Laatste vakantiedag en het Real Alcázar - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Laatste vakantiedag en het Real Alcázar - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Laatste vakantiedag en het Real Alcázar

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

07 Oktober 2011 | Spanje, Sevilla

Vanmorgen bij de bakker verderop in de Pages del Corro ontbeten voordat we de stad ingingen. Voordeel was dat we er een glaasje verse jus d'oranges bijkregen. Op de Trianabrug zagen we ineens een aantal hangslotjes hangen. Die waren ons nog niet eerder opgevallen ook al waren we al verschillende keren over die brug gelopen. Waarvoor dat diende heb ik via internet uitgevonden. De Trianabrug is de enige monumentale brug in Sevilla en een trekpleister voor koppeltjes. Veel jonge geliefden komen er om een liefdesslotje op te hangen. Volgens een legende blijven geliefden voor altijd bij elkaar als zij hun naam op het slotje schrijven en de sleuteltjes in de rivier gooien. Het hangslot staat dan symbool voor hun onbreekbare liefde. Wel viel ons op dat er alleen sloten van zo'n beetje de laatste maand hingen. De gemeente Sevilla blijkt bang te zijn dat de brug door zoveel sloten beschadigd word, dus verwijderen zij regelmatig wat er hangt. Leuke gewoonte, jammer dat wij geen hangslot bij ons hadden.

Via een andere route richting kathedraal gelopen zodat we nog eens wat andere straten van het centrum zagen. Kwamen hele leuke winkeltjes en mooie gebouwen tegen. In de buurt van de kathedraal op een terras thee gedronken voordat we naar het Real Alcázar gingen. Wat is het toch een luxe dat je in oktober nog met zulke temperaturen 2 weken zonder jas buiten kunt lopen want het was vandaag weer erg warm met zeker 33°C en in de schaduw was het beter uit te houden dan pal in de zon. Wat zal de overgang met Nederland morgenochtend groot zijn.

Het Real Alcázar is nog steeds een koninklijk paleis waar ook de Koning en Koningin van Spanje nog eigen vertrekken hebben. We dachten dat het veel op het Alhambra in Granada zou lijken, wat in sommige delen van het complex ook wel zo is, maar het is ook heel anders. De oudste delen stammen uit de 12e eeuw en er is regelmatig zo het een en ander aan het paleis toegevoegd. Ook nog door de christelijke koningen zoals Karel V en Filips II. Vooral de tuinen vonden we erg mooi. We hebben ons uiteraard weer aan het prachtige pleisterwerk e.d. staan vergapen dat in het Alcázar wel kleurrijker is dan in het Alhambra, maar de overeenkomsten zijn duidelijk in de Moorse stukken want voor de bouw daarvan is een beroep gedaan op metselaars etc. uit Granada die ook bij de bouw van het Alhambra waren betrokken. Als je ooit in Sevilla komt dan moet je ook het Alcázar gaan zien want het is echt heel erg de moeite waard. Aansluitend zijn we maar weer een hapje gaan eten en hebben we een eind verderop bij een ijszaak een ijsje genomen.

Deze stad brengt steeds weer verrassingen met zich mee. Zaten we op een bankje dat ijsje op te eten komen daar ineens 4 heren in smoking met 2 dames in een flamencojurk en een filmploeg voorbij. Alles wordt er neergezet en die 4 heren beginnen wat te zingen en dat wordt gefilmd. Hoewel die dames erbij hoorden hoefden die niets te doen. Heel snel was het ook weer voorbij omdat ze weer naar een andere locatie gingen, maar leuk om te zien. Daarna zijn we naar de Torre del Oro gelopen want daar vertrekken niet alleen de bussen maar ook de rondvaarten over de Guadalquivir. Tot besluit hebben we vandaag zo'n rondvaart van een uur meegemaakt en het was leuk om het allemaal ook eens vanaf het water te bekijken. Terug richting Triana kwamen we weer een protestmars tegen. Er wordt hier wat af geprotesteerd zeg. Gistermiddag zagen we in het centrum een protestmars waarbij een hoop jeugd meeliep; in de kathedraal was een soort sit-in van jonge leerkrachten die geen baan meer hebben; die motoren gisteravond leek ook wel zoiets en vanavond een politieke demonstratie zoals uit de borden die ze meedroegen op te maken was. Ze zetten gewoon m.b.v. de politie een groot kruispunt af voor een tijdje en beginnen dan te lopen. Je kijkt je ogen uit. In elk geval is er afwisseling genoeg in deze prachtige stad.

We gaan nu een paar uur slapen want om 4 uur loopt de wekker af. Onze vlucht naar huis vertrekt nl. rond 7 uur. Bedankt voor al jullie lieve reacties.

• 07 Oktober 2011 - 22:49

Jose:

Hoi
    wist niet dat jullie al zo vroeg op zaterdag terug gingen ik denk die hebben de zatetdag ook nog bijna de hele dag.
    Jammer voor jullie dat het er weer op zit maar was vlgs mij wel een mooie laatste dag zo te zien. By the way die 4mannen die
    middelste 2mannen zijn vlgs mij van los lobos van de macarena misschien waren ze wel voor een clip aan het filmen.
    Groetjes en een goede terugreis!
    Jose

• 08 Oktober 2011 - 06:05

Rianne:

goedeemorgrn Cobi en Wil,

jullie vliegen al een uur als het goed is. ik heb net gekeken op eindhoven airport en jullie komen rond half 10 aan, en dan heb je nog een hele lang dag voor je. iets minder lang als bas en marleen want die landen gisteren als om 5 u.
    leuk om te lezen wat jullie weer gedaan hebben. ik ben voor mijn doen laat op, maar het nekt me nog dat gisteren er zo vroeg uit moest. ik hoop dat jullie een goede vlucht hebben gehad en gauw tot ziens, Kees en Rianne

• 10 Oktober 2011 - 17:18

Rianne:

hoi Cobi en Wil,

bedankt voor de kaart van de vakantie, is zaterdag binnen gekomen, jullie waren denk ik al thuis.
    groetjes,