ze hier bijna altijd zijn. Eerst hebben we even een klein stukje rondgelopen en koffie gedronken bij de plaatselijke pasteleria. Sinds een paar dagen weten we trouwens ook hoe we onze koffie in het Portugees moeten bestellen: Wil drinkt een abatanado (grote zwarte koffie) en ik een galão (uitspraak galau; lijkt op koffie verkeerd want van een latte machiato hebben ze nog nooit gehoord). Daarna hebben we de basiliek bekeken die bij het Paleis van Mafra hoort. Een prachtige kerk met veel verschillende kleuren marmer uitgevoerd en in de 2 zijschepen van de kerk loop je van kapel naar kapel, heel apart. Anders dan wat we tot nu toe hebben gezien. Er hangen in totaal 6 orgels in de kerk en een beiaard in allebei de torens, gegoten in respectievelijk Luik en Antwerpen in 1730. Tijdens ons bezoek begon er een bruiloft in de kerk, ook heel apart hoor. De bruidegom kwam als eerste naar binnen gelopen arm in arm met zijn beide ouders; even later de bruid op dezelfde manier. Is weer eens iets anders hé dan bij ons maar het had wel wat.
Van Mafra naar Figueira da Foz over de snelweg en vandaar weer binnendoor tot Aveiro en het laatste stuk weer over de snelweg. Onderweg nog ergens gestopt om te lunchen met een tosti en een kopje koffie en vlak voor Aveiro nog een korte stop gemaakt om een brug en uitzicht op de foto te zetten. Het stuk bij Aveiro reden we vlakbij zee en was het weer best zonnig alhoewel het landinwaarts erg grijs was maar richting Porto zat de hele lucht weer potdicht en toen we bij ons hotel bij de luchthaven aankwamen tegen 18.00 uur regende het zelfs een klein beetje. Ingecheckt en daarna gelijk onze huurauto teruggebracht, zodat we de rest van de avond niet veel meer hoefden te doen. We moeten nl. rond half 4 opstaan want om half 5 gaat de shuttle naar de luchthaven, in verband met het weer gaan we maar niet lopen. Als het lukt kunnen we ook nog rond 4 uur ontbijten. Wordt dus een vroegertje morgenochtend! Welterusten allemaal!

• 29 September 2013 - 10:46

Jose:

Jammer voor jullie dat het er weer opzit. Toch nog wat mooie foto's van de laatste dag vindt dat voetbalstadion wel heel apart wel leuk zo. Hoop dat jullie ondertussen alweer veilig geland zijn is hier ondertussen zondag kwart voor 11.
    groetjes jose