Woensdag 18 september 2013: Porto - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Woensdag 18 september 2013: Porto - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Woensdag 18 september 2013: Porto

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

19 September 2013 | Portugal, Vila do Conde

Vanmorgen met de auto naar het metrostation en daar proberen uit te zoeken hoe de ticketmachine werkte. Niet makkelijk als de zon op het scherm schijnt en het ook nog alleen in het Portugees is. Gelukkig hulp gekregen van een Portugese die Engels sprak en voor ons de kaartjes intikte die we wilden hebben. Twee dagkaartjes voor 6 zones! Daarna ging het van een leien dakje; de trein kwam binnen een paar minuten en was ook nog eens een expresstrein die maar op een paar stations stopte. Binnen 40 min. waren we in het centrum van Porto. Nog even overgestapt op een andere lijn voor 2 haltes. Daarna gaan lopen: het treinstation São Bento uit 1916 was het eerste wat we bekeken. De hal is van binnen bedekt met azulejos (tegeltableaux) met historische en landelijke voorstellingen erop. Ernaast de Ingreja dos Congregados ook al met azulejos, nu aan de buitenkant. Daarna een stukje in de richting van de Torre dos Clérigos gelopen en op een pleintje op een terrasje koffie gedronken. Capuccino besteld want een Latte Machiato heb ik hier nog niet kunnen krijgen. Kreeg ik een cappuccino met slagroom, niet lekker, die bij de bakker in Vila do Conde is veel lekkerder en gewoon met opgeschuimde melk. Wil vond zijn cafe grande gelukkig wel lekker. Daarna op weg naar de kathedraal, wel met een omweg want we zagen een andere kerk aan voor de kathedraal, de Sé, namelijk de Igreja da St Ildefonso. Het stikt hier werkelijk overal van de kerken maar in Porto struikel je er bijna over zoveel zijn er en de ene is nog mooier dan de andere. Gelukkig zagen we ineens een bordje staan en liepen we toen wel in de goede richting naar de Sé. Eerst nog een omwegje gemaakt toen we beneden ons het mooie uitzicht zagen op de Douro met de Ponte de Dom Luis I en Vila Nova de Gaia aan de overkant. De Ponte de Dom Luis I is een twee verdiepingen hoge brug die ontworpen werd door Gustave Eiffel en in 1886 is geopend. Over de benedenbrug rijden auto's; de bovenbrug is tegenwoordig bestemd voor de metro en voor voetgangers. We hebben wat foto's gemaakt van het mooie uitzicht en zijn daarna doorgelopen naar de Sé. Ook vanaf het plein voor de Sé is het uitzicht op de stad overweldigend. Er staat een prachtige pelourinho (schandpaal) op het plein waaraan ook het bisschoppelijk paleis staat. De Sé stamt uit de 12e eeuw maar is er in de loop van de eeuwen veel aan verbouwd. Van de Sé ging het richting de brug maar net ervoor kwamen we een terrasje tegen waar we hebben genoten van een stokbroodje met tonijn en een kop thee. Daarna zijn we de brug overgestoken die je helemaal voelt trillen als er een metro voorbij rijdt. In Vila Nova de Gaia zijn we eerst omhoog gelopen naar het Mosteiro do Serra do Pilar om daar een panoramafoto van Porto en Gaia te maken. Terug op de brughoogte hebben we de Teleférico de Gaia (kabelbaan) naar beneden genomen naar de kade waar de porthuizen liggen. 's Morgens in de stad waren we ook al treintjes vol met nieuwe studenten tegengekomen die met de ontgroening bezig waren, op de kade kwamen we ze weer tegen voordat ze op een rondvaartboot gingen. De grootste groep droeg gele t-shirts met voorop een ezel én gele hoofddoekjes, ook de jongens. Volgens een studente die we spraken vinden ze het vooral leuk en worden ze een van de komende dagen nog gedoopt na het afsluitingsconcert. Er komt géén alcohol aan te pas; het dopen gebeurt met port en pas daarna mogen ze allemaal een klein glaasje port drinken. De studenten zelf lopen hier trouwens in zwarte pakken met een soort zwarte omslagdoek als mantel; de meisjes in zwarte mantelpakjes met zo'n zelfde doek. Vraag me wel af of ze dat hun hele studietijd moeten dragen.
Het was prachtig warm en zonnig weer en daarom hebben we een rondvaart over de Douro gemaakt waar we ook erg van hebben genoten. Het uitzicht vanaf het water was ook spectaculair. Aansluitend hebben we een bezoek gebracht aan Sandeman. Jammer genoeg was de laatste rondleiding al vol en hebben we alleen de winkel kunnen bekijken. Na een koffiestop op een terrasje aan de kade weer met de kabelbaan naar boven waarna we de metro hebben genomen naar het warenhuis El Corte Inglès. Dat hadden we zo gezien en hebben we de metro weer genomen terug naar Porto. Nogmaals richting de Torre dos Clerigos gelopen om de volgens onze reisgids mooiste boekenwinkel ter wereld te bekijken. Deze winkel heet Livraia Lello e Irmão en opende in 1906 zijn deuren. Er staan hele bussen mensen voor de deur om een blik binnen te werpen en een foto te maken. Binnen mag dat namelijk niet maar in de deuropening wordt de hele tijd driftig geklikt. De winkel heeft een heel bijzonder interieur met in het midden een opvallende dubbele trap en is de moeite van het bekijken zeker waard. Via het plein voor de universiteit van Porto kwamen we bij de Ingreja do Carmo uit 1768 terecht met een enorm azulejopaneel op een van de buitenmuren. Daar hebben we ook nog maar een foto van gemaakt omdat we er tenslotte toch waren en zijn daarna op hetzelfde plein als waar we 's morgens koffie hadden gedronken een hapje gaan eten maar dan wel een paar restaurantjes verderop. Ook de terugreis met de metro ging voorspoedig en even over half 9 stonden we weer bij onze auto. Weer overviel ons de kou hier aan zee. In de stad was de temperatuur nog aangenaam toen we vertrokken maar in Vila do Conde hadden we eigenlijk wel een jasje of dik vest kunnen gebruiken. Jammer genoeg vertrekken we hier morgenochtend al weer en gaan we naar Batalha. Ook daar is meer dan genoeg te zien in de omgeving. Wordt vervolgd zullen we dus maar zeggen.

Omdat dit verslag pas weer op de 19e is geplaatst: Vandaag zijn er zelfs 2 jarigen te feliciteren nl. broer en zwager Martien en vriendin Ans. Beiden van harte proficiat en een fijne dag!

• 19 September 2013 - 08:33

Carolina:

Wat leuk om jullie verslag weer te lezen..veel plezier daar...

• 19 September 2013 - 09:05

Karin:

jullie hebben prachtig weer daar. Mooie foto's

• 19 September 2013 - 17:26

Jose:

Weer mooi die tegels zijn daar ook heel mooi heb er toen ik er was nog spijt van gehad dat ik er geen mee kon nemen was daar bij een tegelhandel geweest die had ook allemaal van die voorstellingen op tegels had toen nog een tuin destijds. Dat station was pas ook bij 3opreis geweest trouwens. Jullie hebben je weer goed vermaakt daar in ieder geval veel gedaan hoor zo te horen.
    groetjes