Tønder-Knipling - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Tønder-Knipling - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Tønder-Knipling

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

14 September 2010 | Denemarken, Kopenhagen

Tegen tien uur vertrokken richting Ribe en daarna Tønder. Ribe leek ons ook een heel mooie plaats in het voorbij rijden en wordt ook zo benoemd in de reisgids. We hoopten op de terugweg nog tijd te hebben om daar even rond te kijken maar dat is niet gelukt omdat we zoveel tijd in Tønder nodig hadden. Tegen twaalven kwamen we aan en zijn we eerst het Tønder Museum gaan bekijken dat samen met het Kunstmuseum een museum vormt. Het zit gedeeltelijk in de enige overgebleven gebouwen van een oud kasteel gecombineerd met een watertoren, die ook dienst doet als uitkijktoren, en wat nieuwere gebouwen. Tønder was in de 16e eeuw nog een havenstad maar ligt nu door verzanding e.d. zo'n 15 km van zee. Vanaf het begin van de 17e eeuw tot circa 1850 was er een bloeiende kantindustrie en werd de zogenaamde Tønder kant gemaakt. Ook tegenwoordig wordt deze kantsoort nog wel geklost maar nu gewoonlijk als hobby. In het Museum was een grote speciale tentoonstelling met het werk van Kathrine Thuesen (1918-2009) met als ondertitel “een leven met kant”. Veel van wat zij in haar leven heeft geklost is tentoongesteld en het is echt heel veel. Verder was er ook nog de vaste kantklostentoonstelling maar ook oude tegeltjes, oud zilverwerk, prachtige oude meubels en in de watertoren stonden allerlei stoelen van meubelontwerper Hans J. Wegner. In het oudste gedeelte van het museum waren ook de gevangeniscellen nog te zien en omdat er meer te zien was dan alleen maar kant, was het ook een leuk museum voor Wil. Op de 8e verdieping van de watertoren had je bovendien een prachtig uitzicht over de wijde omgeving. Na dik twee uur wilden we aan het Kunstmuseum beginnen maar begonnen ook onze maag te voelen omdat het al na tweeën was. Dus het centrum van Tønder maar eens gaan bekijken en bij een bakkerij met lunchroom een heerlijk broodje met kaas, sla, ei, tomaat en garnalen gegeten met natuurlijk een heerlijk kopje thee erbij. Da's hier ook zoiets. Als je thee bestelt krijg je vaak een hele thermoskan heet water of een kannetje en wordt er zoals vanmiddag bijgezegd dat je rustig meer water mag vragen als het niet voldoende is. Natuurlijk krijg je wel maar 1 theezakje, maar toch een goede service. Terwijl we zaten te eten begon het jammer genoeg te regenen en hoewel we het af en toe een paar minuten droog hielden, bleef het de rest van de middag en avond toch regenen. Verder nog eens rondgekeken in de hoofdstraat en zijstraten. Echt een heel mooi stadje. Een stuk verderop in de hoofdstraat bleek het Drøhses Hus te staan. Een heel mooi oud huis uit 1672 dat als dependance van het Tønder Museum dienst doet en ook nog een grote collectie kant en oude meubels herbergt. Wil is verder het stadje gaan bekijken want hij had al genoeg kant gezien voor één dag, maar ik heb er van genoten. Er lagen nog mooiere stukken bij dan in het grote museum. Heel veel foto's gemaakt want dat mocht gelukkig. Daarna hebben we nog bij wat winkels rondgekeken en er is ons hier in Denemarken toch wel het een en ander opgevallen. Souvenirwinkeltjes zoals bij ons bv. aan zee zijn er gewoonweg niet. Kaarten kopen om te versturen....bijna onvindbaar, of zoals in Tønder oude kaarten in een rek die nat geweest zijn en helemaal rondstaan maar wel voor de volle mep verkopen. Dus nog geen kaart gekocht. Doen we dat maar vanuit Friesland. Ook als je naar het landschap kijkt zijn er grote verschillen. Zo rond Tønder en ook hoger vlakbij de kust lijkt het wel op je op een van onze waddeneilanden zit qua landschap. De bomen groeien hier bv. ook allemaal één kant in door de nooit aflatende wind. We hebben echter ook al heel heuvelachtig en bosrijk landschap meegemaakt en terrein met heel veel water en moeras en niet te vergeten de hele mooie “fjorden”. Een afwisselend land wat dat betreft dat Denemarken. Van Tønder zijn we via Møgeltønder weer op de Marguerit route terecht gekomen. In Møgeltønder staat het monumentale Kasteel Schackenborg
dat bewoond wordt door prins Joachim en prinses Marie (2e zoon van Koningin Margarethe). Natuurlijk zijn we hier even gestopt om te proberen een foto van het kasteel te maken en ook een paar van de hoofdstraat van Møgeltønder die volgens de reidsgids de mooiste dorpstraat van heel Denemarken is. Verder via de route tot Ribe waar we weer de gewone route naar Sdr. Omme hebben genomen. Ondertussen was het al 6 uur geweest en regende het hard, dus zat een bezoek aan Ribe er echt niet meer in. Dat bewaren we voor de volgende keer. Bij de Kro gegeten. Een soort stoofpotje van varkensvlees met asperges, tomaat, ui, champignons in een roomsaus met frites, doperwtjes en sla. Ontzettend lekker maar een veel te grote portie. Wil kon die van hem maar net op en ik heb behoorlijk wat laten staan. Een toetje ging er echt niet meer in. Nog een drankje wel en tijdens dat drankje weer een praatje met onze medereizigers gemaakt. Morgen gaan we weer richting Nederland voor een dikke week Friesland. In elk geval gaan we het ook een paar dagen rustig aan doen.

• 14 September 2010 - 21:27

Laurin:

Hoi Cobi en Wil,
    Eindelijk even tijd gevonden om jullie verslag te lezen van Denemarken. Wij zijn in 1976 Jutland rondgereden en het is leuk om te lezen, dat jullie toch weer heel andere dingen gedaan hebben behalve natuurlijk Legoland. Dat konden wij niet overslaan.Tonder was toen nog niet zo doorgedrongen. Maar Cobi, over 3 jaar he, dan naar het festival toe! Nog een fijne tijd in Friesland.

• 15 September 2010 - 00:34

Rianne:

hoi Cobi en WEil,

allereerst hartelijk dank voor de kaart voor Lourdes. straks is het zo ver en mogen we gaan, met de bus naar het vliegveld en dan vliegen we 's middags er naar toe.
    ik heb alle verslagen van jullie gelezen, maar kwam er niet toe om te reageren. wat zul jij blij zijn geweest dat die nederlanders je kantkloskussen mee genomen hebben, want ik kan me de ruzie tussen jullie 2 voorstellen.
    gisteren is het hier droog geweest en redelijk weer, gisteravond is het hier gaan regenen en volgens mij regent het nu nog. ik had niet begrepen dat jullie nog naar friesland gingen, in ieder geval veel plezier en tot ziens,
    marieke, kees en rianne

• 15 September 2010 - 07:39

Kaatje:

Hoi Kruimel en Wil, dat is mooi kantkloswerk op de foto. En legoland hoop ik ooit met kleine Bassie te bezoeken, lijkt me helemaal geweldig. Nog een fijne week in Friesland met hopelijk een beetje droger weer. Groetjes en een fijne terugreis.
    Kaatje