Madum So en Store Blåkilde - Reisverslag uit Arden, Denemarken van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Madum So en Store Blåkilde - Reisverslag uit Arden, Denemarken van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Madum So en Store Blåkilde

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

12 September 2010 | Denemarken, Arden

Even na 10 uur vertrokken voor een rondje door het Rold Skov, het grootste bos van Denemarken waaraan Rold en Arden grenzen, en waardoor ook een gedeelte van de Marguerit route loopt. Eerst gestopt bij Madum So. Dat klink hé maar is een behoorlijk groot meer midden in het bos waarvan het water ongelooflijk helder is en dat je zo zou kunnen drinken, zo schoon is het. Aldus een Deen die we daar troffen. Hij vertelde ons over Store Blåkilde en reed voor ons uit tot bij de parkeerplaats aangezien dat een heel andere kant uitwas dan we eigenlijk van plan waren. Vanaf de parkeerplaats
is het zo'n 1,5 km wandelen naar de bron die opwelt in een poel van 12 m doorsnede en 4 m diep. Per seconde borrelt er op verschillende plaatsen in de bodem in totaal 80 l water op en doordat de bodem kalkhoudend is, is die ongelooflijk blauw. Heel apart om te zien.
Vandaar zijn we weer terug gereden naar de oorspronkelijke route en via de Marguerit route naar Edense gereden aan de monding van de Limfjorden. Daar begon ons eerste regenbuitje van vandaag en hebben we als lunch een hot dog gegeten. Van Edense langs de fjord richting Aalborg waar in de buurt (Norresundby) een grote begraafplaats uit de Vikingtijd moet zijn met zo'n 700 graven, waarvan 150 in de vorm van een boot. Dat wilden we graag bekijken maar toen we ruim 1 uur hadden rondgereden volgens de kaart in de goede richting maar we steeds uitkwamen op een van Aalborgs industrieterreinen en havengebied aan de fjord hadden we er genoeg van en zijn richting Hadsund aan de MariagerFjord gereden, wat dichter bij Rold in de buurt. In Hadsund was een feest omdat de muziekschool 40 jr bestond maar omdat het daar ook net een beetje begon te regenen ruimde iedereen z'n spullen op en was er niet veel meer te zien. Wel kwamen we een showroom van de firma Trip Trap tegen aan de kade waar een klein bankje voor de deur stond. Wil wilde wel even kijken of hij er op paste en dus weer een fotomoment. Aan de kade stond ook een sculptuur met 3 pijpen erbij met daarin borrelend gekleurd water. Via de brug naar de overkant van de fjord waar we de Margurerit route weer oppikten en bijna het hele eind tot Hobro aan het einde van de Mariager fjord langs het water bleven rijden. Gelukkig was het al snel weer droog en hebben we zelfs nog ergens aan de kant op een bankje thee kunnen drinken. Ook in Mariager zelf nog even rondgekeken waar we een aantal oude treinstellen aantroffen maar verder niet al teveel interessants. Dus verder naar Hobro waar we een restaurant vonden om te eten. Wil bestelde al weer een 3 gangen menu en ik dus ook 3 gangen omdat ik niet voor hem onder wilde doen maar toen het hoofdgerecht kwam heb ik m'n dessert gelijk afbesteld want dat ging ik echt niet redden. Wil heeft ook het restant van mijn hoofdgerecht nog opgegeten en daarna zijn dessert: bananasplit. Even na 7 uur kwamen we weer aan in Rold waar ik ook de roversbende van 4 op de rotonde voor de kro op de foto heb gezet. Die houten beelden vertellen dat hier eens de rovers van Rold huisden.

• 12 September 2010 - 20:55

Yvette Dijkhuizen:

Net even alles bijgelezen en de foto's gekeken. Ziet er toch wel mooi uit hoor allemaal onderweg. Veel plezier nog.!

• 12 September 2010 - 22:15

Henk Vesters:

Ja ja, en wij maar werken! Zo te zien een mooi land, maar te ver weg om even op de koffie te komen.
    Wil & Cobi, nog heel veel plezier en goed weer, en een behouden thuiskomst gewenst.
    Houdoe hé.

• 13 September 2010 - 10:43

Jose:

Jammer dat het daar ook zo'n slecht weer is voor jullie iedere keer die rotregen, ben zelf gisteren hier op de markt weggeregend iedereen was al om 2uur aan het inpakken. Zo te horen is het eten daar goed en veel ook als je het al niet op kunt.Vindt het wel weer leuk om jullie verslagen te lezen iedere keer.
    Hoop voor jullie dat je wat beter weer krijgt nog en dat je nog veel leuke dingen kunt doen.
    Zie het wel bij het volgende verslag.

groetjes Jose