Velkommen til Billum Kro - Reisverslag uit Billum, Denemarken van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Velkommen til Billum Kro - Reisverslag uit Billum, Denemarken van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Velkommen til Billum Kro

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

09 September 2010 | Denemarken, Billum

Even na half 7 opgestaan en na het ontbijt, het lezen van de krant en het inpakken van de auto en last but not least afscheid nemen van Yvette vertrokken we om klokslag 8 uur. Tussen Oss en Arnhem kwamen we in een file van 13 km terecht en we hebben dan ook aardig lang over dat stuk gedaan. De eerste keer gestopt op parkeerplaats Bolder net voor Hengelo voor een kopje thee en een sanitaire stop. Om kwart voor 11 passeerden we de Nederlands/Duitse grens. Verder ging de reis voorspoedig al waren er in Duitsland vooral tussen Osnabruck, Bremen en Hamburg ontzettend veel “Baustellen” waar je maar 60 of 80 mocht rijden, niet echt een snelheid om op te schieten. Tussen 1 en half 2 zo'n 20 km voor Bremen gestopt om te lunchen en gelukkig viel de drukte van het verkeer zowel bij Bremen als bij Hamburg ontzettend mee, maar het was dan ook geen spitsuur. Marianne had ons daarvoor niets voor niets gewaarschuwd. Rond kwart over 3 kwam de Duits/Deense grens in zicht. Jammer dat we onderweg ook regelmatig een regenbui hadden. In Denemarken is het weer echt niet beter en ook hier is de lucht betrokken en grijs en valt er af en toe een bui. Onderweg was de temperatuur gezakt naar zo'n 14ºC maar eenmaal in Denemarken was het toch weer ietsje warmer met 17º. Voorbij Kolding nog eens gestopt voor een kop thee en daarna verder gereden in de richting van Esbjerg. Om een uur of 5 bereikten we Billum Kro. Inchecken was geen probleem en zo gebeurd. De Kro is een laag wit en langgerekt gebouw waar de receptie en het restaurant in zit. Er achter staan 3 blokken met kamers verdeeld over 2 verdiepingen met in totaal 30 kamers. Precies als een Amerikaans motel maar dan kleiner. Wij hebben kamer 30 gekregen en onder ons blok ligt in de kelder het zwembad met hot whirl pool. Dat gaan we morgen misschien wel eens bekijken. Aan de achterkant ligt het spoor met het station. Da's wat minder maar we hebben goede hoop dat de treinen hier 's nachts niet of maar heel weinig rijden. Billum is maar een klein dorpje met 1 bank(je) waar tot overmaat van ramp de flappentap ook nog kapot bleek te zijn en we dus geen geld konden halen. Met de auto dan maar naar het volgende dorp Oksbøl (geen idee hoe je het moet uitspreken) zo´n 3 km verderop dat wat groter is en dat een paar leuke restaurantjes bleek te hebben en een brandweerautomuseum! Daar moeten we vast ook nog even langs morgen. Naast de bank zat ook een leuk restaurantje genaamd Hos Tante Else (zou dat zoiets betekenen als `bij tante Els´?). Daar hebben we Deense gehaktballetjes met witte kool in een hele lekkere saus en aardappeltjes gegeten en nog wat salade van de saladebar. Tot besluit wilden we een kop thee wat nog een heel verhaal werd. De man die bediende zei dat ze geen thee hadden terwijl het wel op het menu stond. Even later nog maar eens gevraagd en toen kwam `Tante Else´ zich er mee bemoeien en ineens was er wel thee en ook nog eens een heel stel verschillende soorten Pickwick thee. Dus toch een lekkere kop thee om af te sluiten en waren we voor nog geen 200 kr klaar (ca. 26 Euro).
Volgens ons behoorlijk goedkoop voor hier maar daar komen we de komende dagen vast wel achter.
Vanavond gaan we uitzoeken wat we morgen allemaal gaan doen en misschien nog wat puzzelen of lezen en denkelijk vroeg naar bed. Zit je de hele dag maar te zitten in de auto maar daar wordt je toch behoorlijk moe van.

• 11 September 2010 - 19:22

Tiny En Annie:

Hallo luitjes
    Fijn dat alles met jullie goed gaat geniet er lekker van en tot horens
    Groetjes Tiny en Annie