Dinsdag 17-09-2013: Braga, het Rome van Portugal - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Dinsdag 17-09-2013: Braga, het Rome van Portugal - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 17-09-2013: Braga, het Rome van Portugal

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

18 September 2013 | Portugal, Vila do Conde

Vandaag was het Museu das Rendas de Bilros aan de beurt, kort gezegd: het kantklosmuseum. Nu ligt dat in de straat achter het hotel, eigenlijk maar een paar huizen voorbij onze kamer zelfs, dus waren we er zo. Het is niet zo groot maar heeft wel mooie stukken kant uitgestald en er is ook een kantklosschool boven gevestigd. Erg leuk om te zien en we hebben er wel ruim een uur rondgelopen en alles bekeken en natuurlijk gefotografeerd. Zowel in het museum als in de school zaten 2 dames te klossen. Met hun praten was jammer genoeg erg moeilijk omdat zij alleen Portugees spraken. Natuurlijk wilde ik ook een paar Portugese kantklosjes kopen voor mijn verzameling (zijn behoorlijk groot in vergelijking met die wij in Nederland en België gebruiken) maar daarvoor moesten we naar de toeristeninfo. In het museum en de school werd niets verkocht. Wij daar maar weer heen en jawel een paar klosjes op de kop getikt en gelijk aan de overkant bij de bakker op het terras maar een heerlijk kopje Italiaanse koffie (Segafredo) gedronken.
Daarna de auto opgehaald en via de boulevard langs de zee naar Póvoa de Varzim gereden. Onderweg nog even gestopt om het vuurtorentje en de haven te bekijken van Vila do Conde. Deze plaats is toch echt heel veel groter dan wij hadden gedacht. Bij Póvoa de snelweg opgereden naar Braga, een stad die we echt niet mochten missen. Onderweg maar weer geluncht op een parkeerplaats met picknicktafels. Lijken we nu al een gewoonte van te gaan maken. Nou dat van Braga was ook echt zo hoor, wat een mooie stad en wat is daar veel te zien. Ten eerste de romaanse kathedraal bekeken, de Sé, uit de 12e eeuw. Mochten binnen jammer genoeg weer geen foto's worden gemaakt. Echt heel jammer want ik kan gewoon niet navertellen wat voor een rijk interieur deze kathedraal heeft en wat we er allemaal wel niet hebben gezien. De kloosterhof met o.a. de Capello dos Reis is ook erg indrukwekkend. Via een paar winkelstraten kwamen we op de Praça da República terecht met daarop mooie fonteinen en vanwaar de Avenida Central naar de 5 km verderop gelegen Bom Jesus do Monte (Goede Jezus op de Berg) voert op 560 m hoogte boven de stad. Dat hebben wij echter niet gedaan wegens tijdgebrek; we hebben gewoon de auto genomen en zijn omhoog gereden. In de stad moest echter eerst nog gepind worden en dat werd ook nog een heel avontuur. Het lukte namelijk niet en na een paar keer proberen hadden we nog geen geld. Bleken beide pinautomaten leeg te zijn. Hadden wij weer! Een vriendelijke jongeman van de bank liep echter met ons mee naar een ander filiaal in de buurt en wachtte totdat hij zeker wist dat het deze keer inderdaad gelukt was. Dat werd bedanken zoals het hier hoort: obrigado!
Aangekomen bij Bom Jesus zijn we eerst weer koffie gaan drinken op een terras in de schaduw onder grote bomen. Geen overbodige luxe omdat de temperatuur toch was opgelopen tot 31º (een paar uur daarvoor aan de kust was het maar 21º). Alleen al het magnifieke uitzicht daarboven over heel Braga en omgeving maakte de trip waard. We hebben er ontzettend van genoten. Ook de kerk van Bom Jesus is weer heel rijk versierd en vanaf de kerk loopt de 18e eeuwse Via Sacra (Heilige Weg) naar beneden (of naar boven vanuit de stad; het is maar net hoe je het bekijkt). Wil is de Via Sacra naar beneden gelopen tot aan het middelste terras om foto's te maken. Zelf ben ik maar een stukje gegaan want ik had grote moeite met de grote brede en vooral hoge treden van de trappen (korte benen). Aan weerszijden van de trappen staan kapellen, fonteinen, beelden etc. Het is heel indrukwekkend. Ook boven rond de kerk staan veel beelden, maar om de kerk ligt ook een tuin met bomen, bloemperken en o.a, een nagemaakte druipsteengrot. Rond 18.30 uur zijn we tenslotte maar weer eens in de auto gestopt om ter hoogte van het middelste terras even te stoppen om nog wat foto's te maken. Toen was ook al weer duidelijk dat het weer ergens brandde, eerst roken we de brandlucht en daarna zagen we ook de rook in de verte. Op de snelweg kwamen we ook een konvooi brandweerauto's met sirenes en zwaailichten tegen, vast op weg naar die bosbrand. Bij Vila do Conde ligt een outletwinkelcentrum: The Style Outlets en dat was ons volgende doel. Niet persé om te winkelen maar om even rond te kijken en wat te eten in het food court. Na 2 dagen vis wilden we wel wat anders eten en ook snel omdat we nogal hongerig waren na al dat toeristje spelen. Er was een wok to go waar we echt een heerlijke schotel hebben gegeten, niet op een kartonnen bord zoals in de V.S. maar op een normaal bord en met gewoon bestek. Met een ijsje als toetje waren we weer helemaal content. Op de terugweg naar het hotel zijn we nog even wezen kijken waar het metrostation precies is en of er daar parkeergelegenheid is. Morgen gaan we namelijk naar Porto en dat willen we met de metro gaan doen.

• 18 September 2013 - 09:22

Karin:

He wat leuk, toch een berichtje op de woensdagmorgen, ik zou d'r van gaan afkicken. Leuke foto's Cobi.

• 18 September 2013 - 09:49

Ria:

Leuk hoor, fijn dat hetzij jullie wel mooi weer is. Hier ishetsomber en regenachtig. Nog veel plezier samen.

• 18 September 2013 - 18:31

Jose:

wat een mooie blauwe draak zeg en dat speciaal voor mij. Vindt de rest ook weer erg mooi allemaal vooral dat bom jezus altaar. Maar de rest ook met die trappen prachtig. Ja e. dan al die regen hier he gelukkig droog gestaan met het werk maar de trein kwam aan in oss en daar kwam me toch een stortbui. aar beneden iedereen bleef op het perron staan wachten. Toen het ff droger werd vlug op de fiets naar huis zal in oss in ieder geval niet gaan branden. groetjes ben al benieuwd naar porto.

• 18 September 2013 - 23:31

Margo:

Nog veel plezier het weer is er in ieder geval goed zo te zien op de foto's