Vrijdag 20-09-13: Mosteiro Santa Maria da Vitória - Reisverslag uit Batalha, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Vrijdag 20-09-13: Mosteiro Santa Maria da Vitória - Reisverslag uit Batalha, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 20-09-13: Mosteiro Santa Maria da Vitória

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

21 September 2013 | Portugal, Batalha

Deze ochtend ging Wil eerst hardlopen, al had hij dat in Vila do Conde ook al een keer gedaan, nu viel het hem een stuk zwaarder in dit heuvelachtige landschap. Na terugkomst afkoelen in het zwembad en daarna onder de douche. Na een lekker ontbijtje op het terras nog een uurtje rustig aan gedaan voordat we naar de Santa Maria da Vitória abdij zijn gegaan om die te bekijken, volgens onze reisgids een meesterwerk van Portugese Gotiek en niet te missen. Nadat de onafhankelijkheid van Portugal in 1385 was veilig gesteld door de gewonnen slag bij Aljubarrota op de Spanjaarden, hield koning Joâo I zijn belofte aan Maria, die hij daags voor de veldslag had gedaan, en bouwde het klooster als gedenkteken. Joâo I en zijn vrouw Felipa van Lancaster liggen begraven in de Capelo do Fundador (kapel van de stichter) evenals 4 van hun zonen en nog een paar anderen. De kerk, Claustro Real (Koninklijke Kloostergang) en de Kapittelzaal met het graf van de onbekende soldaat hebben veel indruk op ons gemaakt, maar toch wel het meeste de achter de kerk gelegen Capelas Imperfeitas, de onvoltooide kapellen. Na Joâo I bouwden nog 4 koningen verder aan het klooster en de kerk. De Capelas Imperfeitas waren bestemd als mausoleum maar zijn nooit meer afgebouwd omdat Manuel I de voorkeur gaf aan Belém (Lissabon) boven Batalha. Ze zijn gebouwd in manuelstijl en de versiering vormt een `draperie van stenen slingers, ranken, planten en scheepstouwen`. Heel vreemd, eigenlijk ontbreekt alleen het dak.
Aansluitend hebben we wat winkeltjes bekeken in Batalha waarbij we in een winkel enkele voor ons nog onbekende producten van kurk tegenkwamen, zoals een pet en een lange jurk. Uiteraard op de foto gezet en daarna geluncht op een terrasje op het pleintje. Ondertussen was het 33ºC geworden en zijn we daarom terug gegaan naar onze B&B om te zwemmen en in de zon te gaan liggen. Het was gewoon tè warm om iets anders te gaan doen. Aan het eind van de middag kreeg ik nog een heerlijke ontspannende massage van Diny waar ik erg van heb genoten. Even na 7 uur zijn we bij Vintage in Batalha wezen eten, lekker buiten op het terras en met uitzicht op het verlichte klooster. Na negenen begon het hard af te koelen maar dat was met een vestje heel goed op te lossen.

• 21 September 2013 - 13:07

Jose:

ziet er weer goed uit allemaal heb zo'n zelfde binnenplaats ongeveer ook in italie gezien bij een kerk of klooster weet ik niet meer precies heb toen ook zoveel kerken en kloosters bezichtigd. Leuk die kurken pet en jurk.
    groetjes jose

• 21 September 2013 - 14:02

Annie:

Wat is het fijn dat het zo mooi weer is
    Het land is ook mooi dat zie ik wel
    Zal er zeker ook een keer naar toe gaan
    Nog bedankt voor de kaart was leuk
    Daar denk je altijd weer aan als je weg bent goed hoor
    Nog een fijne vakantie
    Groetjes uit best

• 21 September 2013 - 17:06

Karin:

Wat een prachtige kerk, die gaan bezichtigen is natuurlijk heel iets anders dan appels plukken met Max in de Phillips fruittuinen maar dat was ook leuk. Mooie foto's