Dolce far niente - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Dolce far niente - Reisverslag uit Gravedona, Italië van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Dolce far niente

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

15 September 2012 | Italië, Gravedona

Al voor het ontbijt stond Marco de eigenaar aan de deur met vers gebak (koek met frambozen en kiwi) en verse frambozen. Hij had ook een tas met schone lakens en handdoeken bij zich. Of wij die zelf wilden verschonen of het laten doen. Nou liever laten doen hé we hebben tenslotte vakantie. Over 1 uur zou “de vrouw” dan komen. Niet zijn vrouw maar de hulp zeg maar. Wil was net van tevoren gaan hardlopen en even later kwamen er 2 dames om het bed te verschonen en de handdoeken, maar en passant hebben ze ook nog ff gepoetst. Wel zo fijn en alles weer lekker schoon. Ik zat op het balkon in de zon te kantklossen, althans te proberen maar het viel niet mee in de warmte, dus ben ik er later weer mee gestopt. De dames hadden veel belangstelling voor de punto (kant) en met handen en voeten hebben we geprobeerd er en gesprekje over te voeren. Dat was erg leuk. Even later badpak maar weer aan en een uurtje in de zon gezeten. Toen Wil terugkwam kwam hij er ook bijzitten en hebben we gewoon een tijd zitten luieren, wel met een boek en een puzzelboekje erbij hoor. Maar daar hebben we ook vakantie voor, en zoiets heet hier `dolce far niente´ of te wel ´het zalige nietsdoen´.

Wat later in de middag hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we doorgereden naar Pian di Spagna, een natuurgebied dat grenst aan het Comomeer, min of meer tussen de mondingen van de rivieren de Mera en de Adda en dan landinwaarts inclusief het veel kleinere Lago di Mezzola. Het was vroeger een moerasgebied maar heeft nu ook grote graslandgebieden. Er zouden veel vogelsoorten moeten zitten waaronder honderden zwanen. In Sasso di Dascio zou een kijkhut moeten staan, maar die hebben we niet kunnen vinden, hoe we ook hebben gezocht en rondgereden. Op een gegeven moment volgden we een wegwijzer waarop Pian di Spagna stond, maar het was gewoon een boerenweggetje tussen de velden met maìs etc. door dat gewoon weer op de doorgaande weg uitkwam. Bij de monding van de Mera was wel een informatiepunt met een plattegrond erop en daaruit bleek dat je het meeste toch wel te voet zou moeten doen. De wandeling naar de kijkhut bij Sasso di Dascio bv. zou al 2 uur duren. Er zouden in dit gebied veel trekvogels moeten komen op weg naar hun overwinterplek, maar daar is het nu eigenlijk nog net te vroeg voor. Er zitten wel heel veel watervogels, maar allemaal de gewone soorten zoals zwanen, meerkoeten, waterhennetjes, reigers, verschillende soorten eenden enz. Niets heel bijzonders. Dus zijn we naar Domaso gereden waar Wil een klein souvenirwinkeltje had gezien. Daar moesten we even heen omdat we nog geen enkel vingerhoedje hadden gescoord. Nu dus wel. Een stukje verderop op een terras weer een cappuccino en een americano gedronken met uitzicht op het meer. Het is wel vreemd hoor, thuis drinken we altijd thee en nu lijkt het wel een gewoonte te worden om laat in de middag een kopje koffie te gaan drinken. Nou zijn die hier ook wel heel erg lekker en helemaal niet duur. Als voorbeeld: vanmiddag waren we in totaal € 2,60 kwijt. Daarna terug naar het appartement. Deze keer zijn we via door het smalste straatje teruggereden naar La Sorgente want Wil had de breedte van de auto gemeten en kwam uit op 1.75 m, dus moest hij door die 1.85 m passen. Nou het paste ook....maar net. Het ging goed en de auto heeft geen beschadigingen opgelopen!

• 15 September 2012 - 22:26

Betsie:

wat heerlijk en wat klinkt het leuk doe nog maar een paar dagen dolce far niente
    groetjes Betsie

p.s De engeltjes zijn heel erg leuk.

• 16 September 2012 - 12:19

Patricia:

heerlijk dat nietsdoen!! foto's zien er super uit en de verhalen nemen me even mee met je op vakantie! geniet ervan in het heerlijke weer!

groetjes patricia

• 16 September 2012 - 12:19

Patricia:

groetjes patricia

• 16 September 2012 - 12:41

Jose:

Het ken net he wel een sport om zo bij je appartement te komen. Ja is wel lekker zo'n rustig dagje he. Heb deze week 6dagen gewerkt maar heb vandaag ook effe niente da fare heerlijk dadelijk lekker boekje lezen enz. is nog lekker weer vandaag dus lekker nog buiten. Hoewel ik dan wel dino de hele tijd in de gaten moet houden want die schiet iedere keer voort naar de buren. Veel plezier morgen foto's waren weer mooi trouwens en wat is een americano eigenlijk?
    Groetjes jose

• 16 September 2012 - 17:41

Cobi:

José: een americano is een zwarte koffie!!!