Dinsdag 24 sept. 2013: Palácio Nacional de Sintra - Reisverslag uit Estoril, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Dinsdag 24 sept. 2013: Palácio Nacional de Sintra - Reisverslag uit Estoril, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 24 sept. 2013: Palácio Nacional de Sintra

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

25 September 2013 | Portugal, Estoril

Overal op onze logeeradressen hebben we uitstekende ontbijten gekregen maar het ontbijt van Maria bij Toca dos Grilos vanmorgen slaat werkelijk alles. Daarna heb je bijna geen lunch meer nodig. We kregen een vol ontbijtbordje met 8 soorten in stukjes gesneden fruit p.p., toast met ham en een gebakken ei, broodjes en toast met kaas, eigengemaakte jam van pompoen en vijgen (erg lekker) en daarbij nog jus d'oranges en thee of koffie. Ik kon in elk geval geen pap meer zeggen na alles opgegeten te hebben. Dat wordt afkicken thuis volgende week!
Het weer was erg bewolkt en de lucht was volkomen dichtgetrokken toen we opstonden. Gelukkig trok het later op de dag open en hebben we de zon toch nog veel gezien bij een temperatuur van zo'n 25ºC. Je hoort ons niet klagen want we hebben het weer prima naar onze zin.
Rond een uur of 10 zijn we vertrokken naar Sintra. In Sintra is een groot aantal paleizen en kastelen te vinden. We hebben er vandaag maar eentje bekeken nl. het nationaal paleis van Sintra, Palácio Nacional de Sintra, de voormalige zomerresidentie van de koningen van Portugal. Het was erg druk in Sintra; de ene na de andere bus met toeristen wordt er gelost en je hoort en ziet dan ook dat er vele nationaliteiten rondlopen. De omgeving is ook erg mooi en we zijn eigenlijk wel van plan hier nog eens terug te komen en wat meer te bekijken. Bij het paleis vallen vooral de 2 enorme schoonstenen aan de zijkant op. Hieronder is de keuken gevestigd. Er is tussen de 13e en de 16e eeuw steeds aan verbouwd en vertoont dan ook een beetje van allerlei stijlen. In het paleis zie je overal prachtige geglazuurde tegels, meubilair, schilderijen etc. maar ook een aantal prachtige plafonds. In de Sala dos Cisnes is deze versierd met prachtig geschilderde zwanen (Zaal van de Zwanen); dit was aan het begin van de 15e eeuw oorspronkelijk de grote zaal van João I. Van de Sala das Pegas wordt beweerd dat João I de plafondpanelen liet beschilderen met eksters als reprimande voor de kwetterende hofdames. De Sala dos Brasões is versierd met hertenkoppen en de wapens van 74 Portugese adelijke families, terwijl de muren zijn bedekt met 18e eeuwse blauwe azulejo's. Een werkelijk prachtige zaal maar doordat er zoveel licht binnenkwam door de ramen zijn de foto's jammer genoeg niet goed gelukt.
Na het bezichtigen van het paleis hebben we met het toeristentreintje een rondrit gemaakt door Sintra, nog wat rondgelopen en koffie gedronken op een terrasje.
In de loop van de middag zijn we begonnen aan de rondrit Serra de Sintra door het Parque Natural Sintra-Cascais. Het doel was Cabo da Roca, een 140 m hoge kaap die het westelijkste punt van het Europese deel van Portugal en tevens het westelijkste punt van het vasteland van Europa vormt. Er staat een gedenkteken dat dat markeert. Op de plaquette beschrijft de dichter Luis de Camões de kaap als de plaats waar het land eindigt en de zee begint. In het Portugees: "Onde a terra acaba e o mar começa". Ook kun je er een certificaat kopen als bewijs dat je op het meest westelijke puntje van Europa bent geweest. Het uitzicht op zee was er geweldig en we hebben er een hele tijd van genoten, waarna we de rest van de route hebben gereden met o.a. nog een stop bij Peninha. Peninha is een 490 m hoge top waar je een prachtig zicht hebt op de kust. Er staat alleen een 17e eeuwse kapel, die niet open was. Jammer genoeg kwamen er net een heleboel wolken overdrijven toen we boven waren dus geen mooie foto's van het uitzicht. Wel nog een foto van de stop bij Boca do Inferno bij Cascais. De zee rolt er in kloven en in grotten in de rotsen waarbij hij een onheilspellend dreunend geluid maakt (vooral bij ruw weer). Nu was de zee erg rustig, dus viel het erg mee. Even na 6 uur waren we terug in Estoril waar we 's avonds weer gegeten hebben in hetzelfde restaurant als gisteren: Marés Vivas II.

• 25 September 2013 - 12:57

Marianne:

Hoi Cobi en Wil,

Jullie maken nu wel een reis die al heel lang op mijn verlanglijstje staat en zo te zien is het ook de moeite waard.Hopenlijk komt het er bij ons ook eens van om al het moois te gaan bewonderen.
    Groetjes van ons allemaal
    Fam Groenen
    Ps. Jens heeft de foto's meegekeken en vond de pet van kurk erg mooi staan.

• 25 September 2013 - 14:10

Ans:

Hoi Cobi en Wil,

Probeer ook eens naar een plaatselijke markt te gaan waar de echte piri piri kip op de barbeque wordt klaargemaakt ( de barbeque bestaat uit oude gehalveerde olie vaten )
    Leuk is wél om al die bezienswaardigheden nog eens terug te zien door iemand anders ogen. Vergeet niet veel tijd te spenderen aan LISBOA. Goeie tip achteraf hé

groeten
    Joop en Ans

• 26 September 2013 - 00:26

Jose:

hoi daar in portugal vindt alles weer heel mooi vooral ook die boca do inferno maar die schilderingen enzo zijn ook prachtig.
    groetjes weer jose

• 26 September 2013 - 00:28

Jose:

ben toen trouwens op het meest zuidelijke punt van europa geweest ook in portugal.

• 26 September 2013 - 09:56

Karin :

Mooi die foto's van dat kasteel. Maar echt blij werd ik van de tussenstand van de vingerhoedjes hahaha.
    Geniet er nog even van en groetjes

• 26 September 2013 - 11:02

MARY EN JEANNE SMITS:

DAG COBY EN WILL WAT HEBBEN JULLIE SAMEN EEN MOOIE VACANTIE WIJ GENIETEN ELKE DAG VAN JULLIEVACANTIE EN DE MOOIE KIEKJES GEWELDIG ,GA JULLIE GROETEN MET VEEL LIEFS VAN MARY EN JEANNE

• 27 September 2013 - 01:40

Marja:

Prachtige foto's hoor! Jullie hebben het goed naar de zin, zo te zien! Geniet ervan!